Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

Втора част

ЧЕТВЪРТА ГЛАВА. ЕСТЕТИЧЕСКОТО ОТНОШЕНИЕ ПРИ СЕДЕМНАДЕСЕТГОДИШНИТЕ

Мария Вълкова

web | Светът - прекрасен и добър

Ценностна ориентация

Системата от ценности на седемнайсетгодишните юноши и девойки, измерена със седемстепенна скала с най-висок бал 7 според резултатите от изследването през 1989 г., има следния вид:

ЛЕГЕНДА

  1. Щастлив живот в семейството
  2. Увереност в себе си
  3. Свобода вкъщи
  4. Красота в отношенията между хората
  5. Творчество - да измисляш и да правиш нещо свое
  6. Общуване с изкуство
  7. Да обичаш и да те обичат
  8. Да действаш като по-голям
  9. Знание
  10. Истински приятели
  11. Свобода в училище
  12. Красота в природата и заобикалящата среда
  13. Физическа активност
  14. Безгрижно прекарване на времето
  15. Материално осигурен живот

На първо място с почти максимален бал - 6,8 се нарежда ценността "Щастлив живот в семейството". Тя беше на първо място и при четиринайсетгодишните. Следващите осем ценности в йерархичната подредба са с почти еднакъв бал - между 6,3 и 6. Тук са главно ценностите, свързани със субектното развитие - увереност в себе си, творчество, свобода, да действаш като по-голям, както и ценностите, отнасящи се до общуването.

Последните места се заемат от ценностите, свързани с безгрижен, материално осигурен живот, физическа активност и красота в природата и заобикалящата среда. Струва ми се, че този резултат - общуването и субектните ценности да са водещи в ценностната система на седемнайсетгодишните, е закономерен.

Данните за ценностната ориентация при изследването през 1997 г., подредени в низходящ ред, са следните:

ЛЕГЕНДА

  1. Да обичаш и да те обичат - 6,95
  2. Радостен, щастлив живот в семейството - 6,95
  3. Свобода вкъщи да казваш какво мислиш и правиш това, което е важно за теб - 6,68
  4. Красота в отношенията между хората - 6,53
  5. Свобода в училище да казваш какво мислиш и да правиш това, което е важно за теб - 6,47
  6. Знание - 6,32
  7. Увереност в себе си - 6,3
  8. Истински приятели - 6,3
  9. Да преценяваш и действаш като по-голям, да развиваш човешките си качества - 6,1
  10. Красота в природата и заобикалящата среда - 5,95
  11. Удоволствие от общуване с изкуството - 5,68
  12. Материално осигурен живот - 5,63
  13. Творчество - да измисляш и да правиш нещо свое - 5,63
  14. Физическа активност - 5,52
  15. Безгрижно прекарване на времето - 5,47

Да сравним позициите, които са имали ценностите през 1989 г. и 1997 г. при класиране в низходящ ред на данните от 1997 г.:

Ценност
Позиция - 1989 г.
Позиция - 1997 г.
Да обичаш и да те обичат
7
1
Радостен, щастлив живот в семейството
1
2
Свобода вкъщи да казваш какво мислиш и правиш това, което е важно за теб
3
3
Красота в отношенията между хората
4
4
Свобода в училище да казваш какво мислиш и да правиш това, което е важно за теб
11
5
Знание
9
6
Увереност в себе си
2
7
Истински приятели
10
8
Да преценяваш и действаш като по-голям, да развиваш човешките си качества
8
9
Красота в природата и заобик.среда
12
10
Удоволствие от общуване с изкуството
6
11
Материално осигурен живот
15
12
Творчество - да измисляш и да правиш нещо свое
5
13
Физическа активност
13
14
Безгрижно прекарване на времето
14
15

Сравнението в позициите на ценностите в ценностната система на младите хора от 1997 г. спрямо 1989 г. показва значително придвижване напред - с шест места, на ценностите "Да обичаш и да те обичат" и "Свобода в училище да казваш това, което мислиш и да правиш това, което е важно за теб". С три стълбици по-напред са се придвижили: "Истински приятели", "Материално осигурен живот" и "Красота в природата и заобикалящата среда".

