Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

Втора част

ТРЕТА ГЛАВА. ЕСТЕТИЧЕСКОТО ОТНОШЕНИЕ ПРИ ЧЕТИРИНАДЕСЕТГОДИШНИТЕ

Мария Вълкова

web | Светът - прекрасен и добър

Ценностна ориентация

Ценностната система при четиринайсетгодишните юноши и девойки според резултатите от изследването през 1989 г., подредени в низходящ ред, има следния вид:

ЛЕГЕНДА

  1. Щастие в семейството
  2. Творчество - да измисляш и да правиш нещо свое
  3. Истински приятели
  4. Стремеж към личностно развитие - да действаш като по-голям
  5. Увереност в себе си
  6. Красота в отношенията между хората
  7. Да обичаш и да те обичат
  8. Знание - всеки ден да научаваш нещо ново
  9. Физическа активност
  10. Красота в природата
  11. Свобода вкъщи; свобода в училище
  12. Красота в предметите, които те заобикалят
  13. Материално осигурен живот
  14. Общуване с изкуство
  15. Безгрижно прекарване на времето

Най-значимата ценност за четиринайсетгодишните е щастливият живот сред най-близките. Възможността за творчество се подрежда на второ място. Ако към това добавим класираната на четвърто място ценност за личностно развитие и увереността в себе си, се получава силен субектен блок в ценностната система на 14-годишните през 1989 г. Истинските приятели е важна ценност, получила трета позиция в общата подредба, която може да бъде подкрепена от красотата в отношенията между хората (6-та позиция) и "да обичаш и да те обичат" (7-ма позиция).

Да представя резултатите в сравнително по-обобщен вид, за да се очертаят по-ясно акцентите в ценностната система на четиринайсетгодишните:

ЛЕГЕНДА

  1. Ценности, свързани с общуването
  2. Знание
  3. Физическа активност
  4. Субектни ценности
  5. Собствено естетически цености
  6. Безгрижен, материално осигурен живот

На първо място в обобщената картина се нареждат ценностите, свързани с общуването, а именно: щастлив живот в семейството - 6,8; истински приятели - 6,6; да обичаш и да те обичат - 6,3. С еднакъв бал следват знанието и физическата активност - с по 6,3. На четвърто място се нареждат субектните ценности - т.е. ценностите, свързани с развитието на деятелната човешка същност (по теоретичния модел). Тук включвам желанието за творчество - Да измисляш и правиш нещо свое - 6,7; стремеж за развитие - Да действаш като по-голям - 6,4; Увереност в себе си - 6,4; Свобода - в училище и вкъщи - 5,8.

На петта позиция се нареждат ценностите, свързани с красотата - красота в отношенията между хората - 6,4 (тези ценност може да се има предвид и при ценностите, свързани с общуването), красота в природата - 5,9; красота в обкръжаващите ни предмети - 5,7.

В края на класацията се оказва безгрижният, материално осигурен живот като ценност за юношите.

Сравняването на тези резултати с получената при десетгодишните картина на ценностната система не показва значителни различия, поне що се отнася до последователността на ценностните сфери в низходящата подредба. Да припомня - по-големи бяха различията в последователността на оценяваните ценности между 6- и 10-годишна възраст.

Данните за системата от ценности при четиринайсетгодишните, получени при изследването, проведено през 1997 г. са следните (в графиката са представени подредените до 12-то място ценности, но за сравнение с позицията им през 1989 г. към легендата включвам и останалите 4):

ЛЕГЕНДА

Позиция - 1997 г.
Ценности
Позиция - 1989 г.
1
Истински приятели
3
2
Увереност в себе си
5
3
Радостен, щастлив живот в семейството
1
4
Да обичаш и да те обичат
7
5
Да преценяваш и да действаш като по-голям, да развиваш човешките си качества
4
6
Материално осигурен живот
13
7

Свобода - да можеш да казваш в училище това, което мислиш, и да можеш да правиш това, което е важно за теб

11
8
Знание - възможност да разширяваш своето образование, кръгозор, обща култура
8
9
Красота в природата
10
10
Красота в отношенията между хората
6
11
Да измисляш и да правиш нещо свое
2
12
Свобода - да можеш вкъщи да казваш това, което мислиш, и да можеш да правиш това, което е важно за теб
11
13
Красота и хармония в предметите около теб
12
14
Физическа активност
9
15
Безгрижно прекарване на времето
15
16
Удоволствие от общуването с изкуство
14

