Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

ОБОБЩЕНИЕ

Мария Вълкова

web | Светът - прекрасен и добър

Всяко обобщаване на данни от емпирично изследване, особено при изследване върху толкова деликатна и неуловима материя, като естетическото, е свързано със загубване богатството на особеното - да не говорим за индивидуалното. В хода на анализа се видя как може да се промени картината на даден феномен при разпадането му на групи - по полова принадлежност, регион на живеене, конкретно-исторически период. Въпреки това поемам риска емпиричната информация да мине през няколко стъпала на обобщаване на данните, за да може да се очертае тенденцията. Ето каква е картината, която получих:

Сравнение в развитието на ценностната система на децата

Подредбата на ценностите в низходящ ред за всяка възрастова група е съобразно получената в емпиричните резултати ценностна йерархия:

 

6 годишни

10 годишни

14 годишни

17 годишни

1

Жизнерадост, акт

Общуване

Общуване

Общуване

2

Красотата

Знание

Знание

Субектно развитие

3

Творчеството

Физическа активност

Физическа активност

Знание

4

Материални ценности

Красота

Субектни ценности

Красотата

5

Развитието

Субектни ценности

Красотата

Физическа активност

6

Знание

Материално осигурен живот

Материално осигурен живот

Материално осигурен живот

7

Обич

     

Жизнерадостта, активността (телесността в терминологията на митологичното светоотношение) е водеща ценност при 6-годишните. След това при 10-годишните и 14-годишните отива на трета позиция и при 17-годишните е на пета. Най-силен период - при шестгодишните.

Красотата е на първа позиция при шестгодишните, след това отива на 4-та при 14-годишните и на 5-та при 14-годишните, отново на 4-та при 17-годишните. Най-силен период - при шестгодишните (синкретично-естетическия). След това - известен сензитивен период между 14-17 г.

Субектните ценности (творчеството - една протосубектна ценност за 6 годишните) е на трета позиция при 6-годишните, след това минава на пета, четвърта и втора позиция при 17-годишните. В най-силна позиция субектните ценности са при 17-годишните. Сензитивен период - между 14-17-годишните.

Материалните ценности са на 4-та позиция при 6-годишните, след това трайно остава на последна. Но това са данните от 1989 г. - през 1997 г. картината е по-друга.

Знанието от шеста минава на втора, пак втора и трета позиция при 17-годишните. Сензитивен период - между 6 и 10 г.

Его-идентичност: реален и идеален Аз-образ

Подредбата на личностните характеристики е в низходящ ред за всяка възрастова група съобразно получения в емпиричните резултати бал:

 

Шестгодишни

Десетгодишни

Четиринайсетгодишни

Седемнайсетгодишни

1

Красив

Красив

Силно подвижен

Красив

Умен

Умен

Добър

Весел

2

Весел

Добър

Субектни ценности

Смел

Артистичен

Весел

Умен

Добър

3

Послушен

Весел

Весел

Послушен

Общителен

Добър

Весел

Интересен

4

Добър

Смел

Артистичен

Субектни ценности

Добър

Искрен

Искрен

Красив

5

Смел

Послушен

Добър

Силно подвижен

Искрен

Инициативен

Иниц.

Искрен

6

Силен

Силен

Послушен

Весел

Инициативен

Красив

Интересен

Умен

7

Подвижен

Подвижен

Смел

Открит

Интересен

Артистичен

Общителен

Общителен

8

Интересен

Интересен

Реалист

Независим

Интересен

Артист.

Независим

9

Мълчалив

Мълчалив

Красив

Весел, Красив

Общителен, Независим

Независим, Красив

Инициативен, Артистичен

С ъ м

И с к а м

С ъ м

И с к а м

С ъ м

И с к а м

С ъ м

И с к а м

Реален аз-образ:

Шестгодишните преценяват себе си като красиви, весели, послушни и добри.

Десетгодишните - като силни и подвижни, можещи, весели, артистични.

Четирнайсетгодишните - като умни, артистични, общителни, добри.

