Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

Втора глава - Субект и обекти на Утешението

2. КОНСУМАТОРИ НА УТЕШЕНИЕ. УТЕШИТЕЛНИ ЗАПАСИ

Кирил Кирилов

web | Утеши ме!

Консуматорите на утешение(КУ) - толкова са много, толкова са разнообразни по произход, сила на въздействие, възможност да ги отстраним и пр., че за тях може да се напише отделна (и не една!) книга. Нека само си припомним, че с това понятие ние определяме всички възможни причини, които скъсяват по време или прекъсват нашето състояние на Утешение, довеждат до Дискомфорт или повишаватсъществуващия Дискомфорт.

Това са всички фактори и причини, поради които нашето Естествено Дете се чувствува нещастно, изоставено, страхува се, изпитва завист, страда от липса на внимание, копнее да притежава нещо, а му пречат, иска да удовлетвори любопитството си, но не получава такава възможност, иска да му се възхищават, а никой не прави това, търси любов и близост, но не намира или му отказват и т.н., и т.н. Въобще, винаги когато на Искам получава отговор от типа: "Не!", "Не може!", "Не трябва!"; а на Неискам му се отговаря: "Трябва!", "Длъжен си!", "Така е правилно!" и т.н.

Тук са и факторите и причините, поради които Адаптираното Дете се чувствува, обидено, порицано, виновно за допусната грешка, тъгува, че другите са по-добри в дадена област или умения, принудено е да се оправдава, негодува от несправедливостта и наказанията на Родителя, не го хвалят и т.н., и т.н., винаги когато не се е справило с "така се прави", когато му напомнят "това е неправилно", когато му казват "ти си лошо дете!" и прочие.

Консуматор на утешение е и всичко, което предизвиква ужас и непризнаване на Родителя - на неговите знания и опит, незачитането на реда, който "трябва да се поддържа", непризнаването на неговите оценки за правилно или неправилно поведение и постъпки, неспазване на неговите съвети, и въобще - всичко, което му пречи да живее в един напълно "правилен" и предсказуем свят, където, ако не цялата личност, то поне Адаптираното Дете ще е на негова страна, и където бунтът на Детето (особено Адаптираното) се смята за най-голямо оскърбление на Родителя и води до повишен Дискомфорт.

Към консуматорите на утешение спадат и всички фактори, ограничаващи достъпа до необходимата за Възрастния информация, подаването на дезинформация, което води до вземане на неадекватни решения и поставя Възрастния в компрометирана позиция в рамките на Его, обучаване с несъответни методи за оценка на околната среда, предлагането на аксиоми, без правото да бъдат проверявани, ограничаването на мисленето в рамките на някаква идеология, ограничаването на действията, поради ограничена свобода на личността въобще, и т.н.

Така представени обаче консуматорите на утешение изглеждат някак си тайнствени, мистични, непознати. Всъщност нещата са в известен смисъл по-прости - ще ги разпределим на групи, в зависимост от произхода им, а после ще отбележим коя субструктура на Его е най-честият обект на тяхната "атака"...

КУ със соматичен произход:

  • болка;

  • повишена температура;

  • вегетативни смущения - сърцебиене, изпотяване, гадене, повръщане, виене на свят, запек, разстройство и др., когато са с доказан соматичен произход;

  • функционални и/или органични нарушения на нервната система;

  • функционални и/или органични нарушения на сетивата - зрение, слух, вкус, обоняние, тактилност;

  • функционални и/или органични нарушения на конкретни органи;

  • стоматологични проблеми - главно свързани със зъбите и венците;

  • функционални и/или органични нарушения на половата система - особено нарушенията във възможността за осъществяване на полов акт и повечето венерически заболявания;

  • функционални и/или органични нарушения на отделителната система;

  • "заболявания" - остри и хронични;

  • инвалидност - независимо от степента на изразеност;

  • "неестетични" соматични особености - според съвременните представи или представите на личността;

  • наднормено тегло - от втора степен и нагоре;

  • соматични особености извън "общоприетите норми", включително генетично обусловени аномалии.