Ценностите на четиринайсетгодишните (1997 г.) могат да бъдат групирани според получения бал в четири групи - най-важни за юношите са класиралите се на първите четири места ценности: истински приятели; увереност в себе си; радостен, щастлив живот в семейството; да обичаш и да те обичат. Втората група включва: развитие на човешки качества; материално осигурен живот; свобода в училище; знание. Трета позиция заема красотата - в природата, в отношенията между хората, творчеството и свободата. В последната група попадат красота в материалния свят, физическа активност, безгрижно прекарване на времето и общуването с изкуството.

Известни размествания се отбелязват в позициите на ценностите на четиринайсетгодишните през 1997 г. спрямо децата на същата възраст от 1989 г. Ценността "материално осигурен живот- живот без материални затруднения, възможност да имаш вещите, които желаеш" излиза седем позиции напред. Този резултат е напълно обясним - през 1997 г. материално осигуреният живот е въпрос на оцеляване. Това е времето, през което материалните различия стават все по-очевидни, започват да се формират трайни прослойки по този показател в обществото с всички последствия, като се започне от качеството на живота и се стигне до жизнените перспективи.

С по три позиции напред са отишли "Увереност в себе си" и "Да обичаш и да те обичат". "Истински приятели" е ценността, която се придвижва две позиции напред, за да заеме лидиращо място. Или: обичта, приятелите са все по-ценени; самоувереността се оказва особено важна и затова - по-ценена.

По-назад - и то значително по-назад са отишли ценностите "Творчество - да измисляш и да правиш нещо свое" - с 9 позиции и физическата активност - с 5 позиции. Резултатът за творчеството малко изненадва, ако се има предвид тенденцията за значително нарастване важността на индивидуалния творчески потенциал в постмодерността - нещо, което бе отбелязано в първа част. Обясненията на този резултат могат да се търсят в няколко посоки - нужно е време след смяната на политическата и икономическа система да "се завърти" колелото на промените и се очертаят новите тенденции в посока постмодернизъм; така формулирана, ценността "творчество" не звучи като нещо, което е престижно в света на пазарните отношения, от което бързо може да се извади богатство, пари или други важни дивиденти; все още системата на образование не цени и не е насочена към стимулиране на творчеството у децата. Вероятно и домашните ценности спрямо децата са доста по-прагматични, все още послушанието се цени повече от индивидуалността и творческия потенциал.

Разликите в ценностната ориентация между момичетата и момчетата може да се види на следната графика:

ЛЕГЕНДА

Сини колонки - момчета
Кафяви колонки - момичета
1. Щастлив живот в семейството 9. Да измисляш и да правиш нещо свое
2. Истински приятели 10. Красота в природата
3. Физическа активност 11. Красота в предметите
4. Да действаш като по-голям 12. Свобода вкъщи
5. Увереност в себе си

13. Материално осигурен живот

6. Да обичаш и да те обичат 14. Свобода в училище
7. Красота в отношенията между хората 15. Безгрижно прекарване на времето
8. Знание 16. Удоволствие от общуване с изкуство

Щастливият семеен живот е ценност номер едно за четиринайсетгодишните момчета и момичета. Вероятно не се касае само за субективно чувствана ценност. Усещането, че те обичат, че си част от малка общност, в която хората се разбират и уважават, е нещо изключително важно за спокойното и нормално развитие на децата в тази възраст.

Горната графика представя визуално разликите в бала на момчетата и момичетата за всяка ценност, но не дава представа за разликата при последователността им в класирането отделно за момичетата и момчетата. Ето как изглежда йерархията на ценносттите в ценностната система на момчетата и момичетата:

Позиция момчета

Ценност

Позиция момичета
1
Щастлив семеен живот
1
2
Истински приятели
6
3
Физическа активност
11
4
Самоусъвършенстване
10
5
Увереност в себе си
7
6
Да обичаш и да те обичат
2
7
Красиви човешки отношения
3
8
Знание
4
9
Творчество
15
10
Красота в природата
8
11
Красиви предмети
12
12
Свобода вкъщи
9
13
Материално осигурен живот
14
14
Свобода в училище
5
15
Безгрижно прекарване на времето
16
16
Изкуство
13

Ето и още една подредба на ценностите при момичетата и момчетата, представени в по обобщени групи:

Момчета
Момичета
1. Общуване - 6,33 1. Общуване - 6,87
2. Физическа активност - 6,29 2. Знание - 6,76
3. Знание - 5,9 3. Субектни ценности - 6,31
4. Субектни ценности - 5,65 4. Естетически ценности - 6,11
5. Естетически ценности - 5,45 5. Физическа активност - 5,88

Солидарно при четиринадесетгодишните момчета и момичета на първо място излизат ценностите, свързани с общуването, като все пак при момичетата балът е значително по-висок - 6,87 срещу 6,33 при момчетата. Оценявам това като най-важна особеност на възрастта. Разликите след това са съществени:

При момичетата на второ място излиза знанието. В сравнение с десетгодишна възраст то се придвижва напред. Със скок напред излизат субектните ценности. Това води до изместване на естетическите ценности на четвърто място, а на физическата активност - на пето.

Тук се забелязва нещо интересно - развитието се движи някак си на пластове. При методиката "Естетически категории" се оказва, че момичетата се движат една-две крачки пред момчетата. При ценностите се очертава по-сложна картина. В сферата на общуването момичетата без съмнение се движат пред момчетата. Що се отнася до знанието и субектните ценности, струва ми се, че момичетата изостават. Това, което беше бумът при момчетата на десетгодишна възраст - знанието и субектното развитие (тук изключвам физическата активност, защото тя е постоянна величина при 6-, 10- и 14-годишните момчета), става бум при момичетата на 14-годишна възраст. При тях пък общуването е трайно на първо място.

При момчетата сензитивният период на отношение към свободата беше около 10-годишна възраст, при момичетата той е сега - тя излиза на петта позиция като "Свобода в училище" и на девета - като "Свобода вкъщи".

При момчетата "големият удар" е скокът на ценностите, свързани с общуването - от последно на първо място. Отук следва допускането, че между 10- и 14-годишна възраст при момчетата е сензитивен период за развитие на ценностите, свързани с общуването.

Отбелязах, че общуването е на първа обобщена позиция и в двете групи. Но вътре в него се отбелязват различия в детайлите. Докато при момчетата водеща ценност е "Истински приятели", при момичетата ценностите, свързани с общуването, започват да се сдобиват с любовен подтекст.

Естетическите ценности последователно заемат по-предна позиция в света на момичетата.

Аз-образ

Самооценката на четиринайсетгодишните при изследванията на терен включваше 40 характеристики, изложени като двойки противоположности по петстепенна скала с най-висока оценка 1. Впоследствие (поради технически затруднения с обработката, които изложих в началото) се спрях на десет от тях, които дават представа за няколко по-общи групи. И тук се използваха методики за четири профила - Какъв съм аз?; Какъв искам да стана?; Какъв ме виждат другите?; Какъв мога да стана?.

Да представя самооценката на юношите, измервана по петстепенна скала с най-висока оценка 1 по десетте характеристики, съответно в профилите "Какъв съм аз" и "Какъв искам да стана":

ЛЕГЕНДА

S1 - Какъв искам да стана S2 - Какъв съм аз
  1. Искрен
  2. Общителен
  3. Независим
  4. Инициативен
  5. Интересен
  6. Артистичен
  7. Красив
  8. Весел
  9. Добър
  10. Умен

Профилните графики представят ясно значителните разлики в баловете. В блока "Какъв съм аз" самооценката, включваща подредените в низходящ ред характеристики, има следния вид:

  1. Умен - 2,2
  2. Артистичен - 2,2
  3. Общителен - 2,35
  4. Добър - 2,4
  5. Искрен - 2,45
  6. Инициативен - 2,45
  7. Интересен - 2,5
  8. Независим - 2,55
  9. Весел - 2,6
  10. Красив - 2,85

Аналогичното представяне на желания аз-образ изглежда така:

  1. Умен - 1,6
  2. Весел - 1,6
  3. Добър - 1,9
  4. Искрен - 1,95
  5. Инициативен - 1,95
  6. Интересен - 2,02
  7. Артистичен - 2,0
  8. Независим - 2,2
  9. Общителен - 2,2
  10. Красив - 1,95

Юношите виждат себе си като умни, артистични, общителни, добри и искрени. Не мислят за себе си като за особено красиви, весели или независими. Какви искат да бъдат: умни, весели, добри, искрени. Ако може, но не това е най-важното - също и по-красиви, общителни и независими.

