|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ФОЛКЛОРНИТЕ СВЕДЕНИЯ ЗА ПЪТЯ НА МОЩИТЕ НА СВ. ИВАН РИЛСКИ ПРЕЗ 1469 Г. ОТ СРЕДЕЦ (СОФИЯ) ДО РИЛСКИЯ МАНАСТИР Константин Рангочев 1.0 Пътят на мощите на Св. Иван Рилски през 1469 г. в последната си отсечка от Средец (София) до Рилския манастир не е ясен1 (Рангочев 2000: 37-55). Владислав Граматик в своя т.нар. "Разказ за пренасяне мощите на Св. Иван Рилски в Рила" (Динеков, Куев, Петканова 1978: 470-471) описва този път изключително пестеливо и с много малко географски реалии2: "Когато стигнаха на четири поприща вън от града (Средец/София - б.м., К.Р.)... А велможите заедно със свещениците и иноците отидоха до местността Лешница [при с. Владая] (б.пр., К.Р.)... Като научиха за пристигането на светеца, жителите на околните села се събраха при реката, наричана Герман [Джерман] (б.пр., К.Р.), в едно село, далеч от манастира на ден и половина път, и там го очакваха... И заедно с целия народ така вървяха дори до голямата планина [Рила]3 (б.пр., К.Р.)." (Динеков, Куев, Петканова 1978: 470-471). Основният въпрос в случая е - по кой път са минали мощите на светеца? Възможните варианти са два: първият е избран от преводачите на "Разказа" и той съвпада със съвременния път София - Владая - Перник (кв. Даскалово) - Долна Диканя - Дупница - Кочериново - Рила - Рилски манастир. Вторият път е: София - Герман - Панчарево - Кокаляне - Кокалянски Урвич - долината на р. Искър - Самоков - Дупница - Кочериново - Рила - Рилски манастир, с няколко варианта. В отсечката София - Самоков: може да се мине или по долината на р. Искър, или от крепостта Кокалянски Урвич през манастира "Св. Архангел Михаил", през билото на Плана планина и с. Широки дол за Самоков (вж. Каранов (1991: 140-141). В отсечката Самоков - Рилски манастир може да се мине или директно през Рила планина, т.е. Самоков - долината на р. Бели Искър - Кобилино бранище - Рилски манастир, или по път, който съвпада със съвременния Самоков - Клисура - Сапарево - Дупница - Кочериново - Рила - Рилски манастир. И тъй като липсва информация за възможния път, то тя трябва да се търси другаде - във фолклорното историческо познание и особено в българския юнашки епос (Рангочев 2005: 444-449]. 2.0 Българският юнашки епос, такъв, какъвто го познаваме по записи от втората половина на ХІХ в. и от ХХ век, очевидно е конституиран през ХV век. Това може да се разбере от системата от епиними (т.е. имената на персонажите)4, основния конфликт, системата от антагонисти и пр. Пример: именно в този век се появява един от най-интересните епически противници на Крали Марко - Жълта Базиргяна (Теодоров 1981: 121). Неговата поява се свързва с пристигането на Балканите на евреи - търговци, а създаването на образа на русия евреин в ХV век се подкрепя и от употребата на епинома Базиргяна, който ще се е наложил за кратко време след като Солун пада под турско робство през 1387 г. В периода ХV-ХІХ в., българския юнашки епос изпълнява функцията на основен тип историческо познание на българския етнос. И тезата на Е. Теодоров за "непрекъснатото настояще" на юнашкия епос (Теодоров 1981: 9) означава именно това. И затова основните измерения на българската менталност трябва да се търсят в един от най-кризисните векове в историята на българския етнос - ХV век. С голяма доза сигурност може да се твърди, че именно тогава са заложени онези конституентни характеристики, които и до ден днешен определят в голяма степен българската менталност (Рангочев 1995: 86-93). А това предполага доста рязко разграничаване спрямо предхождащия период VII-ХIV век. Именно от тази гледна точка се разглежда българския юнашки епос - в продължение на повече от пет века изпълнявал ролята на историческо познание за българския етнос.