Назад в класацията са отишли ценностите: "Творчество - да измисляш и да правиш нещо свое" - с осем позиции; "Увереност в себе си" - с 4 позиции и "Удоволствие от общуване с изкусво" - 5 позиции.

Според резултатите юношите и девойките рлез 1997 г. по-силно ценят обичта (според контекста става въпрос за любов) и истинските приятели. В по-голяма степен са започнали да ценят и материално осигурения живот - този резултат е обясним, като се има предвид всеобщото обедняване. За съжаление (и за моя изненада) назад са отишли субектни ценности като творчеството и увереност в себе си. Очаквах в общество с разгръщащи се пазарни отношения тези ценности да са по-ценени в сравнение с 1989 г. Но вероятно процесите са по-сложни - за да се операционализира подобна ценност като стратегия за индивидуална активност за трудова изява, са необходими допълнителни условия, които може би все още ги няма.

След обобщаване на ценностите от изследване (1989 г.) в няколко основни групи се получава следната картина:

ЛЕГЕНДА

  1. Ценности, свързани с общуването
  2. Ценности, свързани със субектно развитие
  3. Знание
  4. Ценности, свързани с естетическо възприемане на света
  5. Физическа активност
  6. Материално осигурен живот

Според получения обобщен за всяка група бал, групите ценности могат да се разделят на три групи: на първа позиция - ценностите, свързани с общуването и със субектното развитие; ценности от второ равнище - знание и красота; на трето място - ценностите, отнасящи се до физическата активност и материално осигурения живот.

Обобщени, данните от 1997 г. са сходни с тези от 1989 г. Тук подредбата на групите ценности по общ бал има следния вид:

  1. Ценности, свързани с общуването - 6,4
  2. Знание - 6,3
  3. Ценности, свързани със субектното развитие - 6,2
  4. Ценности, свързани с естетическото възприемане на света - 6,0
  5. Материално осигурен, безгрижен живот - 5,55
  6. Физическа активност - 5,52

Разликите са незначителни, но все пак - ценностите, свързани със субектното развитие, са преминали една позиция назад в класацията, знанието - една позиция напред. В края също има разместване - материално осигуреният живот измества физическата активност от 5-ото място.

Какви са различията в бала на ценностите за младежите и девойките - графиката по-долу дава представа за това:

ЛЕГЕНДА

S1 - момчета S2 - момичета
  1. Щастлив живот в семейството
  2. Увереност в себе си
  3. Да обичаш и да те обичат
  4. Свобода вкъщи
  5. Красота в отношенията между хората
  6. Общуване с изкуство
  7. Истински приятели
  8. Свобода в училище
  9. Да действаш като по-голям
  10. Знание
  11. Творчество
  12. Физическа активност
  13. Красота в природата и заобикалящата среда
  14. Безгрижно прекарванена времето
  15. Материално осигурен живот

Почти няма разлика между юношите и девойките при четири ценности: щастлив живот в семейството, общуване с изкуство, да действаш като по-голям и материално осигурен живот. Момичетата далеч по-високо ценят от момчетата красотата в природата и безгрижното прекарване на времето, малко по-високо - творчеството и физическата активност. Юношите убедително водят при оценяване важността на три ценности: увереност в себе си, да обичаш и да те обичат и истински приятели. Малко по-напед са и в оценяването на свободата в училище.

Интересно от гледна точка на културно-личностното и естетическо развитие е придвижването на интереса на младежите към изкуството напред - на 5-6 позиция - да припомним, при десетгодишните то заемаше 13-14 място. Може да се заключи, като се имат предвид и други резултати от изследването, че възрастта 14-17 години е сензитивна възраст за развитие на общуването с изкуство.

Вкусът към удоволствоята нараства, особено при момичетата - то се е придвижило с 4 позиции напред спрямо предишната възрастова група.