Да представя резултатите на аз-образа в по-общи групи, които включват:

  • общуване: измерено по оси, на двата края на която са двойките противоположности искрен-неискрен и общителен-необщителен;
  • атрактивност: интересен-скучен; артистичен-неартистичен. Това са измерения, също свързани с общуването;
  • субектни характеристики: независим-зависим; инициативен-неинициативен;
  • тонус, настроение: весел-тъжен;
  • моралност: добър-лош;
  • интелект: умен-глупав;
  • физическа красота: красив-грозен.

Ето как изглежда самооценката в този вариант, с подредени в низходящ ред характеристики (при "Какъв съм аз") според получения бал и съответствията им при "Какъв искам да стана":

ЛЕГЕНДА

S1 - Какъв съм аз? S2 - Какъв искам да стана?

Какъв съм аз:

  1. Интелект: умен
  2. Атрактивност: интересен, артистичен
  3. Общуване: искрен, общителен
  4. Моралност: добър
  5. Субектни характеристики: независим, инициативен
  6. Настроение: весел
  7. Физическа красота: красив

Най-високо 14-годишните се самооценяват като умни. Следват индикатори на артистично, атрактивно поведение - интересни, артистични. На трето място се подреждат характеристики на общуването - искрени и общителни. На четвърто място идва моралната характеристика добър. Следват субектните характеристики независими, инициативни. На предпоследно място е жизненият тонус - весели. Най-ниска е самооценката по красота. Или: след интелекта се подрежда блокът на общуването - като външна атрактивност и с по-дълбоките му характеристики искреност и общителност.

При желания аз-образ с еднакъв бал са водещите весел, красив, умен. Следва добротата. На трета позиция идва атрактивността с характеристиките интересен и артистичен. Малко след тях с равен бал са преките показатели на общуването - искреност и общителност, както и субектните характеристики - независим и инициативен.

Характеристиките красив и весел в желания аз-образ са изтеглени от последна при реалния аз-образ на първа позиция. "Добър" отива с една позиция напред. Как изглежда това в количествено изражение: най-значими са разликите съм-искам при весел и красив - цяла единица. Очевидно това са много ценени качества при четиринайсетгодишните. Умен - въпреки че е на първа позиция в самооценката - също носи силно желание за развитие - 0,6 пункта. Следва добър - 0,5. Най-ниски са разликите съм-искам при общуването - 0,3 и атрактивността - 0,33.

Реалният аз-образ на четиринайсетгодишните при изследването през 1997 г. има, сравнено с аз-образа от 1989 г., следните параметри (да припомня - най-висока оценка в петобалната скала е 1, най-ниска - 5):

ЛЕГЕНДА

S1 - Позиция 1997 г. S3 - Бал 1997 г.
S2 - Позиция 1989 г S4 - Бал 1989 г.
  1. Умен
  2. Искрен
  3. Весел
  4. Красив
  5. Независим
  6. Интересен
  7. Артистичен
  8. Инициативен
  9. Добър
  10. Общителен

Според получените резултати четиринайсетгодишните през 1997 г. се самооценяват по начин, който дава възможност да се заключи, че те се чувстват по-умни, по-искрени и независими, по-весели от връстниците си от 1989 г.

Да направя подобно сравнение на резултатите от 1989 и 1997 г. и с желания аз-образ:

ЛЕГЕНДА

S1 - Позиция 1997 г. S3 - Бал 1997 г.
S2 - Позиция 1989 г. S4 - Бал 1989 г.
  1. Умен
  2. Добър
  3. Интересен
  4. Весел
  5. Общителен
  6. Артистичен
  7. Независим
  8. Искрен
  9. Инициативен
  10. Красив

Сравнението между желания аз-образ за четиринайсетгодишните от 1989 г. и 1997 г. показва, че такива характеристики като весел, искрен, инициативен, красив са станали по-желани; съответно общителност, артистичност, независимост са започнали да се ценят по-малко и съответно - не са така силно предпочитани.