Повечето КУ със соматичен произход имат и "психична компонента", поради това, разделянето на КУ със соматичен и КУ със сомато-психичен произход е достатъчно условно. Ние обаче го правим с цел постигане на по-голяма яснота (надявам се, че това оправдава разделянето на групи на КУ).

И така, КУ със соматичен произход влияят главно на ЕД, АД, по-малко на Р, и сравнително слабо на В. Последното е валидно при запазен интелект. Освен това, ако КУ със соматичен произход влияят пряко върху Детето (ЕД и АД) и върху Родителя както пряко, така и косвено, то върху Възрастния - предимно косвено.

КУ със сомато-психичен произход:

  • нарушения в наклонностите, нагоните и инстинктите;

  • проблеми със съня - по-специално сънуването на "кошмари";

  • невротични реакции - когато са с "неизвестна" етиология (произход);

  • хистерични реакции и припадъци;

  • фобии ("необясними" или "безпричинни" страхове);

  • повишена тревожност с "неизвестна" етиология;

  • мигрена - пристъпно главоболие;

  • сомнамбулизъм - ходене по време на сън (когато се възприема като "проблем");

  • епилепсия - става въпрос за формите с "неизвестна" етоилогия;

  • язвена болест на стомаха или дванадесетопръстника;

  • вегетативни смущения - когато са с "неизвестна" етиология;

  • сомато-психични заболявания - когато е доказано значителното участие на психичната компонента;

  • невротична анорексия - "безпричинна" загуба на апетит;

  • хипербулимия - повишено консумиране на храна с "неизвестна" причина;

  • невротични и психични нарушения и "заболявания" - с "неизвестна" етиология;

  • функционални нарушения на вниманието, волята, паметта, емоциите и интелекта.

Консуматорите на утешение със сомато-психичен произход (произхождащи от Ид) оказват пряко и най-силно влияние върху Естественото Дете. В известен смисъл, всички останали субструктури - АД, Р, В, са вторично подложени на влияние, което обаче не бива да се подценява. Когато страда Естественото Дете - страдат и всички останали части на Его. Когато има комплексно нарушение (макар и функционално) на повечето главни психични функции - паметта, емоциите, интелекта, вниманието, волята и пр., тогава естествено страда пряко цялото ни Его.

КУ с чисто психичен произход (т.е. от Его):

  • частично или напълно неразвитие на субструктура от Его;

  • блокиране или разрушаване на субструктура на Его;

  • функционален дисбаланс между субструктурите на Его - вътрешна борба помежду им, с цел поемане на управлението на личността (обикновено при слаб Възрастен);

  • избор на неадекватен утешител или неадекватна техника на утешаване - обикновено изборът се осъществява от Възрастния (само той "мисли за всички"), но и той не е безпогрешен. Когато избира ЕД или АД, или Р - изборът е винаги в полза само на избиращата субструктура за сметка на останалите, които изпадат в Дискомфорт;

  • особености в съдържанието на образите у една или повече субструктури на Его, което води до консумиране на утешение, т.е. личностовите особености в тесен смисъл в рамките на структурата и съдържанието на Его;

  • конфликт между две (или повече) субструктури на Его - това, което е "добро" за едната, е винаги "лошо" за другата, т.е. наличие на антагонизъм (непреодолимо противоречие);

  • междуличностни конфликти и водене на "спорове";

  • "отклонения" от набелязания от страна на Родителя "жизнен сценарий", при реализирането му от Адаптираното Дете. Дискомфортът е в системата Р-АД, но покрай тях се въвличат и ЕД ("не обича сценариите, а спонтанността", следователно - Дискомфорт) и В ("предпочита" да прави плановете си и да пише "сценарии" сам, следователно - ограничава се свободата на В, което е Дискомфорт) - т.е. страда цялото Его.

  • събития, водещи до отнемане (или "кражба") на утешителни запаси, от която и да е субструктура на Его - например: загуба на близък човек (ЕД, В), отнемане на любим предмет, обект или "играчка" (ЕД, АД, В), ограничаване свободата на мислене и/или действие (В), насилие спрямо индивида - физическо, психическо, сексуално и пр. (Р-АД, ЕД, В - въобще, най-често страда цялото Его), нещастни случаи и катастрофи, засягащи ни пряко и т.н.