Материал за размисъл дават резултатите с най-големите разлики момчета/момичета. Увереността в себе си е твърде важна ценност за момчетата - тя е класирана на второ място, докато при момичетата е едва на десето. Истинските приятели се ценят повече от момчетата, отколкото от момичетата, свободата в училище - също. Струва ми се, че момичетата като че ли са оттеглили силни амбиции от тези сфери и са ги настроили към по-значими за джендър-стереотипите за девойка. Изненадващ е резултатът, че творчеството се цени повече от момичетата (4-та позиция), отколкото от момчетата (11-та позиция).

Ето как изглежда сравнението при обобщаването на ценностите в пет основни групи по бал:

ЛЕГЕНДА

S1 - момичета S2 - момчета
  1. Общуване
  2. Субектни ценности
  3. Знание
  4. Естетически ценности
  5. Физическа активност

Добре се очертават разликите: при момчетата общуване, субектни ценности и знание имат малко по-висок бал, а при момичетата - естетическите ценности и физическата активност.

Ценностните групи при младежите и девойките се разполагат така в ценностната йерархия:

Младежи

Девойки

1. Общуване 1. Общуване
2. Субектни ценности 2. Субектни ценности
3. Знание 3. Естетически ценности
4. Естетически ценности 4. Знание
5. Физическа активност 5. Физическа активност

Както се вижда, различията са минимални - знанието при момчетата е на трета позиция, докато при момичетата е на четвърта, а естетическите ценности при момчетата са на четвърто и при момичетата - на трето място.

Такова единство в ценностната система по джендър в предходните възрастови групи не бе отбелязано.

Общуването безапелационно заема първа позиция - но доколкото така беше и при 14-годишните, вероятно сензитивният период за тази ценност не е тук, а в периода 10-14 г. Момчетата догониха момичетата. В съдържателно отношение зад ценности като "Да обичаш и да те обичат" седемнайсетгодишните влагаг главно "любовен" смисъл - на това се дължи вероятно излизането му на толкова предна позиция в сравнение напр. с ценността "истински приятели".

Новообразование е значимата втора позиция за субектните ценности - при 14-годишните те се нареждаха на четвърто място. Може да се твърди, че сензитивният период за субектните ценности е възрастта 14-17 години.

Аз-образ

Какъв съм аз?

Реалният аз-образ при седемнайсетгодишните, измерен с петстепенна скала с най-висока оценка 1, според резултатите от 1989 г. има следния профил:

ЛЕГЕНДА

  1. Добър
  2. Умен
  3. Весел
  4. Искрен
  5. Инициативен
  6. Интересен
  7. Общителен
  8. Артистичен
  9. Независим
  10. Красив

Самооценката на седемнайсетгодишните е най-висока при характеристиките добър и умен - сърце и ум. В средната част на листата се подреждат жизнерадост, искреност и инициативност. Накрая са артистичността, усещането за независимост и красотата.

Интересно е развитието на аз-образа спрямо предходната възрастова група. Ето в каква позиция са характеристиките тук и при 14-годишните:

Характеристика

17-годишни
14-годишни
Добър
1
4
Умен
2
1
Весел
3
9
Искрен
4
5
Инициативен
5
6
Интересен
6
7
Общителен
7
3
Артистичен
8
2
Независим
9
8
Красив
10
10

На сравнително сходни позиции са самооценките за характеристиките добър, искрен, инициативен, интересен, независим и красив. Най-значими са промените при весел - който от девета при 14-годишните излиза на трета позиция при 17-годишните. В обратна посока - назад в класацията се придвижват общителен - от трета при 14-годишните на 7-ма при 17 г., също и артистичен - от 2-ра на 8-ма. Седемнайсетгодишните вероятно вече са преодоляли мрачните пубертетни настроения, но пък са "се свили" по общителност и артистичност.

