|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
4.2. АНГЛИЙСКОТО ПРОСВЕЩЕНИЕМария Китова web | "Мисъл и слово" през епохата... В Обединеното Кралство идеите на Просвещението възникват под влияние на емпиризма на Джон Лок, на идеализма на Джордж Бъркли (George Berkeley, 1685-1753)1 и на научните постижения на Нютон. Най-видните представители на Английското просвещение в областта на философията, историята и социологията са Дейвид Хюм и Адам Смит, а в областта на науката за езика, Джеймс Харис.
Шотландският философ, социолог, историк и икономист Дейвид Хюм произхожда от семейство на потомствени аристократи. По настояване на родителите си се записва да следва право в Единбург, но бързо се отказва, осъзнал, че юридическите науки не го привличат особено. Предприема неуспешен опит да се захване с търговия. По-късно се отдава изцяло на научни изследвания в областта на философията. През 1734 г. Хюм заминава за Франция. Запленен от идеите на френските енциклопедисти, в продължение на три години работи над първото си 3-томно произведение A Treatise of Human Nature: Being an Attempt to introduce the experimental Method of Reasoning into Moral Subjects ["Трактат за човешката природа" (1739-1740)]. Трудът е посрещнат доста хладно, а Хюм е принуден да се завърне в бащиния си дом.
Първата част от труда му Essays Moral and Political ["Есета за морала и политиката" (Лондон, 1742)], е посрещната сравнително по-радушно. Назначен е за библиотекар на Юридическия колеж в Единбург, където започва да пише своята The History of England ("История на Англия"). Книгата се публикува на части през периода 1754-1762, като някои от тях са посрещнати с пълно неодобрение от представителите на либералната буржоазия. Хюм си поставя задачата да въведе метода на експерименталния анализ в областта на хуманитарните науки. Прави опит да освободи моралната философия от всякакви спекулации. Ключовите аспекти на неговата етика са следните:
Адам Смит е роден в шотландското градче Къркалди. Точната дата на раждането му е неизвестна (Бакън 2006: 12). Адам не познава баща си, починал малко преди раждането на сина си. Младият Адам питае дълбока обич към майка си, която го отглежда сама и отрано насърчава страстта му към науката. През периода 1729-1737 г. Смит изучава латински, математика и история в родния си град - посещава едно от най-прочутите учебни заведения в тогавашна Шотландия. Едва 14-годишен постъпва в университета в Глазгоу. Под ръководството на ирландския философ Френсис Хътчесън (Francis Hutcheson, 1694-1746) Смит усвоява принципите на моралната философия (етика)3. Хътчесън оказва дълбоко влияние върху възгледите както на младия Смит, така и на почти десет години по-възрастния Дейвид Хюм. Именно в Глазгоу Смит развива идеите си за значението на разума и свободата на словото. През 1740 г. Смит получава стипендия и постъпва в Оксфордския университет (Бакън 2006: 22). Скоро осъзнава, че оксфордските преподаватели отдавна са забравили, че не високите заплати, а успехът на студентите им е мерило за собствения им професионализъм. Разочарован от псевдоинтелектуалната атмосфера на престижното висше училище, бъдещият учен използва престоя си там, за да попълни знанията си в богатите университетски библиотеки. Напуска Оксфорд година преди да изтече срокът на стипендията му. През 1750 г. Смит се запознава с Дейвид Хюм. Независимо от разликата в годините на двамата шотландски просветители, трудовете им, посветени на проблеми от областта на историята, политиката, философията, икономиката и религията, ги свързват по-дълбоко, отколкото с всеки друг от водещите фигури на Английското просвещение. През 1751 г. Смит е назначен за професор по логика в университета в Глазгоу. Две години по-късно оглавява Катедрата по етика в същия университет, където продължава да работи цели тринадесет години - най-щастливите и плодотворните в живота му, както самият той признава (Рей 1895: 42). През 1759 г. Смит публикува труда си The Theory of Moral Sentiments ("Теория за моралните чувства"), която включва част от университетските му лекции, изнесени в Глазгоу. В този трактат Смит защитава идеята, че, като наблюдава околните, човек е способен да осъзнае етичността на собственото си поведение. След публикуването на книгата Смит добива световна популярност. Приживе трудът му претърпява още пет допълнени и преработени издания.
БЕЛЕЖКИ 1. Джордж Бъркли разработва философска система, която първоначално нарича „анти-материализъм". По същество това е нова метафизична версия на емпиризма, призвана да обслужва еволюционния креационизъм. Бъркли не признава съществуването на материалните частици: според него съществуват само пасивните идеи и активната духовна мощ на Бог, който е създал всичко останало в света (по Хименес б.г.). [обратно] 2. "Приживе славата на Хюм не се дължи толкова на философията му, а най-вече на популярните есета върху морала и политиката, върху естествената история на религията, белязани и със скандалната известност на забранени от църквата книги. Но зад тази видимост се крие един упорит мисловен труд, чието осмисляне почти винаги е ставало повод за преоценка на философската традиция: примерът в това отношение с Кант е показателен. Думите на последния, че тъкмо философските работи на Хюм са го събудили от догматична дрямка, могат да се споделят от всеки, който подхожда с отговорност тъкмо към философията" (Дейвид 2011). [обратно] 3. ‘Етика’ произлиза от гръцката дума ἦθος, която означава ‘нрав, обичай’. Понякога вместо "етика" се използва терминът "морална философия" - дял от философията, който се занимава с проблемите на нравствеността и морала. В началото смисълът на думата ‘етос’ е "съвместно жилище и правила, породени от това съжителство, норми, сплотяващи обществото и преодоляващи индивидулизма и агресивността. Към това трябва да се добави и изучаване на съвестта, състраданието, приятелството, дружбата и т.н." (Разин 2006: 16). [обратно]
© Мария Китова
|