КУ счисто психичен произход (от Его) влияят пряко или косвено върху дадена част на Его, в зависимост от конкретния консуматор на утешение. Например страхът у ЕД, обидата у АД, незачитане "мнението" на Р, ограничаване свободата на действие и/или мислене на В - ще доведат до съвсем конкретни характеристики на възникналия Дискомфорт. Тук има значение и избраната от Его "жизнена позиция" (по Томас Харис - вижте по-нататък в текста), която също би могла да играе ролята на консуматор на утешение (с изключение на позицията "Аз съм добър, ти си добър").

КУ с психо-социален произход (т.е. от Суперего):

  • "угризения на съвестта" - натиск и контрол от страна на В* върху Его да се постъпва и действа според общоприетите обществени норми - в противен случай, ако Възрастният не намери компромисен вариант, Дискомфортът е гарантиран;

  • "всичко в името на достижението" - натиск и контрол от страна на Р*, да се предприемат само тези действия и постъпки, които ще доведат до "съответната" за личността, според Р*,социална позиция и реализация в обществото - всички други "волности" предизвикват недоволството на Р*, а оттам и консумиране на утешение - даже до изпадане в Дискомфорт (или неговото повишаване);

  • "нали искаш да постигнеш своя Идеал?!" - контроли натиск от страна на ЕД* върху всички действия и постъпки на личността, чрез постоянното напомняне и сравняване на мечтите и въображението на ЕД, с действията и постъпките (понякога предполагаеми) на избрания от него Идеал. Различията, щом се открият, водят до Дискомфорт, поради значително консумиране на утешение даже когато личността притежава достатъчно утешителни запаси;

  • "ти си длъжен да постигнеш именно този Идеал" - контроли натиск от страна на АД* върху всички действия и постъпки, чрез наказание (порицание), при наличие на различия между действията и постъпките на личността и натрапените образи (от Родителя) у АД за Идеалът, служещ за пример - "колко лошо и неправилно постъпваш - така няма да постигнеш никога правилния Идеал". Консумира се значително количество утешителни запаси у АД, което води до неговото потискане, чувство за обида и не напълно осъзната несправедливост.

Суперего е един от най-сериозните консуматори на утешение. Често ефектът му се засилва от неговата вътрешна противоречивост - това обърква Его съвсем и води до продължителна неутешеност, която може да бъде преодоляна само след продължителен Утешителен анализ и комплексно (с помощта и на допълнителни методи) въздействие върху всички нива на личността.

За КУ със социален произход може да се пише и пише, стига да имаме търпение да прочетем всичко това, което (написаното) също води до известен Дискомфорт, когато знаеш, че поне няколко от посочените фактори действат ежедневно, ежечасно, ежеминутно...

Такива са например: необходимостта да се играят социални роли; принуждаване (чрез различни прийоми - включително груба сила) от страна на обществото да влизаш в нежелани, неприемливи за част от твоето Его както неформални, така и формални роли даже когато си съгласен, че социалните роли са необходими; междуличностни конфликти - в рамките на социални взаимоотношения; принудително обезличаванеи уеднаквяване на "членовете на обществото" именно в тази част на личността, която е най-неповторима за всеки от нас - Естественото Дете; пропаганда и насилствено налагане на "обществени" ценности, противоречащи на личните и поставящи ги на заден план - омаловажаване на личните ценности; разпределението на материалните блага - в случаите, когато то е несправедливо (което на практика е най-често срещаното); диктатура на властта от всякакъв тип - тоталитарна, авторитарна, "фашистка", "пролетарска" и т.н.; състояние на война или въвеждането на "военно положение", "комендантски час" и прочие, т.е. когато се приема за нормално прилагането на репресивни мерки от страна на силовите структури на държавата (обществото); социална несправедливост- използването на така наречените "двойни стандарти", при които обществените правила на поведение както написаните (юридически закони), така и неписаните (морални закони) не се спазват или съблюдават еднакво от всички членове на обществото, а в зависимост от техния социален статус, т.е. съществувнето на привилегировани и т.н., и т.н. (вижте Приложение 6).

