|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
4.1. ВЕКЪТ НА ЕНЦИКЛОПЕДИСТИТЕ ВЪВ ФРАНЦИЯМария Китова web | "Мисъл и слово" през епохата... Във Франция идеите на Новото време се развиват под знака на ключови фигури като Декарт, Монтескьо, Волтер, Дидро, Даламбер, Русо. Движението е белязано от интереса на френските интелектуалци към социалните и политическите проблеми - интерес, проправил пътя към Великата френска революция.
Декарт, по-известен с латинизираното си име Картезий (Cartesius), е основоположник на европейския рационализъм. Негова е прочутата фраза "Je pense; donc je suis." ("Мисля, значи съществувам."). Декарт създава ново философско учение, в чиято основа заляга схващането, че принципите на механиката са тъждествени със структурата на природата: изработените от човешка ръка машини и творенията на природата се различават само в количестено отношение: "природните инструменти са по-дребни и невидими за очите ни, а това принуждава разума ни да ги търси и открива в природата" (Декарт 1989: 297, IV, § 203). Според картезианците сетивата не са в състояние да ни разкрият истината: тя е постижима само благодарение на съзнателните ни разсъждения. Теориите на Декарт се радват на множество последователи в Европа. В самата Франция обаче новото учение се утвърждава в извънакадемичните среди. Сорбоната се обявява против идеите на Декарт: още през 1671 г. тя се опитва да наложи учението на Аристотел като единствено валидна философска сиситема. Създадена няколко години по-рано, Френската академия на науките подкрепя идеите на картезианците. В качеството си на постоянен секретар на Академията Бернард дьо Фонтенел (Bernard Le Bouyer de Fontenelle, 1657-1757) представя учението на Декарт под форма на светски беседи в съответствие с духа на епохата и с подчертания й вкус към театралната зрелищност. Самият Декарт подчертава многократно, че реагира като любопитен, но недоверчив зрител, вперил поглед към сцената на "световния театър": същността на природните явления, според Декарт, е сравнима с техника, която действа зад кулисите на световната сцена. Природните явления могат да бъдат обяснени, ако "се наблюдават движенията, големината, фигурите и разположението на материалните частици" (Декарт 1989: 297, IV, § 193).
Дени Дидро е роден на 5 октомври 1713 г. в семейството на заможен ножар, чиито предци били занаятчии или духовници. Това предопределя и съдбата на младия Дидро: баща му настоява Дени да се посвети на теологията, за да поеме църковната служба на чичо си. На 13-годишна възраст младежът постъпва в йезуитски колеж. Две години по-късно заминава да следва в Париж. Свободолюбият дух на френската столица го променя изцяло: вместо да се посвети на теологията, Дидро се увлича от природните науки, занимава се с литература и изкуство. Успява да защити магистратура по право, но осъзнава, че това поприще не е за него: той мечтае да се посвети на литературата. През 1747 г. Дидро е поканен да участва в създаването на френска версия на английската Cyclopaedia на Ефрем Чембърс (Ephraim Chambers, ок. 1680-1740). В сътрудничество с Даламбер Дидро реализира мащабния проект Encyclopédie, ou dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers ("Тълковен речник на науките, изкуствата и занаятите"), по-известен като "Енциклопедия"2. Работата по съставянето й продължава близо четвърт век и преминава през трудности и препятствия, които заплашват да прекратят проекта. Първият том е издаден през 1751 г., а последният 17-ти том вижда бял свят цели 21 години по-късно. Предговорът към Енциклопедията е написан от Даламбер и се възприема като своеобразен манифест на просвещенците.
С помощта на най-блестящите умове на епохата Дидро създава "Енциклопедията" и я използва като мощно оръжие срещу властта на Църквата, срещу консерватизма, суеверието и авторитарния политически режим.
Дидро е автор на близо 6000 енциклопедични статии на различни теми от областта на анатомията, изкуството, политическата власт, християнството, философията и пр. Проявява се като блестящ и плодовит писател с разностранни интереси. Превежда и се занимава с литературна критика. През 1794 г. публикува есето Lettre sur les aveugles à l'usage de ceux qui voient ("Писмо за слепите, предназначено за зрящите"), което настройва срещу него консервативно настроената част на обществото. Осъждат го и го пращат в затвора. Преследват го заради атеизма и материалистическите му убеждения, изразени недвусмислено и в труда му Pensées philosophiques ("Философски мисли"). Сред философските му съчинения се открояват диалогичните творби Le Neveu de Rameau ["Племенникът на Рамо" (1805)], Le Rêve de D'Alembert ["Сънят на Даламбер" (1769)], Lui et moi ("Той и аз"), Mystification ou L'histoire des portraits ("Мистификация или Историята на портретите"). Дидро е автор и на няколко романа. Издава анонимно първия си роман Les bijoux indiscrets ["Бъбривите бижута" (1748)]. Следват Jacques le fataliste et son maître ["Фаталистът Жак" (1773)]. Пише и разкази: Entretien d'un père avec ses enfants или Du danger de se mettre au-dessus des lois ("Разговор на един баща с децата му" или "За опасността да се поставиш над закона"), Madame de La Carlière ("Мадам дьо Ла Карлиер"), Ceci n'est pas un conte ("Това не е разказ"), L' Oiseau blanc: conte bleu ("Бяла птица - син разказ"), La Religieuse ["Монахинята" (издаден посмъртно през 1760 г.)].
