|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ЮБИЛЕЙНА КОНФЕРЕНЦИЯ Адриана Дамянова На 7 октомври 2005 г. във Варна се проведе юбилейна конференция на тема Езикът и литературата: методически парадигми и образователни политики, посветена на 50-годишнината от създаването на първата в България катедра по методика на филологическите дисциплини към Софийския университет "Св. Климент Охридски". В конференцията участваха представители на повечето изследователски и преподавателски научни звена в системата на висшето образование, чиято непосредствена грижа са първоначалното обучение и квалификацията на учители филолози: към Софийския, Пловдивския, Шуменския университет, ДИПКУ - Варна - ако споменем само някои от тях, експерти по български език и литература от регионалните инспекторати по образование в страната, както и учители. Отправена бе покана и към министъра на образованието и науката и към неговите заместници за средното образование, от които юбилярите получиха поздравителен адрес. Конференцията организира Катедрата по методика при Факултета по славянски филологии, СУ "Св. Климент Охридски" - пряк приемник на първата катедра по методика на филологическите дисциплини. Подготовката й приключи с издаването на сборника Езикът и литературата: методически парадигми и образователни политики, събиращ подготвените от участниците доклади. Това стана възможно благодарение на партньорството между Факултета по славянски филологии и Фондация "Млада България". Финансирайки изданието, фондацията заяви публично своето все още рядко срещано у нас разбиране за образованието като най-надеждна и необходима в съвременния свят инвестиция и своя сериозен и дългосрочен интерес към проблемите на случването му в България. За качеството на организацията и състояването на конференцията неоценим бе приносът на колегите от ДИПКУ - Варна, и специално на ръководителя на департамента - доц. д.п.н. Маргарита Георгиева, чийто опит, логистична и морална подкрепа бяха щедро предоставени на инициаторите на научния форум. Сред "спомоществувателите" не може да не бъде споменат и Софийският университет, който финансира участието на своите преподаватели в конференцията, а ректорското и административното му ръководство със сърдечните си поздравления напомниха за ангажираността си с проблемите на средното образование. Предварителното издаване на сборника, който бе на разположение на всеки от участниците, позволи същинската работа на конференцията да се организира под формата на кратко излагане и дискутиране на ключови тезиси от докладите и изработване на практически решения по актуални проблеми на езиковото и литературното образование. Това не само спести нерядко случващото се израждане на подобни мероприятия в уморителни изслушвания на реторически пищни, но най-често предназначени за четене текстове, обезсилващи волята за дебат и у най-енергичните участници. Продуктивното напрежение между публикациите и техните устни презентации, между семантичната автономия на писаното и контекстуално обусловените дискурси породи ефекти, изненадващи с инвентивността си самите автори. Полемиките и съгласията между тях откроиха като може би най-значимото конферентно събитие осъзнаването на разпластяването на методиката в множество езици - в множество методики, разликите между които съвсем не ги противопоставят, а правят надеждата за модернизация на българското образование по-малко безпочвена, повече оправдана. Тъкмо това събитие отекна и в синтезите на резултатите от дискусиите, които модераторите на трите работни групи - Образование, идеология, политика; Качество и оценяване в образованието и Технологии в образователната интеракция - направиха на финалното пленарно заседание на конференцията, и в удовлетворението - за да не кажем - удоволствието, което участниците споделяха в неформалните си отзиви. Дано пристрастието ни към случилото се не ни подвежда към нескромна самооценка, но ако адекватно сме го схванали, то конференцията си струваше усилията.
© Адриана Дамянова Други публикации: |