3.0 Хипотеза: Пренасянето на мощите на св. Иван Рилски през 1469 г. съвпада с периода на конституиране на българския юнашки епос. Пренасянето на мощите на Рилския светец предизвиква значително повишена употреба на антропонима Иван (както и производните му) по пътя на мощите от София (Средец) до Рилския манастир, увеличение на неговите оними (и производните им) в епоса, както и увеличаване относителния дял на едни сюжети, за сметка на други. Проверката на тази хипотеза е направена на корпус от текстове - СбНУ, т. 53: Български юнашки епос (СбНУ: 1971). Песните са подбрани от един и същи том с конкретна цел - елиминиране на възможните разлики в епическия език6, породени от различното време на запис - СБНУ, т. 53 е съставен от 642 юнашки песни (50 148 стиха), записани основно в периода 1961-1965 г. Така той дава един сравнително пълен хронологичен срез на българския юнашки епос. В СбНУ, т. 53 се откриват следните епиноми и техни производни: Иван, Иво болярин, Иве побратим, Иве Черногорче/Църногорче и левента Йована7. Срещат се в 23 песни (3,6% от всички песни в СбНУ, т. 53) и са под 1% от всички 497 антропонима (Рангочев 1992: 183) в тома.
4.0 Териториално всички тези песни се локализират в един относително малък район на запад и юг от София: Самоковско - 4 села, Софийско - 6, Пернишко - 2, Радомирско - 2, Трънско - 1, Костинбродско - 1 и Дупнишко - 1. Разпространението на епинома Иван и производните му показва интересни особености - от всичките двадесет и три песни осемнадесет са записани в един малък регион на югозапад от София с център западната част на Самоковската котловина. Всъщност песните са записани в села, разположени от двете страни на успоредните пътища: София - Владая - Перник (кв. Даскалово) - Долна Диканя - Дупница (долината на Струма); София - прохода Ярема - Самоков (с възможен вариант София - планината Плана - Самоков или София - Долни Пасарел - Самоков) и свързващите ги: Радомир - Долна Диканя - Самоков, известен с името Везирскио пат и пътя от Костенец - Радуил - Самоков - Клисура - Сапарево - Дупница (долината на Струма). Всички тези пътища са древни и вероятно повтарят тракоримската комуникационна система. 5.0 Описаните по-горе особености: твърда връзка между епинома Иван и производните му с два епически сюжета и географската им локализация в един относително малък район с център западната част на Самоковската котловина разкриват ясна географска детерминираност. Може да се предположи, че следи от пренасянето на мощите на св. Иван Рилски през 1469 г. се съхраняват в епоса чрез онимиката, а силният култ към Рилския светец в Централна Западна България подпомага съхраняването и предаването във времето на епически песни, които съдържат епинома. По-специално, еднозначната връзка на епинома Иве с мотива "Марковият побратим е убит и съживен от самодива" подсказва именно за това. В подкрепа на това е и съвпадението, че през Самоковската котловина минават мощите на св. Иван Рилски през 1469 г., а по фолклорни сведения няколко десетилетия преди това в нея става последната битка на последния български цар Иван Шишман (Димитрова 2009). За царя има многобройни предания за последните му битки, смърт и посмъртно помохамеданчване (ААО, ГИМ 2004-2009). Любопитна пространствена маркировка получава Самоковската котловина - в нейния югоизточен ъгъл е скрито царското съкровище на цар Иван Шишман и най-вече неговата корона и скиптър (Рангочев 2008: 235-250), а в северозападния край на котловината е скрита царската хазна (Кантарджиев 1940: 4). 6.0 Посочените специфики на географската локализация на осемнадесет от двадесетте и три разгледани песни показват, че пренасянето на мощите на Св. Иван Рилски в участъка София (Средец) до Рилския манастир е оказало влияние за разпространението и доминирането на едни сюжети за сметка на други. А самото пренасянето на мощите не е станало по пътя, приет за единствено верен - от София през Владая - Перник (кв. Даскалово) - по долината на р. Струма и след това на изток по Рилска река. За това говори и фактът, че нито една песен с епинома Иван и производните му не е записана на юг от с. Дяково, Дупнишко9. Още повече, че един от преките участници в шествието при пренасянето на мощите на Св. Иван Рилски е "презвитер Йоан от Белчин" (Динеков, Куев, Петканова 1978: 468) и е почти сигурно, че мощите на светеца са минали и през неговото родно село Белчин, Самоковско. "През Белчин и Сапарева баня придружителите на свещените останки са достигнали долното течение на река Джерман, а след това и Рилската река." (Добрев 2007: 507). Най-вероятният път за пренасянето на мощите на Св. Иван Рилски от Средец (София) до Рилския манастир минава през регион с център западната част на Самоковската котловина, през който минават следните важни пътища: "Дорога Софiя - Пассарелъ - Самоковъ и отсюда, долиною Белаго Искера черезъ Демиръ-капу (в главныхъ Родопахъ), въ Баню и далее, долиною Месты, въ Неврокоп, а от последняго пункта - въ Сересъ" (Бендерев 1890: 461); "4. Шоссе Кюстендилъ - Дубница - Самоковъ - Баня - Белево - Т.-Пазарджикъ ..." (Бендерев 1890: 482-483)10.
