|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ПРЕДГОВОРМая Митренцева web | Философия на промяната... Ако приемем, че в момента сме изправени отново пред промяна, свързана с приемането на новия закон за училищното образование, то тя очевидно е свързана (или трябва да бъде свързана) с новата философия, с която си служи образователната ни система. Тази философия е изтъкната в документите на ООН за правата на човека и по-специално в Конвенцията на ООН за правата на детето, която е ратифицирана от Народното събрание на Р България и като такава е част от вътрешното ни законодателство. В обучението по философия е извършена промяна, свързана с мисленето на философията като познание, върху основата на познавателните успехи на всяка философска школа - независимо от идеологически предпоставки. Освен процесите на деидеологизация по такъв начин се осъществява преход от традиционната към новата образователна система. Една от особеностите на традиционната система е, че обучението се основава върху логическите умения на учениците, което означава, че те трябва предварително да са подготвени, да знаят. Самото знание се получава извън училище, то е предоставено на грижата на родителите, на частни уроци или на невероятните способности и талант на отделни ученици. В новата образователна система учениците с помощта на учителя самостоятелно постигат знанието, на което се обучават. Тази книга няма претенции от нормативистки характер, а си поставя задача да изследва основанията, които стоят зад процесите на промяна в обучението по философия след 1991 г., начина на нейното протичане и забелязаните недостатъци. В този смисъл, при липсата на квалификация на учителите за работа със стандарти и отсъствие на нова система за оценяване, промяната губи своята насока и не може да бъде осъществена. Въпросът е, че цялото начинание от 1990/1991 г. до днес е плод на авторската отговорност на философската общност за образованието по философия и това дело, свързано с общочовешките проблеми на обучаващите се, не може да бъде оставено на външни фактори.
© Мая Митренцева |