Резултатите от самооценката през 1997 г., класирани низходящо, имат следния вид (да припомня - оценявани по петстепенна скала с най-висока оценка 1):

Ето промените в позицията от 1989 г.:

Позиция 1997 г.
Ценности
Позиция 1989 г.
1
Умен - 1,95
2
2
Искрен - 2,02
4
3
Красив - 2,21
10
4
Добър - 2,37
1
5
Независим - 2,63
9
6
Артистичен - 2,63
8
7
Интересен - 2,63
6
8
Инициативен - 2,95
5
9
Весел - 3,62
3
10
Общителен - 4,16
7

Известно е, че самооценката е обвързана със социално-желателните характеристики и културните стереотипи на времето. Това, че младежите и девойките през 1997 г. се самооценяват като по-красиви (седем позиции напред!), по-независими (4 позиции нагоре), по-искрени и по-артистични, не е случайно. По-назад в самооценката им спрямо 1989 г. са: весел - 6 позиции, добър - 4 позиции; инициативен и общителен - по 3 позиции. Или - не много весели, не много добри, по-малко общителни, но по-красиви, по-независими, по-искрени и артистични - с една дума, "по-отворени".

Подреждането на характеристиките по бал в самооценката при девойките е различна от тази на младежите, но както при ценностната ориентация, и тук различията юноши/девойки не са така големи, както бяха при другите възрасти:

Самооценка младежи (1989 г.):

ЛЕГЕНДА

  1. Умен
  2. Весел
  3. Искрен
  4. Добър
  5. Инициативен
  6. Интересен
  7. Общителен
  8. Независим
  9. Артистичен
  10. Красив

Самооценка девойки (1989 г.):

ЛЕГЕНДА

  1. Умна
  2. Добра
  3. Искрена
  4. Весела
  5. Общителна
  6. Интересна
  7. Инициативна
  8. Красива
  9. Артистична
  10. Независима

Ако се сравни позицията на качествата в самооценката при младежите и девойките, тя има следния вид:

Младежи

Девойки

1. Умен

1. Умна

2. Весел

2. Добра

3. Искрен

3. Искрена

4. Добър

4. Весела

5. Инициативен

5. Общителна

6. Интересен

6. Интересна

7. Общителен

7. Инициативна

8. Независим

8. Красива

9. Артистичен

9. Артистична

10. Красив

10. Независима

Първата четворка включва еднакви качества, малко поразместени. В детайли погледнато, девойките се самопреценяват като по-малко независими, но пък по-неинициативни от младежите.

Какъв искам да бъда?

Да видим как изглежда идеалният аз-образ при седемнайсетгодишните според изследване (1989 г.), измерено с петстепенна скала с най-висока оценка 1:

ЛЕГЕНДА

  1. Весел - 1,5
  2. Добър - 1,6
  3. Интересен - 1,73
  4. Красив - 1,8
  5. Искрен - 1,85
  6. Умен - 1,87
  7. Общителен - 1,95
  8. Независим - 1,95
  9. Инициативен - 2,02
  10. Артистичен - 2,05

Идеалният аз-образ на седемнайсетгодишните е доста атрактивен - те искат да са весели, добри, интересни, красиви. Интелектът отива малко назад. Субектните качества - независим и инициативен - за съжаление са накрая.

Картината на желания аз-образ през 1997 г. е следната (едновременно с представянето на бала и подредените в низходящ ред характеристики са дадени и позициите им при изследването (1989 г.):

ЛЕГЕНДА

Позиция 1997 г.
Ценности
Позиция 1989 г.
1
Умен - 1
6
2
Интересен - 1,26
3
3
Весел - 1,32
1
4
Общителен - 1,37
7
5
Артистичен - 1,37
9
6
Независим - 1,47
8
7
Искрен - 1,58
5
8
Добър - 1,7
2
9
Инициативен - 1,9
10
10
Красив - 2,16
4

Седемнайсетгодишните (1997 г.) в по-малка степен спрямо връстниците си от 1989 г. биха желали да са добри и красиви - с 6 позиции назад!, искрени и артистични - с по 4 позиции.