БЕЛЕЖКИ 1. Вж. първоначалните наблюдения по този проблем (Рангочев 2000: 37-55). [обратно] 2. За други отсечки от пътя на мощите на светеца вж. Малчев (2000: 25-36; 2009). [обратно] 3. Важно е да се отбележи, че средновековната география нарича "Голяма Рила" всички планини (Лозенска планина, Плана, Лъкатишка Рила и пр.), разположени между София и Рила планина. Ср. "След като се разходихме из този град (Самоков - б.м., К.Р.), моите спътници се върнаха [в Дупница]. После взех от този град пак сто души въоръжени младежи и прехвърлих в източна посока Самоковското лятно пасище сред юли в сняг, със сто хиляди мъчнотии. Пресякохме полите на лятното пасище на Голяма Рила, докато слизахме надолу, снегът се свърши, за божия слава, и навлязохме в долината. В летовището Голяма Рила пролетно време изкарват на паша седемстотин кошари овце, като всяка кошара наброява сто хиляди овце. Тязи яйла е вакъв на джамията на Мустафа паша в града Легирийе [...] От тук надолу вървяхме четири часа и дойдохме в прочутия град София." (Димитров 1972: 32-33). [обратно] 4. "Епиними - това е най-кратката конотативно натоварена единица, неделима от лексико-семантична гледна точка, която характеризира епическия персонаж... Епином - това е собственото име (или прякор) на епическия персонаж." (Бадаланова 1984: 13). [обратно] 5. Естествено, тук става дума преди всичко за "високата", официалната култура на средновековното феодално българско общество, създавана и разпространявана от и за нуждите на държавата и институциите на православната църква. [обратно] 6. "Езикът на епоса представлява затворен в себе си набор от значими единици и система от правила за тяхното съединяване и функциониране в текста. От тази страна той притежава устойчивост, известно постоянство." (Путилов 1988: 9). [обратно] 7. Антропонимите Иво/Иве и пр. са фонетични варианти на антропонима Иван: "Иво съкратено от Иван, или м. от Ива, ХIV в.", "Иве ум. от Иво, ХVI в." (Заимов 1988: 111), "Иво м., - съкрат. от Иван. Главно ЗБ (може би под влияние на сръбското Иво), а напоследък на разни места из страната." (Илчев 1969: 219); "Иво м. 2227, успор. на ж. Ива; съкр. от Ив (ан)+о;" (Ковачев 1987: 101). [обратно] 8. Номерацията, заглавията и ортографията на песните са на съставителите на СбНУ (1971). [обратно] 9. "Довъзрожденска прослава на Св. Иван в Дупнишко изобщо няма, ликът му липсва сред стенописните образи от ХVІ в. (1598 г.) в църквата "Св. Никола" във Вуково." (Добрев 2007: 500). [обратно] 10. "16.ХII. (1913 г. - б.м., К.Р.) Неделя. София. В 9 ч. сутринта заминахме с Иширков и Йор. Иванов с автомобил за Солун. Минахме през Самоков и Дупница и вечерта стигнахме в Горна Джумая. Между Самоков и Дупница имаше един заледен баир, по който много мъчно прекарахме автомобила." (Филов 1993: 30). [обратно]
