Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

ПРИЛОЖЕНИЕ № 1
ФИЛОСОФИЯ. ПРИМЕРНА УЧЕБНА ПРОГРАМА ЗА XI КЛАС НА УЧЕБНАТА 1990/1991 Г.

Мая Митренцева

web | Философия на промяната...

ВАРИАНТ 1. ПРИМЕРЕН ТЕМАТИЧЕН ПЛАН

Публикува се по Философия. Примерна учебна програма за 11. клас на учебната 1990/1991 г., София: МНП, 1990 г.

 

I. ЩО Е ФИЛОСОФИЯ?

1. Начало на философстването

1.1. Кога човек започва да философствува?

1.2. Предистория на философията

1.3. Историческото начало на философията

2. Великите философи - школи, традиции, направления

2.1. Великите философи

2.2. Школите във философията (Питагор, Платон, Аристотел)

2.3. Традициите - натурфилософия; емпиризъм и рационализъм; схоластика (номинализъм и реализъм); позитивизъм и персонализъм (екзистенциализъм)

3. Марксистката философия

3.1. Немската класическа философия като идейно наследство

3.2. Маркс и Енгелс и материалистическото разбиране на историята

4. Философията - светогледно знание и методология

4.1. Философското осмисляне на света

4.2. Светоглед и метод

4.3. Философските предпоставки и частните науки

 

II. ИСТИНА И МЕТОД

1. Мнение и съмнение

1.1. Всекидневно знание и истина на "здравия разум"

1.2. Субективни и обективни привидности

1.3. Съмнение и агностицизъм (Софистика, Платон, Митът за пещерата, Тропите на Пирон, методическото съмнение на Декарт)

2. Субект и обект на познанието

2.1. Сетивността - илюзия и достоверност

2.2. Възприятие и въображение

2.3. Мисленето - категории и форми

2.4. Човечеството - интегрален субект на познание

3. Диалектическото мислене

3.1. Определение и отрицание

3.2. Категории на диалектиката

3.3. Диалектиката на обективното развитие

4. Ученият и науката

4.1. Възникване на съвременния тип наука

4.2. Исторически типове на науката (Египет, Китай, Античност, Средновековие, Ново време, XX век)

5. Научното изследване

5.1. Факт и теория

5.2. Хипотеза и доказателство

5.3. Научната революция

6. Хуманитарното познание

6.1. Текст и език

6.2. Диалог

6.3. Хуманитаризация на науката

 

III. ЧОВЕК И СВЯТ

1. Човек и природа

1.1. Природата като космос

1.2. Природата като знак

1.3. Природата като ресурс

1.4. Природата - неорганично тяло на човека

2. Числото и нещата

2.1. Символно и рационално число

2.2. Питагор, Платон, Нютон

2.3. Математическите парадокси и тяхната философска интерпретация

3. Физическият свят

3.1. Пространство и време

3.2. Движение и покой (Апориите на Зенон)

3.3. Безкрайна делимост или атомарност?

3.4. Крайно и безкрайно

4. Светът на живото

4.1. Живо и неживо

4.2. Еволюция на живото

4.3. Цяло, част, цел

5. Произход на човека

5.1. Границата на човешкото

5.2. Формирането на човека - общност, труд, език

 

IV. ЧОВЕШКИТЕ ОТНОШЕНИЯ

1. Труд и отчуждение

1.1. Разделение на труда и частната собственост

1.2. Форми и етапи на отчуждението

2. Общуване и общности

2.1. Форми на човешко общуване

2.2. Типове общности (племенна, семейна, социална...)

3. Социални институти

3.1. Форми на власт и тяхната институционализация

3.2. Правният институт

3.3. Държавата - исторически типове, форми на власт

3.4. Социалната промяна - реформи и революции

4. Човекът - свободен и/или несвободен?

4.1. Индивид и личност

4.2. Природна и социална обусловеност

4.3. Правата на човека

4.4. Свобода и творчество

 

V. ФИЛОСОФИЯ И КУЛТУРА

1. Традиции и ценности в културата

1.1. Очевидности и ценности

1.2. Типове култури

1.3. Категории на философията и категории на културата

1.4. Философията като самосъзнание на културата

2. Вяра и разум

2.1. Смисълът на човешкото съществуване и неговото религиозно обосноваване

2.2. Типове религии и ценности на човешкото битие в тях

2.3. Вярата в разума и критиката на религиозното отчуждение

3. Култура и комуникация

3.1. Съвременният свят - техника и комуникации

3.2. Масовата култура и контракултурата

3.3. Национално и общочовешко в културата

4. Човекът - творение и творец на културата

4.1. Историческите лица на човешката личност

4.2. Смисълът на човешкото съществуване (Сизиф и Прометей)

 

 

© Мая Митренцева
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 18.09.2015
Мая Митренцева. Философия на промяната: Философските дисциплини в училище след 1991 г. Варна: LiterNet, 2015