|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
I. "TEMPORA MUTANTUR, ET NOS MUTAMUR IN ILLIS..."Вместо предговорМария Китова
Тази книга бе замислена първоначално като лекционен курс, включен в Цикъла "Свободноизбираеми дисциплини за придобиване на знания" във Факултета за базово образование към Нов български университет. За съжаление, курсът не стартира нито веднъж! Навярно изчистеното от всякакви епитети заглавие "Език и религия" се е оказало непривлекателно за младите, които днес не се интересуват особено от подобни културни реалии. Духовна безпътица? Срив на ценностната система? Оставам с горчивото убеждение, че в съвременния свят хуманитаристиката е принизена до дрипава просякиня, свита в ъгъла на слугинската стаичка... Преди близо деветстотин години навярно така би се изразил френският философ Пиер Абелар - "странстващият рицар на диалектиката", дръзнал "да изведе философията от унилата слугинска стая на пътя, на светлия друм на живота" (Мозо 2011). Днес повечето хора не се замислят какво представлява, нито какво им дава езикът - този уникален феномен, превърнал ни в същества, различни от всички останали живи твари. Езикът е средството, което ни дава възможност да формулираме въпроси и отговори. Структурата на познанието е езикова. Структурата на съзнанието е езикова. Структурата на разума е езикова. Структурата на света - както си го представя и използва човекът - е езикова. Езикът е местообиталище на човешкото: в него живеем, движим се, съществуваме.
А какво да кажем за религията? Самата дума религия сякаш отблъсква младите! Дори в общества, в които религията - независимо коя - се ползва със статут на един от всепризнатите стълбове на държавността, младите възприемат религиозните ценности като даденост, с която са длъжни да се съобразяват, защото така е прието, но не се замислят за същността на религията, за историческата й роля за изграждане на човешкия мироглед, за значението й като основен компонент на човешката култура.
В тази книга са залегнали част от писанията и размислите, които - като филолог и езиковед - ме вълнуват особено през последните десетилетия, когато станах свидетел на тотален срив на обществения интерес към хуманитарните науки. Вниманието ми към подобни проблеми е продиктувано от дълбокото разочарование, провокирано от духовната криза на съвременното общество, пренебрегващо с учудваща последователност онези компоненти на културата, които са ни превърнали в човеци. "Tempora mutantur, et nos mutamur in illis...". "Времената се менят и ние се променяме заедно с тях". Вярвам, че времената ще се променят и че спиралата на човешката култура отново ще ни отведе до период на разцвет на духовността, когато хуманитарните ценности и науки ще заемат полагащото им се достойно място в умовете на хората. А дотогава ми остава надеждата, която внушава оптимистичната прогноза на Одо Марквард (2005)2:
М. К.
БЕЛЕЖКИ 1. Цитатите от произведения на чуждестранни автори, непреведени на български език, са представени в българска версия от авторката на книгата. Във всички останали случаи се посочва изрично името на съответния преводач. [обратно] 2. Одо Марквард (Odo Marquard, 1928-2015), "скептикът сред германските философи, плува, по собственото му признание, "срещу течението на световния дух", воювайки против догматизма и илюзиите и търсейки отговор на въпроса за мястото на човека в модерния "размагьосан" свят. Марквард е известен най-вече със своята компенсационна теория, според която технизирането на света не обрича, а напротив стимулира духовността, без чиято компенсационна функция човекът би изгубил човешкия си облик. В тази перспектива, на протест срещу сковаването на духа, включително и от гилдията на академизма, трябва да се четат неговите есета, като не се забравя девиза му: "Философия е, когато човек въпреки това мисли" (Гяуров 2004). [обратно] 3. Терминът херменевтика се свързва с името на гръцкия бог Хермес. "Той е не само бог на търговията, но и на красноречието, магията и глашатаите. [...]. Неговият образ бил символ на пътуването, посланията или далечните вести. Чрез него онова, което изглеждало най-далечно (стоките от далечни страни или божествените знаци), ставало достъпно за хората, ставало близко и разбираемо. Може би затова на негово име било наречено едно от най-древните изкуства - умението да се разяснява и тълкува, т.е. да се осмисля и разбира непонятното. Това изкуство било наречено херменевтика." (Херменевтика б.г.). [обратно]
© Мария Китова
|