|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ПУБЛИЧНО ОБСЪЖДАНЕ НА НАБОЛЕЛИ ВЪПРОСИ Асоциация на учителите по бъллгарски език и литература Български език и литература, 2007, бр. 2 На 31.01.2007 г. в 247. аудитория на СУ "Св. Климент Охридски" се състоя среща на столични учители с Неда Кристанова - директор на Центъра за контрол и оценка на качеството на образованието (ЦКОКО) при МОН. Присъстваха и доц. д-р Татяна Ангелова от Катедрата по методика на обучението по български език и литература в СУ "Св. Климент Охридски" и ст.н.с. д-р Огняна Георгиева-Тенева - зав. редакция на сп. "Български език и литература". Срещата, инициирана от Асоциацията на учителите по български език и литература, постави на публично обсъждане наболели въпроси, свързани с предстоящия изпит по български език и литература след завършен 7. клас. Беше изразена силна тревога от липсата на информация и прозрачност за подготвяните от ЦКОКО тестове по български език и литература. Заявено бе очакване апробираните тестови варианти да бъдат анализирани, а резултатите от анализа да бъдат публикувани. Посочена бе липсата на достатъчно професионално изготвени сборници с тестови задачи при ясното положение, че учителите нямат необходимата подготовка сами да съставят такива задачи и по принуда работят "на тъмно". Специално внимание бе отделено на принципното противоречие между два факта: от една страна, работата с литературната творба предполага приемане на нейната многозначност, а, от друга страна, тестовите задачи предлагат строго фиксиран брой отговори. Направено бе предложение да се включат повече задачи, изискващи отворен отговор, защото те ще позволят да се проверят не само знанията на учениците, но и уменията им в кратка текстова форма да изказват мнение. Немалко въпроси предизвика и вторият компонент от изпита - създаването на трансформиращ преразказ. Посочено бе, че той не отговаря на учебното съдържание в 6. и 7. клас, а в 5. клас е включен едва с новата учебна програма, влязла в сила през учебната 2006/2007 година, т.е. тазгодишните седмокласници не са били обучавани в такъв преразказ. Те са обучавани в създаването на аргументативен тип текст. Изпитът и подготовката за него обаче връщат учениците към репродуктивния текст. Поставени бяха и ред въпроси от "технологичен" характер - кога в рамките на изпитното време учениците ще пишат своя трансформиращ преразказ - преди решаването на теста или след него (това също е фактор със значение за успешното представяне); как ще се запознаят учениците с текста - чрез двукратен прочит от учител ли или вторият прочит ще направи ученикът; и др. Директорът на ЦКОКО Неда Кристанова увери присъстващите, че МОН и ЦКОКО работят усилено по съставянето на примерни тестови варианти и че до един месец в сайта на МОН ще могат да бъдат намерени апробираните тестове, анализите по тях, бланката за отговори на теста и скалата за оценяване. Все още не са уточнени, посочи тя, прагът за оценката среден 3.00, както и някои технически подробности по провеждането на изпита, но тези въпроси са в процес на изясняване. Доц. д-р Татяна Ангелова предложи да съдейства за организирането на квалификационни курсове за учителите, а ст.н.с. д-р Огняна Георгиева-Тенева покани присъстващите на срещата да вземат отношение по дискутираните въпроси на страниците на сп. "Български език и литература".
© Асоциация на учителите по бъллгарски език
и литература Други публикации: |