Седемнайсетгодишните - добри, умни, весели и искрени.

Желан аз-образ:

Шестгодишните - красиви, добри, весели и смели.

Десетгодишните - красиви, смели, послушни, можещи.

Четирнайсетгодишните - умни, весели, добри, искрени.

Седемнайсетгодишните - весели, добри, интересни, красиви.

Разлика в бала реален-желан образ

 

6-годишни

10-годишни

14-годишни

17-годишни

1

Красив 0,43

Красив 0,9

Весел 1

Красив 1

2

Подвижен 0,37

Смел 0,7

Красив 0,9

Независим 0,7

3

Весел 0,33

Силен 0,5

Умен 0,6

Интересен 0,7

4

Добър 0,32

Реалист 0,8

Добър 0,5

Весел 0,6

5

Интересен 0,32

Послушен 0,6

Инициативен 0,5

Инициативен 0,6

6

Смел 0,25

Весел 0,4

Интересен 0,3

Артистичен 0,6

7

Послушен 0,25

Артистичен 0,4

Независим 0,3

Искрен 0,5

8

Силен 0,25

Общуване 0,4

Общителен 0,3

 

 

Ср.ар. 0,3

0,6

0,5

0,7

Във всички възрасти красотата излиза на първа/втора позиция като най-голямо желание на децата. Шестгодишните искат да са още по-весели, подвижни и добри - това е синкретичният идеал калокагатия; десетгодишните - по-смели, силни и реалисти - идеалът за супермена; четиринайсетгодишните - весели, умни и добри - новообразувание е желанието за интелектуални качества; седемнайсетгодишните - независими, инициативни, интересни, весели - идеалът е свързан със субектността и общуването.

Естетически нагласи

Красиво

 

Шестгодишните

Десетгодишните

Четиринайсетгодишни

Седемнайсетгодиш.

1

Природа 170 %

Природа 118 %

Природа 49 %

Общуване 106 %

2

Предмети 17 %

Външност хора 23 %

Нравствени качества 37 %

Природа 67 %

3

Конкретна дейност 10 %

Предмети 13 %

Общуване 25 %

Изкуство 27 %

4

Хора 3 %

 

Изкуство 14 %

Предмети 23 %

5

Общуване 3 %

 

Предмети 8 %

Възраст 23 %

Естетическите нагласи на децата за красивото съвсем ясно започват с възхищение към природата и постепенно преминават към общуването между хората. Сензитивната възраст е между 14-17 години.

Грозно

 

Шестгодишните

Десетгодишните

Четиринайсетгодишни

Седемнайсетгодишни

1

Мръсни недостатъци 35 %

Безнравствствени постъпки 62 %

Безнравствствени постъпки 132 %

Безнравствствени постъпки 135 %

2

Предмети от бита 20 %

Прир.обекти 15 %

Предмети 16 %

Предмети 6 %

3

Животни, растения 22 %

Конкр.предм.15 %

Конкр.дейност 12 %

Конкретни хора 6 %

4

Няма грозно 15 %

Война 13 %

Друго

 

5

Конкретни хора 7 %

 

Учението 7 %

 

Естетическите нагласи на децата спрямо грозното започват с външни недостатъци - мръсни, счупени неща и преминават към вътрешни безнравствени характеристики на хората. Сензитивната възраст е между 10-14 г. - т.е. нагласата за грозно вероятно се развива по-бързо от нагласата за красиво.