Може би социалната несправедливост, разбирана именно като използването на "двойни стандарти" и съществуването на привилегировани, е един от най-силно действащите консуматори на утешение за тези членове на обществото, които не са в групата на привилегированите. А те между впрочем са много по-голямата част от човешкото общество като цяло.

Струва ми се, че тук няма смисъл да уточнявам върху коя точно субструктура на Его действа даден КУ, защото е очевидно, че по-голямата част оказват пряко влияние върху цялото ни Его и са основният генератор на Дискомфорт - постоянно консумирайки нашето спокойстивие, признаването ни за личности и личната ни свобода, т.е. - нашето Утешение и оскъдните ни (понякога) утешителни запаси.

Само накратко ще спомена, че понякогаконсуматори на утешение могат да бъдат и чисто природни фактори: земетресения, наводнения, вулкани, лавини, урагани и други подобни природни стихии.

Трябва да отбележим, че почти всички от посочените по-горе причини и фактори, водещи до Дискомфорт всъщност влияят не само на нашето Его (консумирайки неговото утешение), но и върху личността като цяло, т.е. и върху всички останали нейни съставни части. Но тъй като разглеждаме влиянието на посочените фактори именно върху Его (и неговите субструктури в частност), то ние ги нарекохме консуматори на утешение.

Какво можем да противопоставим на КУ? От една страна, най-икономичният начин (когато е възможен) е да "излезем" от полето на въздействие на конкретния КУ, а от друга страна - да неутрализираме консуматора на утешение (също, ако е възможно). Естествено начинът на "неутрализиране" ще зависи от конкретния КУ. Третата възможност е да предприемаме постоянно действия, насочени към профилактика на КУ, т.е. предпазване от КУ. Това обаче също невинаги е възможно.

Съществува и четвърта възможност - постоянно да създаваме и/или натрупваме утешителни запаси! Толкова много утешителни запаси, че да не се боим от какъвто и да е консуматор на утешение.

Веднага може да се каже, че крайният вариант - "имунизация" против КУ чрез презапасяване с утешителни запаси, е нереален. Ако си поставим такава цел в живота, то също ще достигнем в даден момент до Дискомфорт, поради невъзможността да достигнем целта си. Но не ни пречи да натрупваме утешителни запаси винаги, когато това е възможно...

И така, какво представляват утешителните запаси?

Това са такива "обекти" (в най-общ смисъл на понятието) - материални и/или идеални (виртуални), които можем в избран от нас момент да противопоставим на даден консуматор на утешение, или казано по-просто - да се предпазим чрез тях от "влизането" в състояние на Дискомфорт. Можем да ги използваме в определено от нас време за постигане на състояние на Утешение.

Утешителните запаси - УЗ, имат свойството да бъдат натрупвани, складирани (материалните - в най-различни места на пространството, а идеалните - най-често върху някакъв материален носител, изпълняващ функциите на памет, но разбирана в най-широк смисъл на понятието: например, както в мозъка чрез човешката памет, така и върху CD с "хубава и утешаваща музика").

Трябва също така да сме наясно, че не съществува пряка връзка между вида КУ, който би могъл да предизвика Дискомфорта, и УЗ, използвани за предпазване от него. Аналогично, когато сме в състояние на Дискомфорт, използваната техника на утешаване може да няма никаква обективно определима връзка с КУ, довел до дадения Дискомфорт (освен когато отстраняваме пряко КУ).

Основните възможности за създаване и натрупване на Утешителните запаси, можем да разделим на групи според това срещу какви КУ е адекватно да бъдат използвани. Нека в следващите редове се опитаме да проникнем в тайните и особеностите на УЗ, което, разбира се, би могло да представлява известно неудобство, поради необходимостта от концентриране на вниманието ни върху материя, която е на пръв поглед повече теоретична и абстрактна, отколкото имаща пряка връзка с ежедневната практика. Но поради тяхната особена важност ги поставяме в текста, а не в Приложенията.

