|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ЗАКЛЮЧЕНИЕ Гинка Димитрова web | Тезаурусно моделиране... Лингвокултурологията днес се намира в стадий на развитие и формиране на своя понятиен апарат, на своята терминосистема. На етапа на развитие на тази млада лингвистична наука, когато все още няма създаден нито един терминологичен речник, когато не съществува нито едно сериозно научно изследване в областта на лингвокулутрологичната терминология, особено актуално е разработването на детайлна система от отношения между основните лингвокултурологични термини. Важно е и очертаването на главните тематични области, в които могат да бъдат групирани тези термини, т.е. определянето на класификационната схема на терминологията. Проблемите по изграждането на терминологичен речник от тезаурусен тип за лингвокултурологията не само би помогнала за систематизирането и унифицирането на терминологията. То би подпомогнало работата на терминолозите в процеса на стандартизация на термините. Последната дейност би следвало да бъде разглеждана като част от общите усилия на лингвистите по въвеждането на единни критерии за стандартизация в рамките на общото езикознание и неговите приложни аспекти. Важен момент в работата по изграждане на тезаурусен речник е и натрупването на опит при системното описание на терминологиите на различни области и използването на резултатите от тези описания за прагматични цели: информационни, прогнозиращи, научни, учебни. В процеса на изграждане на тезаурусните статии се разработват методите на тезаурусно описание и изискванията за съответствие на метаезика на предварително заявените от учените цели и очаквания на научните изследвания. Системният характер на научните термини обуславя и избора на средствата за тезаурусно моделиране на термините. Основна предпоставка за това е логико-понятийния анализ на терминосистемата. Тезаурусното описание на термините предполага висока информативност и унифицираност на речниковите статии. Анализът на системните отношения на термина е задължителен елемент в процеса на обучение на езика на науката. Наличието на речник с експлицирани смислови отношения подпомага и обучението по дадената дисциплина. Овладяването на терминологията на научната дисциплина е важно условие за нейното правилно разбиране, за създаване на реална възможност обучаваните сами да работят и изследват в дадената предметна област, сами да дефинират специализираните понятия. Тезаурусната речникова статия предоставя чудесни възможности за прилагането на различни обучаващи средства, основани на логико-понятийния анализ, а именно използването на логико-понятийните схеми и на терминологичната игра, в основата на които лежат упражнения за формиране на навици за определяне на отношенията между специалните понятия и за изразяване на тези отношения в експлицитна и имплицитна форма. Следователно, представеният тезаурусен модел за изграждане на терминологичен речник е насочен към три сфери на приложение:
© Гинка Димитрова |