|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
Йордан Радичков
(пиеса в две части) Участници в преследването на скитащия балон Първа група преследвачи:
Втора група преследвачи:
Трета група преследвачи:
В събитията участвуват още:
Време на действие: Втората световна война. Място на действие: Аврамови махали, разхвърляни живописно по билото на Балкана. Първата група от преследвачите е облечена разнородно, според характера на всеки от героите, само шапките са еднакви - сламени. Втората група от преследвачите са белодрешковцн, с кожени калпаци, само Бабина душица - билкарят, е с каскет. Освен каскета, той носи и чувал с билки. Апостолите Петър и Павел през цялото време на гонитбата и на летенето носят със себе си каче с мляко, предназначено за мандрата. Останалите козари са с геги в ръце - това ще улеснява актьорите, тъй като много често на българска сцена може да се забележи, че актьорите не знаят какво да правят с ръцете си и къде да ги денат, а като имат геги в ръцете, това ще бъде улеснение за тях. Групата на момите и на невестите е облечена в ризи-препущеници и в сукмани. Те трябва да имат хубави гласове, защото ще пеят песента: "Биляна платно белеше", и да са пластични, тъй като ще ни покажат ритуално белене на платно. В звуковата или интонационна среда по време на гонитбата и гибелта на скитащия балон първо място заема мелодията на балона, ту нежна, ту бодра, ту замислена или пък бунтовна и гневна. Тя трябва тъй да е градирана, че постепенно да завладява и увлича участниците в преследването, за да може, когато те полетят над Балканите, да се включат постепенно и да затананикат без думи и да заподсвиркат мелодията. Музикалната тема ще остане да звучи интензивно и след гибелта на балона. Тъй като сме сред Балкана, ще прибягваме и до помощта на ехото. Въздушните течения в планините са почти винаги възходящи: ако духнем птича перушинка, тя ще се понесе нагоре към небето, ако пуснем хвърчило, то ще се подеме нагоре, ако духнем глухарче, неговите нежни парашути ще се подемат нагоре. Балканите са обиталища на орлите, обиталища на летателни идеи, там духът на човека се рее високо в облаците и всеки от героите поне веднъж е летял насън. Активната част от летенето ще се изпълнява от младите актьори, доколкото ги има в театъра, а актьорите от средното поколение ще участвуват преди всичко словесно и статично (например двамата апостоли Петър и Павел ще летят, разположени удобно вътре в качето), защото средното поколение в българския театър натежа и се отказа от пластически израз. Пък и по-старите са реалисти, а младите все още хвърчат из облаците и ако с единия крак са на земята, с другия са на небето. У младите имаме още и желанието да се покажат юнаци пред момите и невестите от Аврамови махали. Тази хроника има скромната задача да покаже как от реални събития простолюдието създава митове. Всички митове са създадени от простолюдието, смесица от въображение и невежество, и една постоянна мечта човек да се откъсне от мизерния и презрян земен живот. Като се осветлява и стопля чрез човешката душа, презрения и мизерен живот започва да звучи почти баладично и засиява с чисто човешка светлина.
Първа картина
© Йордан Радичков, 1979 |