И така, основни възможности за създаване и натрупване на УЗ срещу КУ със соматичен произход:

  • закаляване на организма;

  • недопускане на повишена температурата (особено при деца до 2 години);

  • поддържане на добра физическа форма чрез съблюдаване на определен минимум подвижност - различни видове спортни игри и упражнения, плуване, йога и пр.;

  • хигиена и профилактика на различните видове функционални и органични нарушения;

  • неупотреба на лекарствени препарати и вещества без предписание от лекар;

  • тренировка и предпазване от увреждане на сетивата;

  • поддържане на нормален стоматологичен статус;

  • недопускане на венерически заболявания, нежелана бременност и изнасилване;

  • поддържане в норма на храносмилателната, отделителната, дихателната, ендокринната, нервната, сърдечносъдовата и половата системи;

  • профилактика на заболявания, инвалидност и затлъстяване (наднормено тегло);

  • профилактика на отравянията, изгарянията и измръзванията;

  • отстраняване (ако е възможно) на "неестетичните" според личността соматични особености или генетично обусловени аномалии (при положение, че е възможно);

  • правилно организиране на почивката (ако трябва с помощта на специалист);

  • рационално хранене (по възможност, съобразено с индивидуалните ви особености);

  • рационално организирана почивка (ако трябва с помощта на специалист);

  • провеждане на пълен профилактичен преглед поне веднъж годишно.

Мисля, че това е един минимум от възможности за натрупване на УЗ срещу КУ съссоматичен произход. Списъкът може да бъде разширен и горещо ви препоръчвам да го направите - така ще натрупате (при съблюдаване на написаното) значителни количества УЗ във вид на отлично здравеи осезаема физическа енергия.

Следователно, утешителните запаси срещу консуматори на утешение със соматичен произход ще наричаме ФИЗИЧЕСКО ЗДРАВЕ И ФИЗИЧЕСКА ЕНЕРГИЯ.

Разполагайки с тези два вида утешителни запаси ще постигнете две цели: първо, ще намалите до минимум вероятността да ви "атакува" консуматор на утешение от соматичен тип, и второ, дори да се появи КУ от соматичен тип, ще имате достатъчноутешителни запаси, ако не да избегнете Дискомфорта въобще, то поне да намалите степента на неговата изразеност и да го преодолеете бързо и окончателно.

Основни възможности за създаване и натрупване на УЗ срещу КУ със сомато-психичен произход:

  • всички посочени възможности срещу КУ със соматичен произход;

  • психохигиена - да се избягва информационния "боклук", който сме принудени повече или по-малко да поглъщаме, особено да се контролира въздействието на средствата за масова информация: телевизия, игрални филми, радио, вестници и списания, компютър, интернет; от друга страна - да се поддържат целенасочено "във форма" основните психични функции, чрез тяхното трениране: автогенна тренировка, конкретни техники за трениране на паметта, волята, интелекта, емоционален контрол, медитация и пр.;

  • психопрофилактика - избягване на ситуации, които предположително биха могли да доведат до силни стресове или сривове на психиката: различни форми на насилие, психическо въздействие и манипулиране; прекомерни въздействия върху едно или повече от сетивата, което също би могло да доведе до психически разстройства (или функционални нарушения);

  • психоанализа - при възможност, поне веднъж в годината по конкретна програма, преценена от специалиста;

  • използване при необходимост на методите "репродукция" и "декапсулация" - добре познати на специалистите по психотерапия;

  • осигуряване на достатъчен и пълноценен сън.

Утешителните запаси срещу консуматори на утешение със сомато-психичен произход ще наричаме хармонизатори на подсъзнанието (на несъзнаваното) или по-правилно и по-точно ид-хармонизатори. Възможно е също да обобщим съвкупността от всички Ид-хармонизатори с понятието СОМАТО-ПСИХИЧНО ЗДРАВЕ. Основната характеристика на тези УЗ - Ид-хармонизаторите - ще бъде тяхната способност да балансират инстинктите, влеченията и импулсите в Ид, както и проявените чрез тях Либидо и Мортидо като поддържат либидната тенденция. Макар че като че ли всичко изглежда обвито в "гъста мъгла", то, струва ми се, интуитивно вие ще разберете, че става въпрос не само за намаляване на напрежения, които са създадени чрез неосъзнавани от нас сили, но и такова хармонизиране (т.е. разположение по посока и въздействие на силите) на инстинктите, влеченията и импулсите, че възможността за неблагоприятна конфигурация или комбинация от тях е сведена до оптималния минимум, независимо от потенциално възможните въздействия на консуматори на утешениесъссомато-психичен произход или други подобни. Накратко - максимално удовлетворена, хармонизирана (чрез създадените и натрупани запаси от Ид-хармонизатори) структура на Ид.

