Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

ПРЕДГОВОР

Мая Митренцева

web | Философия на промяната...

Ако приемем, че в момента сме изправени отново пред промяна, свързана с приемането на новия закон за училищното образование, то тя очевидно е свързана (или трябва да бъде свързана) с новата философия, с която си служи образователната ни система. Тази философия е изтъкната в документите на ООН за правата на човека и по-специално в Конвенцията на ООН за правата на детето, която е ратифицирана от Народното събрание на Р България и като такава е част от вътрешното ни законодателство.

В обучението по философия е извършена промяна, свързана с мисленето на философията като познание, върху основата на познавателните успехи на всяка философска школа - независимо от идеологически предпоставки. Освен процесите на деидеологизация по такъв начин се осъществява преход от традиционната към новата образователна система. Една от особеностите на традиционната система е, че обучението се основава върху логическите умения на учениците, което означава, че те трябва предварително да са подготвени, да знаят. Самото знание се получава извън училище, то е предоставено на грижата на родителите, на частни уроци или на невероятните способности и талант на отделни ученици. В новата образователна система учениците с помощта на учителя самостоятелно постигат знанието, на което се обучават.

Тази книга няма претенции от нормативистки характер, а си поставя задача да изследва основанията, които стоят зад процесите на промяна в обучението по философия след 1991 г., начина на нейното протичане и забелязаните недостатъци. В този смисъл, при липсата на квалификация на учителите за работа със стандарти и отсъствие на нова система за оценяване, промяната губи своята насока и не може да бъде осъществена.

Въпросът е, че цялото начинание от 1990/1991 г. до днес е плод на авторската отговорност на философската общност за образованието по философия и това дело, свързано с общочовешките проблеми на обучаващите се, не може да бъде оставено на външни фактори.

 

 

© Мая Митренцева
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 18.09.2015
Мая Митренцева. Философия на промяната: Философските дисциплини в училище след 1991 г. Варна: LiterNet, 2015