В по-голяма степен от връстниците си от 1989 г. те биха искали да бъдат: умни - с 5 позиции, общителни - 3 позиции, весели - 2 позиции. Преди всичко умни, интересни, весели и общителни!

А 17-годишните през 1989 г. искаха да са главно весели, добри, интересни и красиви. Отпаднала е добротата и красотата, но са добавени ум и общителност. Кое е по-добро?

Ето как изглежда разбивката в йерархията на желаните качества по пол:

Младежи

Девойки

1. Весел 1. Добра
2. Добър 2. Весела
3. Искрен 3. Интересна
4. Интересен 4. Независима
5. Красив 5. Красива
6. Умен 6. Инициативна
7. Артистичен 7. Умна
8. Общителен 8. Общителна
9. Независим 9. Артистична
10. Инициативен 10. Искрена

Неочаквано за мен на тази възраст девойките биха желали в по-голяма степен от младежите да са независими и инициативни. Като изключим и искреността - при девойките тя е на последно място, докато при младежите - на трето! - другите характеристики имат сходни позиции.

Естетически нагласи на седемнайсетгодишните

Отговори на девойка, жк "Младост", 1997 г.:
Отгворите на младеж от централно училище в София, 1997 г.:
Красиви неща: любов, щастие, хармония, добрина, доверие, приятелство; Красиви неща: природа, любов; истина; доверие; човек;
Смешни неща: виц; комедия; хумор; Смешни неща: живот; виц;
Грозни неща: смърт; недоверие; нещастие; злина; лъжа; злоба; Грозни неща: убийство; подкуп;
Тъжни неща: скръб; болка; тъга; самота; страдание; Тъжни неща: самота; плач;
Любими неща: забавление; развлечение; красота; любов; Любими неща: удоволствие; безгрижие; жени;
Възвишени неща: приятелството; целта в живота; любовта; семейството; Възвишени неща: любов; приятелство;
Желани неща: оригиналност; успех; щастие; любов; разбирателство. Желани неща: страст; обич; независимост.

 

Красивото

Представите за красотата при седемнайсетгодишните се свързва с различни неща. Техните отговори, резултат от свободен въпрос, след класификацията се разпределиха така:

ЛЕГЕНДА

  1. Аспекти на общуването - 105,6 %
  2. Природа - 67,1 %
  3. Изкуство - 27,3 %
  4. Предмети - 22,8 %
  5. Конкретна възраст - 22,8 %
  6. Конкретни хора - 15,6 %

За първи път - спрямо предходните възрастови групи различни аспекти от общуването излизат на първа позиция в представите за красиво, красота, при това така убедително - фактически при всяко изследвано лице от общо 2,5 отговора единият е свързан с общуването.

Около 1/3 от отговорите са пряко свързани с любовта - да обичаш; да страдаш по любим човек; дружбата между момчето и девойката; любовта на младежите; чиста и искрена любов и пр. Доста отговори се отнасят до разбирателството, добрите човешки взаимоотношения. Също толкова са обвързани с добротата; добрината на хората. Честността се застъпва в отговорите - истината; правдата; честността... Тук е включена и всеотдайността, уважението - да помогнеш на човека; предаността, уважението. По-малко са отговорите, изтъкващи истина, вярност, искреност, саможертва, справедливост.

На втора позиция - с трайните 60-70 % - се нарежда природата. Отново на първо място вътре в групата са цветята - те са включени при 1/3 от отговорите. Интересното е, че в голяма част от тях се посочва конкретно цвете, не са в обобщената формулировка "Цветята са красиви" - т.е. има едно връщане към онова конкретно позоваване на любими цветя, което срещнахме при 6-годишните. Около 20 % тук са и обобщените отговори - природата е красива. Следват небесни и космически обекти - около 12 % - залез; изгрева; небето; нашата звездна система. Природните обекти - река; море; планини - са представени със 7,5 % . Посочват се и конкретни местности, гората и пр.