ЦИТИРАНА ЛИТЕРАТУРА Бадаланова 1984: Бадаланова, Фл. Циклизация героического эпоса у восточных и южных славян в историчесском становлении. Канд. дис., Москва, 1984. Бендерев 1890: Бендерев, Капитан Атанас. Военная географiя и статистика Македонии и соседних съ нею областей Балканскаго полуострова. С.-Петербургъ, 1890. Генчев 1988: Генчев, Н. Българската култура ХV-ХIХ век. София, 1988. Димитров 1972: Димитров, Стр. Евлия Челеби. Пътепис. София, 1972. Димитрова 2008: Димитрова, Цв. Преданията за гибелта на цар Иван Шишман в Самоковско в контекста на средновековната владетелска идеология и книжнина. // Електронно списание LiterNet, 23.09.2008, № 9 (106) <https://liternet.bg/publish23/cv_dimitrova/predaniiata.htm> (21.02.2019). Динеков, Куев, Петканова 1978: Динеков, П., Куев, К., Петканова, Д. Христоматия по старобългарска литература. София, 1978. Добрев 2007: Добрев, Ив. Свети Иван Рилски. I. София, 2007. Заимов 1988: Заимов, Й. Български именник. София, 1988. Иванова 1988: Иванова, Р. За формирането на историко-героичния слой в юнашкия епос. // Векове, кн. 4, с. 43-50. Илчев 1969: Илчев, Стефан. Речник на личните и фамилните имена у българите. София, 1969. Каранов 1991: Каранов, Е. Историко-топографически бележки за Урвичкия монастир (в Софийско). // Каранов, Е. Роден съм българин. София, 1991, с. 140-148. Кантарджиев 1940: Кантарджиев, Т. Самоковският освободителен деец Чакър-войвода. Непобедим герой за свободата на България. Покровител на българите. Обуздател на турците (1815-1855). София, 1940. Ковачев 1987: Ковачев, Н. Честотно-тълковен речник на личните имена у българите. София, 1987. Малчев 2000: Малчев, Р. Хипотеза за пътя на мощите на Свети Иван Рилски от река Осъм до град Средец през 1469 година. // 1100 години култ към Св. Иван Рилски. София, 2000, с. 25-36. Малчев 2008: Малчев, Р. Сакралност и менталност: процесията с мощите на св. Иван Рилски през 1469 г. // Електронно списание LiterNet, Варна, 25.02.2009, № 2 (111) <https://liternet.bg/publish23/r_malchev/sakralnost.htm> (21.02.2019). Путилов 1988: Путилов, Б. Героический эпос и действительность. Ленинград, 1988. Симеонова 1982: Симеонова, Н. Към типологията на историзма в българския юнашки епос. // Фолклор и история. София, 1982. Рангочев 1992: Рангочев, К. Топос и традиция. // Известия на исторически музей Кюстендил, т. 4, ч. I. Кюстендил, 1992. Рангочев 1995: Рангочев, К. Епос и етногенез I. // Анали, 1995, кн. 1-2, с. 86-93. Рангочев 2000: Рангочев, К. Антропонимът "Иван" в българския юнашки епос (Пътят на мощите на Св. Иван Рилски от София до Рилски манастир през 1469 г.). // 1100 години култ към Св. Иван Рилски. София, 2000, с. 37-55. Рангочев 2005: Рангочев, К. Структурни особености на фолклорното историческо познание. // Проблеми на българския фолклор. Т. Х: Фолклор - идентичност - съвременност. София, 2005, с. 444-449. Рангочев 2008: Рангочев, К. Цар Иван Шишман и сакралната топография на Самоковско. // Митология. Изкуство. Фолклор (МИФ). Т. ХІІІ. София, 2008, с. 235-250. Рихлик 1988: Рихлик, Ян. Историческото време в българската народна епика (В сравнение с епиката на западните славяни). // ІI Международен конгрес по българистика. Доклади. Т. ХIV: Фолклор. София, 1988. СбНУ 1971: Сборник за народни умотворения и народопис. Т. 53: Български юнашки епос. Съст. Цв. Романска и кол. София, 1971. Теодоров 1982: Теодоров, Евг. Български народен юнашки епос. Кралимарковски цикъл - произход, развитие, специфика. София, 1982. Филов 1993: Филов, Б. Пътувания из Тракия, Родопите и Македония 1912-1916. София, 1993.
ИЗВОРИ ААО, ГИМ 2004-2009: Архив на Асоциация за антропология, етнология и фолклористика "Онгъл" и Градски исторически музей - Самоков.
© Константин Рангочев Други публикации: |