|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ИЗ АРХИВА НА П. П. СЛАВЕЙКОВ1 П. П. Славейков БИАНБКМ, фонд 158, арх. ед. ІІ В 2404, Л. 13 Фонд Пенчо Славейков
БИАНБКМ, фонд 158, арх. ед. ІІ В 2404 Фонд Пенчо Славейков
БИАНБКМ, фонд 158, арх. ед. ІІ В 2405, Л. 65 Фонд Пенчо Славейков
БИАНБКМ, фонд 158, арх. ед. ІІ В 2405, Л. 20 Фонд Пенчо Славейков
БИАНБКМ, фонд 158, арх. ед. ІІ В 2405, Л. 50 Фонд Пенчо Славейков
БИАНБКМ, фонд 158, арх. ед. ІІ В 2405, Л. 62 Фонд Пенчо Славейков
БИАНБКМ, фонд 158, арх. ед. ІІ В 2405, Л. 33 Фонд Пенчо Славейков
БИАНБКМ, фонд 158, арх. ед. ІІ В 2405, Л. 55 Фонд Пенчо Славейков
БИАНБКМ, фонд 158, арх. ед. ІІ В 2405, Л. 40 Фонд Пенчо Славейков
БИАНБКМ, фонд 158, арх. ед. ІІ В 2405, Л. 42 Фонд Пенчо Славейков
БИАНБКМ, фонд 158, арх. ед. ІІ В 2405, Л. 19 Фонд Пенчо Славейков
БИАНБКМ, фонд 158, арх. ед. ІІ В 2405, Л. 34 Фонд Пенчо Славейков
БЕЛЕЖКИ 1. Непубликуваните досега фрагменти са от фонда на Пенчо Славейков в Народната библиотека "Св. св. Кирил и Методий", фонд 158, БИАНБКМ. Записките на Пенчо Славейков се намират в две тефтерчета. Архивната единица ІІ В 2404, ф.158 е датирана като - Бележки 1888. Освен паратекста към баладата "У дома си" архивната единица ІІ В 2404 съдържа и три листа с бележки на Славейков относно източниците на богомилството. В това тефтерче се намира и проект за книга, първоначално озаглавена като Книга на тъгите, чието заглавие впоследствие е редактирано на Книга на мъките. Проектът за книгата е замислен от Славейков като "хубаво илюстровано издание, 1892". Книгата според записките на Славейков би трябвало да включва "Fis-Dur", "Успокоений", "Толстой", "Хайне". Фрагментите в другия Славейков тефтер - описани във фонда като архивна единица ІІВ 2405,ф.158 не са датирани. Сатиричните фрагменти, присъстващи и в двете архивни единици, биха могли да бъдат разчетени като част от дискурса на баща ми в мен - в нескритата им близост със сатиричните фрагменти на Петко Славейков, и същевременно биха могли да бъдат прочетени като част от собствения сатиричен почерк на Пенчо Славейков, който той демонстрира чрез сатиричните фрагменти от предговора към "Епически песни" и прозаическите части от "На Острова на блажените". Всички фрагменти в целостта си биха могли да бъдат видени чрез своята доминантна съотносеност спрямо онтологичния и поетологичен проблем за кръга "Мисъл" и в частност за поетиката на Славейков - проблемът за художника. От поетологична гледна точка изключително важен се оказва фрагментът, експлициращ огледалното писане на Славейков - прозаическата форма-първообраз на лирическата миниатюра "Плакала е горчиво нощта". Огледалният запис (прозаически и поетически) на лирическата миниатюра би могъл да насочи теоретиците на литературата към едно по-задълбочено разработване на проблема за метрическите експерименти и поетологичната концептуалност на Славейковата лирика. Двойният запис на текста (в поезия и проза) би могъл да бъде видян като означаващ модернистичния жест на заличаване на границите между поезия и проза. Този прозаически гено- и прототекст на лирическата миниатюра би могъл да бъде разчетен и като една поетологична следа спрямо по-нататъшното разглеждане на въпроса за Славейковия "тромав" или свободен стих. (Бел. М. Л.) [обратно] 2. Прозаически първообраз и генотекст на лирическата миниатюра "Плакала е горчиво нощта". (Бел. М. Л.) [обратно]
© П. П. Славейков Фрагментите от архива на Пенчо Славейков в БИАНБКМ се публикуват за първи път.
|