В отношението към природата не се върви към по-нататашно обобщаване и знаковост, напротив - забелязва се връщане, но на по-високо равнище, към конкретността. Интересно ако се напави изследване за по-зрелите възрасти - 30-, 40-, 60- и пр. години, дали няма да се забележи едно условно "връщане" към непосредствеността и единичността на детството - рекичката, гората, цветята и пр, т.е. природата да се възприема като наш насъщен дом - онова единство с космоса, характерно за митологичното светоотношение.

Изкуството заема по-малко от 1/10 място в представите на младите хора за красотата. Това е много сериозен резултат. Възпитателните усилия, а и теорията на естетиката и естетичнотото по традиция центрират естетичното върху изкуството, а се оказва, че всекидневната естетика, бих казала, насъщната естетика в светоотношението на хората само частично (твърде частично) се обвързва с изкуството. Дали се очаква промяна в следващите възрастови групи? Едва ли. Щом на седемнайсет години, т.е. при пика (или скоро след него) на най-активно личностно, културно-ценностно и естетическо изграждане изкуството така слабо се разпознава като средоточие на красивото, откъде би дошъл стимул за по-широкото му навлизане след това. Разбира се, има се предвид общият процес, не един или друг отделно взет индивид. Също така не бива да се забравя, че тук въпросът е "Какво за Вас е красиво, къде е красотата?", а не примерно "Доколко изкуството присъства във Вашия свят?" Да припомня - в системата от ценности на седемнайсетгодишните изкуството заемаше шеста позиция! Най-вероятно функционалната натовареност на общуването с изкуство в тази възраст се свързва не толкова със съзерцание на красивото, а с други, по-насъщни социализационни функции.

Особен интерес представляват отговорите, свързани с по-общо-абстрактни представи - всеки пети младеж дава отговор, който звучи горе-долу така: Красотата? Това е вярата в красотата и хармонията; всичко, което харесваме безкористно (според мен точно зад този отговор прозира наученото от учебника); мечта; сън; всичко хубаво у хората; живот; успех; съзидание. Доста отговори са свързани с цели, които се преследват - сбъднати мечти; успех и съзидание; успехът.

В предходните групи се срещаха единични отговори, центрирани върху естетическа оценка на определена възраст - тук те присъстват вече като тенденция. Обикновено се оценява отминалото детство - красиво е отминалото детство; безгрижното детство; младостта; ученическите години; ученическият живот и пр.

При резултатите от 1997 г. картината е сходна. Прави впечатление по-честото посочване на морето като нещо красиво; появяват се и екзотични земи в отговорите - Хавайските острови, Малдивите и пр. Разширява се пространството на красивото в отговорите.

Джендър-различия

Разликите в представата за красиво между седемнайсетгодишните младежи и девойки проличава най-ясно в групата отговори, свързани с общуването. Докато приятелството, дружбата се посочват от 39,9 % от девойките, при младежите тези отговори на практика липсват. По-меки са различията в "графата" любов - тя се посочва като нещо красиво от 31,8 % от момичетата и от 17,4 % от момчетата.

Както и в другите възрастови групи, и тук природата се сочи по-често от младите госпожици - почти всяка от тях го включва в отговора си, докато при момчетата това прави едва всяко пето момче.

Затова пък младите господа са по-предметно настроени - отговори, свързани с красиви предмети (дрехи, предмети от интериора и екстериора) се сочат от 52,2 % от тях, докато при девойките процентът е 18,5.

В тази възрастова група се забелязва сравнително изравняване в отношението към природата като към нещо красиво - досега децата от големия град в по-голяма степен бяха тези, които можеха да "остранят" природата като нещо различно, от всекидневието, нещо красиво. При седемнайсетгодишните това умение се изравнява при лицата от големия и малкия град.