Основни възможности за създаване и натрупване на УЗ срещу КУ с чисто психичен произход:

  • пълноценно развитие и постоянно усъвършенствуване на Възрастния;

  • постоянно задълбочаване и усъвършенствуване на себеанализа - максимална степен на осъзнаване и опознаване (в рамките на възможното) на ЕД, АД, Р, В, както и субструктурите на Суперего;

  • транзакционен анализ- при възможност поне веднъж в годината по конкретна програма, преценена от специалиста, или като алтернатива на психоанализата;

  • утешителен анализ - възможно по-често и особено утешителен автоанализ, главно с цел определяне на его-позицията и мерките по утешителната профилактика, но поне веднъж годишно провеждане на утешителен анализ от специалисти (които, надявам се, скоро ще се появят);

  • достигане нивото на съзнателен избор на его-състоянията;

  • създаване на възможности за максимална изява на Естественото Дете - за да му се възхищават и/или да го обичат;

  • изучаване и осъзнаване на собствения жизнен сценарий и пренаписването му от страна на Възрастния, ако е необходимо, като винаги се оставя отворен финал и възможност за ново пренаписване, при нужда, т.е. достигане на ниво, при което "сценарият" е вече напълно осъзнат целеустремен жизнен план, чийто автор е Възрастния (разбира се, в съавторство, но в необходимата степен с Естественото Дете и системата Р-АД);

  • изучаване и използване на техниките и прийомите на Утешителния анализ за постоянно натрупване на УЗ от всякакъв вид;

  • стремеж към пълно опознаване и контрол върху собствените емоции, памет и интелект;

  • контрол върху количествените и качествените промени на съзнанието;

  • използване на въображението, при търсенето на възможности за натрупване на УЗ;

  • заемане на позицията "Аз съм добър, ти си добър";

  • точно и ясно регламентиране на "взаимоотношенията" между Его и Суперего;

  • осъществяване на всички възможни действия с цел защита на УЗ от "отнемане", "кражба" или "загуба" - недопускане на насилие срещу собствената личност или избягване на ситуациите, предполагащи възможност за насилие под каквато и да е форма;

  • натрупване на достатъчно количество и качество материални УЗ, които са много важни за системата Р-АД, а също и за ЕД - дом, определен минимум материално-битови условия за живот, съвременни материални и технологични удобства - кола, компютър, мобилен телефон, битова техника и т.н.;

  • осъзнаване на факта, че всеки ден е ден от твоя живот и предприемане на съответните действия, с цел елиминиране на ежедневните КУ - чието постоянно въздействие е най-честата причина за влизането ни в Дискомфорт (или излизането ни от състоянието на Утешение).

Утешителните запаси срещу КУ с чисто психичен (Его) произход ще разделим на няколко групи и ще ги наричаме съответно: БЛАЖЕНСТВО и РАДОСТ за Естественото Дете, ДОСТОЙНСТВО и НАГРАДА за Адаптираното Дете, БЛАГОРОДСТВО и ГОРДОСТ за Родителя и НЕЗАВИСИМОСТ и СВОБОДА за Възрастния. Разбира се, предложените понятия са съвсем условни, но трябва да призная, че съм търсил и наличието на поне някаква асоциативна връзка със същността на "нещата", които искам да изразя.

Основни възможности за създаване и натрупване на УЗ срещу КУ с психо-социален произход:

  • осъзнаване и опознаване (доколкото е възможно) съдържанието на субструктурите на собственото Суперего - ЕД*, АД*, Р*, В*;

  • всички, посочени по-горе възможности за създаване и натрупване на УЗ срещу КУ, с чисто психичен произход;

  • подготвяне на план и съзнателни действия, насочени към постигането на Идеала на ЕД*;

  • планиране и съзнателни действия, насочени към постигането на Идеала на АД*;

