|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
1. "ПРОСВЕЩЕНИЕ" и "ВЪЗРАЖДАНЕ"Мария Китова web | "Мисъл и слово" през епохата... 1. "Просвещение" и "Възраждане" От края на ХVІІ почти до средата на ХІХ в. Европа е разделена на два "неравностойни лагера": независимите европейски държави преживяват бурен икономически и културен подем; за разлика от тях, повечето централноевропейски и балкански страни се оказват подвластни на три мощни империи - Австроунгарската, Османската и Руската, а съдбата им се различава съществено от тази на свободните европейски народи. Макар и по-късно, идеите на новото време покълват и в тази част на Европа. Вместо "Просвещение" обаче, по ред причини от социално-исторически и политически характер, в зависимите европейски страни по-често се употребява терминът "Възраждане". Има ли нещо общо между двете движения, назовани с различни термини? Макар и придобил гражданственост1, терминът "Възраждане" едва ли е най-подходящият: той неизменно препраща към епохата на Ренесанса, когато в Европа се възражда интересът към античните ценности. В поробените централноевропейски и балкански страни обаче става дума по-скоро за пробуждане, за духовно възкръсване на народи, лишени в продължение на векове от политическа, икономическа и социална свобода, за народи, които - в търсене на националната си идентичност - се стремят да възкресят спомена за миналото величие на поробените си държави. Терминът "Възраждане" е приложим най-вече по отношение на историческите процеси на национално самоосъзнаване, на политическо и икономическо освобождаване и обособяване на нови нации и нови държави. От тази гледна точка споделям мнението на българската историчка Кр. Шарова, според която терминът "Възраждане" е условен и трябва да се възприема като такъв:
Позицията на И. Конев е различна. В статията си "Взаимоотношенията между балканските литератури" Конев възприема термина "Просвещение" и го отнася към историческата съдба на народите, живеещи в "други етнически и географски обособени области". Ето какво подчертава авторът:
Макар да притежават и някои общи черти, "Просвещението" и "Възраждането" са движения, които се различават не само в хронологично отношение. Смятам, че спецификата на идейно-политическия им заряд налага да се анализират поотделно културно-историческите процеси, засегнали в различна степен различните европейски държави. По тази причина в настоящето изследване ще бъдат проследени и анализирани само постиженията на свободните западноевропейски народи, допринесли за развитието на хуманитарните науки от края на ХVІІ до началото на ХІХ в.
БЕЛЕЖКИ 1. "Още идеолозите на Възраждането, онези, чиито огромни усилия и родолюбива всеотдайност допринесоха за изваждане на българския народ от изостаналостта, на която го бе обрекло османското владичество, съзнаваха, че живеят и действат в преломно време, че в отечеството им се извършват процеси от решаващо значение за бъдещето на България. Мнозина от тях си даваха сметка за постигнатото от народа и от неговата нова интелигенция през ХІХ в. и определяха съдържанието на извършващите се с тяхно участие процеси като възраждане на България след няколковековното робство. Следосвобожденската мемоаристика и историография поеха естествено този термин като вече утвърден, за да остане той и до днес определение за изключително бурния, интензивен и бърз в сравнителен исторически план процес на всестранен подем и развитие на българското общество през ХVІІІ и ХІХ в. в социално-икономическо, културно, идейно-политическо и психологическо отношение" (Шарова 1981: 5-8). До голяма степен споменатото от българската историчка се отнася и до националното Възраждане в останалите европейски страни, включени в границите на споменатите империи. Според Б. Борисов, моделът на Чешкото възраждане е сходен с българския модел. "В Чехия с понятието Национално възраждане наричаме времето от седемдесетте години на ХVІІІ в. до петдесетте години на ХІХ в." (Хаусер 1978: 13). Чешката история от този период е само фрагмент от историята на Европа и процесите на преход от старите феодални структури към образуване на "модерно гражданско общество" са в основата на почти всички промени, настъпили през Възраждането. Тези процеси биват наричани още "край на епохата на малките структури", следствие на които е появата на понятието нация или още идеология на национализма като маркер на "новата идентичност" (Белина 2003: 60)" (Цит. по Борисов б.г.). Други автори (вж. напр. Кр. Манчев 2006) използват паралелно термините "Просвещение" и "Възраждане". [обратно]
© Мария Китова
|