 

Грозното

При сравняване на резултатите в естетическите нагласи между 14- и 17-годишните представата за грозното не е претърпяла качествен скок. И тук, както при предходната възрастова група картината има следния силно изтеглен в посока "безнравствени човешки качества и постъпки" вид:

ЛЕГЕНДА

  1. Безнравствени човешки постъпки и характеристики
  2. Предмети
  3. Конкретни хора

Ето разбивка на отговорите в рамките на първата група, заемаща почти цялото пространство на грозното в естетическите нагласи на 17-годишните:

Безнравствени човешки характеристики:

  • лъжа - 29,8 %;
  • лицемерие - 19,2 %;
  • нахалство - 12,8 %;
  • подлост - 12,8 %;
  • разврат, кражба - 12,8 %;
  • предателство - 12,8 %;
  • омраза, унижение, егоизъм, грубост, изневяра - всяко с по 4,3 % представителство.

Предметите, които се посочват, са следните: облекла; облекла на хора; обличане без вкус; грозно подреден дом; някои сгради и пространственото решение около тях и пр.

Май категория с толкова опростена структура в нагласите на децата не сме срещали.

Запазват се очертанията на представата за грозно и при второто изследване през 1997 г. В съдържателно отношение обаче се появяват повече отговори, свързани с терор, убийство, наркотици, подкупи, нищета.

Значими разлики в отговорите между момчетата и момичетата няма.

Младежите от малкия град по-често включват грозни дрехи и други предмети в отговорите си, тези от големия - по-често абстрактни понятия. Затова пък в рамките на първата група - безнравствените качества и постъпки, софийските младежи дават по-конкретни, свързани с всекидневието характеристики, докато отговорите на младежите от малкия град са по-общи, някак си по-книжни. Да припомня - в предишните възрастови групи беше обратното.

 

Смешното

Вероятно категорията смешно "узрява" най-бавно в детско-юношеските представи. Най-бързо "расте" и се развива представата за грозно, след него тъжното, красивото расте последователно-закономерно, докато "смешното" чак тук получава характеристики, свидетелстващи за качествен скок. Впрочем, ето каква е картината през 1989 г.:

ЛЕГЕНДА

  1. Човешки недостатъци
  2. Герои от художествени произведения
  3. Смешни ситуации от всекидневието
  4. Циркът, клоуните
  5. Смешки, вицове

Групата на човешките недостатъци, заела половината от пространството на смешното в младежките представи, включва отговори като: Човек да се прави на такъв, какъвто не е; когато възрастни хора се обличат и се стремят да изглеждат като млади; когато поведението на хората се разминава с тяхната същност; самоизтъкване; самочувствие без покритие. Човешката глупост присъства в различни формулировки - глупавата постъпка; глупав човек; глупост; глупостта. Има и по-общи отговори - всичко грозно; мързел; незнание; високо самомнение; самохвалство; нахалството.

Смешните ситуации са формулирани така: всички случки, които пораждат весело настроение; да попадне човек в трудно положение между приятели; когато ми е приятно и интересно; на човек може да му е смешно с повод и без повод; приключения в училище; приключения в цивилния живот; приключения през ваканциите; различни случки, които съм преживяла; случка при непредвидени обстоятелства, която завършва весело; случки, които не очакваш; събиране на компания и пр.

Има и единични "по-философски" отговори, като "Всичко може да бъде смешно в зависимост от философската призма, през която се погледне".

При отговорите (1997 г.) се забелязва едно връщане към отговори, свързани със знаковите "клоунът, циркът, палячо" и пр.

Момичетата са по-напред в степента на универсализиране, на обобщаване, те по-често посочват причините за нещата. И тук изкуството присъства повече в техните отговори, отколкото в отговорите на момчетата.

 

Тъжното

Ето как изглежда категорията тъжно в естетическите нагласи на седемнайсетгодишните през 1989 г.:

ЛЕГЕНДА

  1. Дискомфорт, свързан с общуването
  2. Неосъществени мечти
  3. Проблеми, свързани с училището
  4. Период от живота
  5. Загуба на предмети
  6. Изкуство

Всеки младеж дава средно по 1,2 отговора, свързани с общуването. Вътре в групата всеки трети отговор е свързан с раздялата; всеки шести - със самотата. Не са малко и отговорите, свързани с негативни качества, дълбоко нараняващи общуването - кавги, изневяра, омраза, злоба, унижение и пр.