  • намиране на компромисен вариант между Идеалите на ЕД* и АД*, след което осъзнаване и осъществяване на възможностите за постижението на Идеала. Ако Идеалите на ЕД* и АД* са взаимно изключващи се (няма компромисен вариант) - насочване към компилиран (изграден по рационален принцип от различни черти на единия и другия вариант) от Възрастния вариант на Идеала и стремеж към неговото постижение;

  • извършавне на необходимияминимум от действия с цел приближаване или достигане на социалната позиция, "съответна" на нашата личност според Р* - "постоянна работа" в "правилната" посока, водеща до достижението;

  • добро познаване на моралните принципи и изисквания както на обществото, така и собствените и максимално съобразяване на извършваните действия с тях - дотолкова, че поне да не се допускат "угризения на съвестта", а при възможност и поддържане на чиста съвест;

  • при пълно разминаване на обществените с личните морални принципи и изисквания - да се търси възможност за излизане от конкретното общество и намиране на съответното общество (континент, държава, град, район и т.н.);

  • при невъзможност да се смени обществото, по-добре е да се предприеме "самоизолация" чрез занятие (дейност, работа), което няма да привлича вниманието на обществото върху личността;

  • трябва да се използва и възможността (ако съществува такава) за приемане на обществените морални ценности и изисквания и ревизиране на собствените, т.е. истински или демонстриран конформизъм (съгласие с обществото).

Утешителните запаси срещу КУ с психо-социален произход (или, произлизащи от Суперего) също можем да разделим на групи с условни обозначения: СЛАВА и ИЗВЕСТНОСТ за ЕД*, БОГАТСТВО и ВЛАСТ за АД*, РЕПУТАЦИЯ и ЧЕСТ за Р* и ХИГИЕНА и ПРОФИЛАКТИКА за В*.Отново ми се иска да посоча, че понятията са определени по този именно начин с цел по-лесно и асоциативно възприемане.

Основни възможности за създаване и натрупване на УЗ срещу КУ със социален произход:

  • осъзнаване и приемане необходимостта да се играятсоциални роли - както формални, така и неформални;

  • ролеви тренинг и постоянно поддържане на "формата";

  • намиране и осъществяване на оптимална дейност (работа) - да е "любима" и да е икономически изгодна за личността, без да засяга интересите на обществото, даже обратното - да е обществено приемлива и позитивно оценявана;

  • осъществяване на необходимите действия с цел постигане наикономическа стабилност;

  • запознаване с определен минимум от законовата база на обществото - да се знаят основните права и задължения на "членовете на обществото";

  • да се изучават, осъзнават и използват неписаните "правила на играта" в обществото;

  • да се определи правилно към коя обществена група е най-добре да принадлежи конкретната личност - ще се стреми към пост, да бъде държавен служител, държавен слуга или ще принадлежи към групата, работещи в "частния сектор";

  • изграждане на собствено възприемане и поведение спрямо "двойните стандарти", както и представите за така наречената социална несправедливост;

  • създаване на организации или участие в организации, основани с цел да защитят свободите на личността - ограничавани обикновено от властта, държавата (в лицето на държавните служители) или организираните "престъпни групировки";

  • предприемане на всички мерки за обезпечаване както на собствената безопасност, така и на безопасността на близките си;

  • избиране на съответни на личността място, стил и начин на живот, както и осъществяване на всички приемливи за обществото действия за постигането на тази цел;

  • несподеляне и неприемане на расизма, национализма, религиозния (и всякакъв друг) фанатизъм и всички форми на тероризъм;

  • "подхранване" вярата и надеждата в бъдещето и "утрешния ден" по всички възможни начини и съответни действия.

Утешителните запаси срещу КУ със социален произходможем да наречем условно СОЦИАЛНА ЗАЩИТА и СОЦИАЛНА ПРОФИЛАКТИКА.

След като вече разгледахме основните възможности за създаване и натрупване на Утешителните Запаси, можем да дадем определения на редица често срещани понятия (думи) от гледна точка на Утешителния анализ - ще ги намерите в Приложение 1.

 

 

© Кирил Кирилов
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 26.12.2004
Кирил Кирилов. Утеши ме! Варна: LiterNet, 2004

Други публикации:
Кирил Кирилов. Утеши ме! Кишинев, 2004.