Смешно

 

Шестгодишните

Десетгодишните

Четиринайсетгодишни

Седемнайсетгодишни

1

Цирк, клоуни 72 %

Герои от филми 57 %

Герои от художествената култура 70 %

Човешки недостатъци 50 %

2

Случки от живота 33 %

Циркът, клоуни 16 %

Случки от живота 36 %

Художествени герои 25 %

3

Герои от приключенията 23 %

Случки от живота16 %

Парадоксални ситуации 32 %

Случки от живота 17 %

4

Смешки, вицове 20 %

Смешки, вицове15 %

Вицове, анекдоти 25 %

Циркът, клоуните 4 %

5

Животни 18 %

Животни 15 %

 

Смешки, вицове 5 %

Естетическите нагласи на децата спрямо смешното започват от опростени знакови форми-носители на смешното-цирка, минават през по-усложнени: герои от филми, по-богати - общо художествената култура, за да стигнат до човешките недостатъци в реалния живот при 17-годишните. В този смисъл сензитивната възраст в социален план е 14-17 г., но в интелектуален аспект - между 10-14 г., когато постигат усещане за парадоксалност на смешното.

Тъжно

 

Шестгодишните

Десетгодишните

Четиринайсетгодишни

Седемнайсетгодишни

1

Страдание, тормоз 40 %

Училищни случки 40 %

Училищни случки 34 %

Дискомфорт в общуването 120 %

2

Смърт, трагични случаи 39 %

Емоционално състояние 25 %

Безнравствствени качества 30 %

Неосъществени мечти 20 %

3

Физическо насилие 32 %

Войни 20 %

Смърт, трагични случаи 27 %

Училище 10 %

4

Загуба на предмети 21 %

Смърт, трагични случаи 15 %

Природа 14 %

Период от живота 7 %

5

Природа 8 %

Животни 10 %

Емоционално състояние 11 %

Загуба на предмети 4 %

Естетическите нагласи на децата към тъжното са свързани главно с дискомфорт в ситуациите на общуване - при шестгодишните страдание и тормоз от близките, при 10- и 14-годишните - стрес от изпитване в училище, при 17-годишните - дискомфорт, свързан с общуването между хората. Сензитивната възраст е в периода 14-17 години.

Очертаха се обективни етапи в развитието на естетическите нагласи в детско-юношеската възраст. Половата принадлежност, културата на региона, в който растат децата, конкретният период в общественото развитие и начинът на живот влияят върху характера на естетическата култура.

На най-общо равнище, след минаването на няколко процедури по обобщаване (а това означава - и освобождаване от детайлите, и опростяване) може условно да се допусне, че нагласите към грозно и смешно се развиват по-бързо в сравнение с естетическите нагласи към красиво и тъжно.

Резултатите показват тясна взаимозависимост между развитието на ценностната система, аз-образа (его-идентичността), интелектуалното развитие, развитието на морални съждения, на общуването и развитието на естетическите нагласи в детско-юношеска възраст.

Резултатите от двете изследвания потвърдиха тезата за съдържанието на естетическото отношение във всекидневния живот - то представя мярата, с която оценяваме нещата като красиви, грозни, смешни или тъжни, възвишени или трагични. Естетическото отношение участва активно в целеполагането и при изработване на идеалния аз-образ. Развитието на естетическото отношение е от практически-съзерцателно към духовно-съзерцателно; разгръща се богатството на разбирането за всяка категория; появяват се нови класове предмети и явления в естетическите представи; съдържанието се обогатява; в съдържателен план съдържанието на ценностите следва явленията от живия живот - всяка съществена промяна в него води до промяна в съдържанието (в смисъл на включване на нови актуални обекти) в естетическите категории. Очертаха се отделните пътища на развитие на всяка категория - някои се развиват по-интензивно от други, някои са по-абстрактни, други - предимно негативните (тъжно, грозно) - са по-пряко обвързани с всекидневието. Очерта се съответствие между основните етапи в ценностното развитие, развитието на аз-идентичността и развитието на естетическото отношение. Развивайки се, естетическите категории постепенно придобиват по-завършен собствено естетически вид. Движението е от непосредствено, живо отношение към познаване обективността на предметите и явленията, към осмислянето им. Така се формира зряло естетическо съзнание. Появява се по-голяма самостоятелност в изработването на идеалите, стремеж да се обоснове личната гледна точка и вкус.

 

 

© Мария Вълкова
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 02.02.2006
Мария Вълкова. Светът - прекрасен и добър (Върху естетиката на детството).
Варна: LiterNet, 2006