Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ПРИЛОЖЕНИЕ № 1
ФИЛОСОФИЯ. ПРИМЕРНА УЧЕБНА ПРОГРАМА ЗА XI КЛАС НА УЧЕБНАТА 1990/1991 Г.
Мая Митренцева
web | Философия
на промяната...
ВАРИАНТ 1. ПРИМЕРЕН ТЕМАТИЧЕН ПЛАН
Публикува се по Философия. Примерна учебна програма за 11. клас на учебната
1990/1991 г., София: МНП, 1990 г.
I. ЩО Е ФИЛОСОФИЯ?
1. Начало на философстването
1.1. Кога човек започва да философствува?
1.2. Предистория на философията
1.3. Историческото начало на философията
2. Великите философи - школи, традиции, направления
2.1. Великите философи
2.2. Школите във философията (Питагор, Платон, Аристотел)
2.3. Традициите - натурфилософия; емпиризъм и рационализъм; схоластика (номинализъм
и реализъм); позитивизъм и персонализъм (екзистенциализъм)
3. Марксистката философия
3.1. Немската класическа философия като идейно наследство
3.2. Маркс и Енгелс и материалистическото разбиране на историята
4. Философията - светогледно знание и методология
4.1. Философското осмисляне на света
4.2. Светоглед и метод
4.3. Философските предпоставки и частните науки
II. ИСТИНА И МЕТОД
1. Мнение и съмнение
1.1. Всекидневно знание и истина на "здравия разум"
1.2. Субективни и обективни привидности
1.3. Съмнение и агностицизъм (Софистика, Платон, Митът за пещерата, Тропите
на Пирон, методическото съмнение на Декарт)
2. Субект и обект на познанието
2.1. Сетивността - илюзия и достоверност
2.2. Възприятие и въображение
2.3. Мисленето - категории и форми
2.4. Човечеството - интегрален субект на познание
3. Диалектическото мислене
3.1. Определение и отрицание
3.2. Категории на диалектиката
3.3. Диалектиката на обективното развитие
4. Ученият и науката
4.1. Възникване на съвременния тип наука
4.2. Исторически типове на науката (Египет, Китай, Античност, Средновековие,
Ново време, XX век)
5. Научното изследване
5.1. Факт и теория
5.2. Хипотеза и доказателство
5.3. Научната революция
6. Хуманитарното познание
6.1. Текст и език
6.2. Диалог
6.3. Хуманитаризация на науката
III. ЧОВЕК И СВЯТ
1. Човек и природа
1.1. Природата като космос
1.2. Природата като знак
1.3. Природата като ресурс
1.4. Природата - неорганично тяло на човека
2. Числото и нещата
2.1. Символно и рационално число
2.2. Питагор, Платон, Нютон
2.3. Математическите парадокси и тяхната философска интерпретация
3. Физическият свят
3.1. Пространство и време
3.2. Движение и покой (Апориите на Зенон)
3.3. Безкрайна делимост или атомарност?
3.4. Крайно и безкрайно
4. Светът на живото
4.1. Живо и неживо
4.2. Еволюция на живото
4.3. Цяло, част, цел
5. Произход на човека
5.1. Границата на човешкото
5.2. Формирането на човека - общност, труд, език
IV. ЧОВЕШКИТЕ ОТНОШЕНИЯ
1. Труд и отчуждение
1.1. Разделение на труда и частната собственост
1.2. Форми и етапи на отчуждението
2. Общуване и общности
2.1. Форми на човешко общуване
2.2. Типове общности (племенна, семейна, социална...)
3. Социални институти
3.1. Форми на власт и тяхната институционализация
3.2. Правният институт
3.3. Държавата - исторически типове, форми на власт
3.4. Социалната промяна - реформи и революции
4. Човекът - свободен и/или несвободен?
4.1. Индивид и личност
4.2. Природна и социална обусловеност
4.3. Правата на човека
4.4. Свобода и творчество
V. ФИЛОСОФИЯ И КУЛТУРА
1. Традиции и ценности в културата
1.1. Очевидности и ценности
1.2. Типове култури
1.3. Категории на философията и категории на културата
1.4. Философията като самосъзнание на културата
2. Вяра и разум
2.1. Смисълът на човешкото съществуване и неговото религиозно обосноваване
2.2. Типове религии и ценности на човешкото битие в тях
2.3. Вярата в разума и критиката на религиозното отчуждение
3. Култура и комуникация
3.1. Съвременният свят - техника и комуникации
3.2. Масовата култура и контракултурата
3.3. Национално и общочовешко в културата
4. Човекът - творение и творец на културата
4.1. Историческите лица на човешката личност
4.2. Смисълът на човешкото съществуване (Сизиф и Прометей)
© Мая Митренцева
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 18.09.2015
Мая Митренцева. Философия на промяната: Философските дисциплини в училище след 1991 г. Варна: LiterNet, 2015
|