Известен с псевдонима си "Волтер", Франсоа-Мари Аруе е един от най-видните представители на Френското просвещение. Още като дете проявява интерес към философията и литературата, пише стихове, многобройни поеми, писма, сатири, драматични произведения, романи, исторически и философски трактати, преведени на почти всички европейски езици. Надарен със завидно гъвкав интелект, Волтер обогатява родния си френски език със създадения от него изумително богат и изчистен стил. "Поет, драмописец, есеист, романист, автор на разкази, историк и философ, Волтер е пасторът на свободомислието и либерализма" (Волтер 2008). Убеден, че литературата е призвана да служи на социалния прогрес, Волтер обръща жлъчта на философските си съчинения срещу социалните неправди. От блестящ писател и философ Волтер се превръща в един от най-суровите критици на абсолютизма и отявлен враг на Църквата. След публикуването на трактата Le siécle de Louis XIV ["Векът на Луи ХІV" (1751)] Волтер оглавява борбата срещу авторитарната власт. Публикува Essai sur les moeurs et l’esprit des nations ["Есе за нравите и духа на народите" (1756)] и Dictionnaire philosophique ("Философски речник"), в който задълбочено обяснява вярата си в надмощието на разума над всички останали човешки чувства и страсти. Като се подписва с различни псевдоними, Волтер съчинява стотици анонимни памфлети, в които ожесточено критикува Църквата и християнската идеология. Волтер постига европейска слава благодарение на философските и литературните си трудове, в които излага кредото си - необходимостта да се преодолее бездната между отчужденото общество и потиснатата личност. Вярва непоколебимо във вроденото чувство за всеобща справедливост, което трябва да залегне в законите, управляващи всяко човешко общество. Според Волтер общественият живот изисква да се постигне своеобразна "социална договореност", защитаваща интересите на всеки индивид. Моралът има за цел да ни разкрие принципите на плодотворното съжителство. Волтер учи, че всеки човек трябва да поеме съдбата си в свои ръце, да подобри положението си по пътя на науката и техниката и да разкраси живота си чрез изкуството.
Аристократ по произход, видният политик, философ и писател Шарл Луи дьо Секонда, барон дьо Монтескьо, дължи широката си популярност на романа Lettres persanes ["Персийски писма" (1721)]. Чрез откровенията на двама персийци, пътуващи из Европа, Монтескьо критикува остро политическата система в страната, атакува Църквата и осмива некадърните писатели на своето време. С този труд Монтескьо придобива европейска слава, която през 1728 г. му отваря вратите на Академията. Друго известно негово произведение е Considérations sur les causes de la grandeur des Romains et de leur décadence ["Разсъждения за причините за възхода и упадъка на римляните" (1734)] - една от най-забележителните творби по философия на историята. Най-прочутото произведение на Монтескьо е трактатът L’esprit des lois ["Духът на законите" (1748)], а годината на публикуването му бележи идеологическата победа на френските просветители. Привлечен от идеите на английския парламентаризъм, в този труд Монтескьо изгражда прототипа на нов тип държавно устройство, основаващо се на разделение на властите: при този тип държавно управление кралят запазва изпълнителната власт; законодателната власт е поверена на представителна Асамблея, подобна на английския Парламент, а съдебната власт се изпълнява от магистрати, чиито решения са напълно независими както от волята на монарха, така и от Парламента.
Швейцарец по рождение, Жан-Жак Русо живее и работи предимно във Франция. Русо участва активно в създаването на Енциклопедията. В произведението си Du contrat social или Principes du droit politique ["За обществения договор" (1762)] Русо защитава идеята за равноправието на всички членове на обществото, които трябва да участват в управлението на страната. По-късно тази идея ще бъде подета от привържениците на Френската революция.
БЕЛЕЖКИ 1. Философското понятие "механизъм" е свързано с материалистическата концепция, която разглежда повечето явления в света според модела на връзката причина → следствие. "Механизмът" е своеобразна научна революция, която настъпва през ХVІІ век в областта на астрономията, физиката, медицината и в много други научни области. Влиянието на механизма се усеща до края на ХІХ в. [обратно] 2. "Повратен момент в принципите за съставяне на енциклопедии внася Френсис Бейкън с плана за неговата незавършена "Instauratiо magna" (1620). Неговата енциклопедична структура включва три раздела. Първият е назован "Природа" и включва астрономия, метеорология, география, видове минерали, растения и животни. "Човек" е вторият раздел и разглежда анатомия, физиология. Третият е "Влиянието на човека върху природата" - тук са медицина, химия, визуални изкуства, възприятия, емоции, интелект, архитектура, транспорт, земеделие, навигация, аритметика и др. С този си труд Бейкън е постигнал повече от предшествениците си, тъй като дава изчерпателен списък на всички области на познанието. Неговият труд служи за основа и влияе дори на Дидро, който го споменава в своята "Encyclopedie" от 1750 г." (Енциклопедиите б.г.). [обратно] 3. Габриел Боно дьо Мабли (Gabriel Bonnot de Mably, 1709-1785) е известен френски философ. Брат е на Етиен Боно дьо Кондийак. [обратно] 4. Хенри Томас Бокл (Henry Thomas Buckle, 1821-1862) е английски историк философ, автор на недовършената History of Civilization in England ("История на цивилизацията в Англия"). [обратно] 5. Немският учен Фридрих Ратцел (Friedrich Ratzel, 1844-1904) основава науката антропогеография - "течение в социалноикономическата география, което признава географската среда за определяща в развитието на човешкото общество (географски детерминизъм) - природните условия са определящи за темперамента на човека, степента на умственото му развитие, нивото на моралните му добродетели и др.)." (Антропогеография 2005). [обратно] 6. Лев Ильич Мечников (1838-1888) е руски географ, етнограф, историк, социолог и публицист. Пише научните си трудове на руски и на френски език, а публицистичните си разработки, на руски и италиански език. [обратно]
© Мария Китова
|