Неосъществените мечти са втората по големина група - всяко пето изследвано лице дава отговор, който звучи така: тъжна е непостигнатата цел; нереализирана мечта; несполуките; неудовлетвореността; неуспехът; неуспехите в живота въобще и неуспехите в любовта; разделяне с мечтите; разочарованията и пр.

И тук 1997 г. дава своя цвят в негативните оценки, свързани с тъжното за седемнайсетгодишните: бедност, глад, убийство, просяк - това са отговори, които изобщо ги нямаше в първото изследване.

Особени разлики в отговорите на момичетата и момчетата няма. Само по себе си това е важна констатация. Фигуративно казано, досега момичетата вървяха една-две крачки преди момчетата, сега момчетата са ги настигнали. Това, което е ново за възрастта - неосъществените мечти - все пак се среща по-често при момичетата. При тях са и отговорите, свързани с човешкия живот, с отминаващите дни - т.е. момичетата и тук са по-склонни към общи философски обобщения.

 

Желани неща

Тази категория се оказа доста добре работеща за улавяне на посоката, в която желаят да се развиват младите хора. Ето как изглеждат отговорите им (1989 г.):

ЛЕГЕНДА

  1. Жизнени цели
  2. Желания, свързани с общуването
  3. Любов
  4. Сигурност, мир
  5. Общочовешки цели

Жизнените цели, които представляват 48 % от отговорите, включват главно непосредствени жизнени цели, като: успешно завършване на училище; да завърша 11. клас с пълно отличие; да завърша с хубав успех средното си образование; да ми върви във волейбола и джудото; да се науча да играя тенис на корт; да стана футболист; да се науча да карам велосипед; мотопед; автомобил и пр. Тук се включват и желания, свързани с бъдеща професия - да стана артист и режисьор; да стана учителка; да имам време за всичко и пр.

На второ място се нареждат желания, свързани с приятелството - верен приятел; да имам много приятели; искрена човешка дружба; обич; общуване с интересни личности; приятелството; култура и честност в отношенията; разбирателство с близките.

Свързана с общуването е и любовта. Но тъй като е много важно новообразование за възрастта, я включвам в отделен клас. Към него се включват такива отговори: да срещна чиста и искрена любов; истинска любов; любим човек; любов и уважение в отношенията.

Общозначимата ценност "мир" се представя чрез отговори като: да живеем спокойно без страх; да има само мир по целия свят и пр.

Ето и желаните предмети, за които мечтаят седемнайсетгодишните: видео; компютър; китара фендер и мощна уредба; компютър или видео искам най-много и пр.

Седемнайсетгодишните си пожелават и такива общочовешки значими ценности: свят без лицемерие; свят без фалш; свят без лъжа; разбиране от хората; смърт в името на родината; саможертва; отстояване на истината.

 

Любими неща

В категорията любими неща при седемнайсетгодишните изкуството е реабилитирано изцяло! Ето как изглежда кртината на любимите за младите хора занимания, подредени в низходящ ред:

  1. Занимания с изкуство
  2. Общуване
  3. Спортни занимания
  4. Разходки сред природата

Около половината от младежите сред любимите си неща посочват занимание с някакъв вид изкуство. На първо място в групата излиза литературата с 16,6 %, следва музиката - 13,5 % собствено творчество - 5,7 %, 9 % - театър и пр.

В обобщената група група "общуване", излязла на втора позиция, се включват отговори, свързани със: забавления с приятели, разходка с приятели, любов и пр. На трето място се подрежда спортът - главно като активно спортуване и по-малко като зрелище. Следва категорията "разходки сред природата".

 

 

© Мария Вълкова
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 02.02.2006
Мария Вълкова. Светът - прекрасен и добър (Върху естетиката на детството).
Варна: LiterNet, 2006