|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
Глава седма Димитър М. Михайлов Болдино: Гетсиманската градина на Пушкин
Вл. Соловьов изказва твърдението: "Отношенията с жените заемат много голямо място, както в живота, така и в поезията на Пушкин" (Пушкин 1990: 15-40). Всъщност силното влечение на писателя към удоволствията с привкус на еротика и плът датират още от лицейския период, макар преди Петербург тези усещания да остават единствено копнеж, поради неговата неувереност и плахост. Психологическата контаминация между страх, тревожност и търсене на себе си в младежките години води до нулева преграда пред изкушенията, като единствено адреналинът на ексцесията "лекува" всекидневната му скука. Тази потребност е изразена в разпътен живот и многобройни сексуални връзки, като макар обектите да се менят, вътрешното усещане остава. Може да се обобщи, че за Пушкин животът до брака е сбор от страст към плътта, любовни скандали, венерически болести и легендарни дуели, чрез които изпитва границите на битието, защото страстта е забрава и покой, бягство от страха. Неслучайно той многократно изтъква, че държи повече на успехите сред жените, отколкото в поезията:
В този преднамерен стремеж към физическо обладаване, покоряване, притежание можем да разчетем (пореден) опит за самодоказване, но не в социалната сфера, а в далеч по-проблематичното за него пространство на "женското". Фигурата на жената предизвиква страх в света на Пушкин поради две причини. Първо, заради неслучилия се в неговото детство образ на грижовно-добронамерената майка, за сметка на фрустриращото поведение на авторитарната и студена жена, източник единствено на страх и санкция. И второ, тази неотменна потребност от нежност и внимание е задоволявана в ранното му детство от бавачката (няня) и бабата - в духа на думите: "Съвсем не университетите са отгледали истинския руски човек, а добрите неграмотни бавачки" (Розанов 1998: 194). Подобна компенсаторна идентификация обаче не може напълно да предотврати травмата от отсъствието на майката като нужен/желан обект - мечтан, очакван и обичащ. Случайно съвпадение или не, но 1828 г. е символичният край на Пушкиновото детство, защото тогава умира неговата любима няня и мястото на "майката" е "овакантено". От психологическа гледна точка можем да приемем събитието като провокация за търсене на нов заместител - допускане, изхождащо от промяната в отношението на поета към брака. До този момент той недвусмислено стои на антипозиция, като сравнява законната съпруга с "топла шапка с наушници, в която главата напълно изчезва", нарича брака - съюз, който разяжда/скопява душата, а идеята за женитба му се вижда "голяма трудност, която го отвращава". Следователно достигането до идеята за брак е израз на вътрешната потребност на Пушкин, а не моментна прищявка или самоцел. Когато поетът среща Наталия Гончарова, той е преситен от любовни победи - мотив, фреквентен както за стихотворенията му:
така и отразен в персоната на уморения от живота (да се разбира двузначно) Онегин:
Пушкин вижда в брака пристан и покой, а в евентуалната си съпруга - партньор, който да допусне до вътрешния си свят. Тя е едва 16-годишна, плаха, невинна и красива, а кандидатите за нейната въздействаща красота са безброй. Интересно е сходството в описанието на "зрялата" Татяна в романа "Евгений Онегин":
Тази изкусителна жена е невъзможната мечта, което (може би) е в основата на силното му привличане към нея. "Първият поет на Русия трябвало да получи (и я получил) първата красавица" (Скатов 1987: 312) - неговата влюбчива и нарцистична природа е очарована от нейната външна красота, суета и светски блясък. Наталия се превръща не просто в символ на любовта, брака или крайното обвързване, а на интимното допускане на Другия до вътрешния свят. Този стремеж да се саморазкрие, да се довери за него (би) била победа над страха от загуба на собственото Аз, допускане на незащитеност. Това от своя страна активира неговия страх от зависимост, защото съдбата на брака и бъдещето му щастие не са в неговите ръце. За тази тревога, той пише от Москва писмо до граф А. Х. Бенкендорф в Петербург: "Що се касае до имущественото ми положение, мога да отговоря, че то е в удовлетворително състояние благодарение на Негово Величество, давайки ми възможност честно да съществувам от своя труд. Що се отнася обаче до моето положение по отношение на правителството, не мога да скрия, че то е лъжливо и съмнително. [...] Госпожа Гончарова се бои да даде своята дъщеря на човек, имащ нещастието да се ползва с лоша репутация в очите на Господаря. Моето щастие зависи от една дума на благоволение на този, на когото предавам отново моите чисти и безгранични благодарности" (Писмо от 16 април 1830 г., Пушкин 1954, VІІІ, 169). У Пушкин се появява и страх, че е недостоен за подобна жена, вероятно защото:
Това поражда (пред)усещане, че въпреки желанието да бъде добър съпруг и баща, този съюз няма да е щастлив (според някои съвременници - дори ще е фатален). Показателно е, че въпреки временното отдръпване и бягство в Петербург, също така ненадейно той се завръща в Москва и без да обяснява на никого своите намерения, възобновява предишните си амбиции. Ще добавя още един немалък дразнител за него - макар да боготвори Наталия, освен физическата красота, тя няма други качества, а е и осезаемо незряла и лекомислена. Освен това поетът усеща нейното безразличие от самото начало и открито я критикува, че го измъчва с мълчание, равнодушие и хладен вид:
Изнервен от постоянните отлагания, грозните домашни сцени и скандали за пари, Пушкин е нетърпелив час по-рано да се ожени, но в съзнанието му вече се прокрадва и страхът, че може да няма брак. Все по-често се пита дали Наталия заслужава "цената" (независимост, пътувания, усамотение, непостоянство), която той възнамерява да плати за този брак, с който животът му трябва да придобие завършена форма. На този въпрос Пушкин прави опит да (си) отговори по време на престоя си в Болдино през есента на 1830 г. За своеобразно мото на този период можем да приемем думите му към Наталия Гончарова: "Заминавам […] без да имам някаква увереност за своята съдба" (Писмо от 9 септември 1830 г. от Москва, Пушкин 1954, VІІІ: 182) - Болдино е моментът/пространството на финалния избор. Поетът е психически затормозен от постоянните обществени битки, в които е преднамерено замесван - или сам се замесва поради извънредната си горделивост и себелюбие, отекващи дори в стиховете му:
затова самата идея за известно време да се оттегли от светския живот и любовните си терзания силно го очарова:
Настроението му обаче не е еднозначно, а по-скоро тревожно-весело, сензитивна смес между умишлено потискани чувства и възвърнато усещане на лична свобода - като никога преди, както никога повече: "Сега мрачните ми мисли се поразсеяха - пише Пушкин до доверения си приятел П. А. Плетньов, - пристигнах в село и почивам. [...] Не можеш да си представиш колко е весело да се измъкнеш от годеницата си, да седнеш на спокойствие да пишеш стихове" (Писмо от 9 септември 1830 г., Пушкин 1954, VІІІ: 183-184). Аналогично е и (само)усещането, че това е важен, преломен миг в живота му: "Пушкин ми се струва - свидетелства извънредно сърдечно близката на поета А. П. Керн в писмо до П. В. Аненков - съвсем друг човек: той беше сериозен, важен, както следва да бъде човек с душа, осъзнаващ мисията си да ощастливи друго същество" (Пушкин 1985, І: 439-445). Въпреки това у него се долавя отдръпване, разколебаване и съмнения, че сватбата е развалена: "тъжно ми е и мъчно, мъчно. [...] От ден на ден сватбата ми все повече се отдалечава. Междувременно аз охладнявам - признава на П. А. Плетньов поетът, - замислям се за грижите на женения човек, за прелестите на ергенския живот. [...] ако не съм нещастен, то най-малкото не съм щастлив" (Писмо от 31 август 1830 г., Пушкин 1954, VІІІ: 182). Освен безкрайните парични проблеми и мисълта за многобройните поклонници на Наталия, в Болдино го посреща и холерата. Макар страхът от смъртта да е традиционно екзистенциално състояние, при Пушкин той е обект-провокация, като "сянката на опасност" много се харесва на неговото мечтателно въображение:
Да не забравяме, че поетът допуска мисълта за самоубийство както по време на Петербургския период, така и в Михайловское. В Болдино поетът се отдава на анализ и преосмисляне на страховете, натрупани през годините. Чрез самонаблюдение се опитва да ги неутрализира, като тази стратегия е доловима едновременно в неговата кореспонденция и в художествените текстове, написани през периода. В този житейски момент Пушкин е изключително продуктивен, като особено любопитни са два важни елемента от сюжета "Онегин". Първият е документираното изказване на писателя, даващо (възможния) ключ към загадката на текста - Онегин не заслужава Татяна; и вторият - смъртта на романтика поет Ленски на дуел с реалиста циник Евгений, който звучи профетично спрямо кончината на самия поет:
В тези моменти от романа можем да видим рефлексия на случващото се в душевността на Пушкин в Болдино, неговите вътрешни борби, подсилвани от самотата и изолацията. Те са забележими и в писмата до любимата жена, намираща се в далечната Москва: "Да е проклет този час, когато реших да ви оставя и да дойда в тази прелестна страна на бури, чума и пожари [...] Нашата сватба, изглежда, все ми убягва и тази чума, с нейната карантина, това ако не е самата долнокачествена шега, каквато съдбата може да измисли?". Р. Барт твърди, че естествена склонност на влюбения е непрекъснато да занимава в емоционален тон обичаното същество със своите любовни излияния - любовната връзка е вариант на любовно обяснение без край. Пушкин не е изключение, част от същото писмо до Наталия са следните редове: "аз съм блокиран в Болдино. Съвсем загубих кураж и не зная какво да направя [...] Болдино има вид на остров, обкръжен от скали. Нито съседи, нито книги. Времето е ужасно. [...] Не зная какво да правя на белия свят. Станал съм пълен идиот; както се казва - до святост" (Писмо от 11 октомври 1830 г., Пушкин 1954, VІІІ: 185). Това своеобразно пътуване из микрокосмоса на страха има сравнително успешен край не толкова защото големи количества от него са сублимирани в литературните произведения, а защото поетът прекрачва в следващия - брачен, период от живота си променен и в покой. От една страна, демонстрира възвърнатото самочувствие и нова, монолитна позиция към враждебния на него околен свят, чиято философия можем да разчетем в стиховете му:
Страстта към светските развлечения, скандалното поведение и провокации изчезват за сметка на семейния мъж: "помъдрях, мирясах, но това все още е нищо, мили приятелю: аз съм сгоден, сгоден съм и ще се женя!", екзалтирано споделя той в писмо до Н. С. Алексеев (Писмо от 26 декември 1830 г., Пушкин 1954, VІІІ: 194).
© Димитър М. Михайлов Други публикации: |