Интересно сравнение може да се направи на реалния и желан аз-образ при четиринайсетгодишните от 1997 г.:

ЛЕГЕНДА

S1 - Позиция в реалния аз-образ S3 - Бал на ценността в реалния аз-образ

S2 - Позиция в желания аз-образ

S4 - Бал в желания аз-образ
  1. Умен
  2. Искрен
  3. Весел
  4. Красив
  5. Независим
  6. Интересен
  7. Артистичен
  8. Инициативен
  9. Добър
  10. Общителен

Според разликите в бала четиринайсетгодишните биха искали да са далеч по-общителни, добри, артистични, инициативни и интересни, отколкото преценяват, че реално са. Подобна е тенденцията и по позиция - общителността в желания аз-образ е с 6 позиции по-напред от позицията й в реалния; добротата - с 3 позиции по-напред. Интересно обаче, че искреността в желания аз-образ отива чак на 7-ма позиция (от 2-ра на 7-ма), а красотата - от 4-та на 10-та. Би могло да се допусне, че в общуването се цени по-скоро атрактивността, отколкото дълбоките, искрени отношения. Промяната в позицията на красотата ме изненадва.

Да представя последователно реалния аз-образ на момчетата и на момичетата. Така ще се види не само относителното тегло на всяка характеристика, но и позицията им в класирането на момчетата и съответно - на момичетата.

Ето как изглежда картината при момчетата на "Аз съм":

ЛЕГЕНДА

  1. Весел - 2,26
  2. Искрен - 2,45
  3. Общителен - 2,5
  4. Независим - 2,6
  5. Умен - 2,6
  6. Добър - 2,7
  7. Интересен - 2,7
  8. Артистичен - 2,8
  9. Инициативен - 2,8
  10. Красив - 3

Самооценката на момчетата класира на първа позиция характеристиката, която е най-желана в общия образ - весел. Следват характеристиките на общуването - искрен и общителен. На четвърта и петта позиция са независимият дух и интелектът. Добротата не е сред силните страни на момчетата. Интересен и артистичен - също. Красив е на последна позиция.

Аз-образът на момичетата има следния вид:

ЛЕГЕНДА

  1. Артистична - 1,6
  2. Умна - 1,75
  3. Инициативна - 2,1
  4. Добра - 2,15
  5. Общителна - 2,2
  6. Интересна - 2,45
  7. Независима - 2,5
  8. Искрена - 2,5
  9. Красива - 2,85
  10. Весела - 2,95

Според самооценката им, най-силни са момичетата с артистичното поведение. Следва интелектът. Дотук разликите с момчетата са значителни - при тях артистичността е едва на седма позиция, а ум - на петта. Също така посочваната от момчетата на първо място характеристика - весел - при момичетата е на последно място. Момичетата вероятно започват да носят вече тъгата на пубертета.

Съпоставянето на резултатите показва, че в своите представи момчетата виждат себе в по-голяма степен като общителни, независими, весели, а момичетата - като артистични, умни, инициативни.

Да видим сега в сравнителен план каква е зоната за желано развитие. При момчетата картината "Какъв искам да стана?" има следния вид:

ЛЕГЕНДА

  1. Умен - 1,7
  2. Весел - 1,75
  3. Добър - 2,1
  4. Искрен - 2,1
  5. Интересен - 2,25
  6. Красив - 2,3
  7. Независим - 2,35
  8. Общителен - 2,5
  9. Инициативен - 2,6
  10. Артистичен - 2,8

Четирнайсетгодишните момчета биха желали на първо място да бъдат умни и весели. Следва - добри, искрени и интересни. За съжаление инициативността е доста назад. Най-малко държат на артистичността.

Ако нарека различията в баловете между реалния и желан аз-образ своеобразен "индекс на развитие", ето как изглежда при момчетата на 14 години:

  1. Умен - 0,9
  2. Красив - 0,7
  3. Весел - 0,45
  4. Интересен - 0,45
  5. Добър - 0,4
  6. Искрен - 0,35
  7. Независим - 0,25
  8. Инициативен - 0,2
  9. Общителен - 0
  10. Артистичен - 0

Четирнайсетгодишните момчета искат да се променят главно в посока на интелект, физическа красота, хубаво настроение и доброта, а най-малко - в посока на общителност и артистичност.

Ето как изглежда желаният аз-образ при момичетата:

  1. Артистична - 1,3
  2. Инициативна - 1,3
  3. Весела - 1,45
  4. Умна - 1,5
  5. Красива - 1,6
  6. Добра - 1,65
  7. Искрена - 1,8
  8. Общителна - 1,9
  9. Интересна - 1,9
  10. Независима - 2,0

Четирнайсетгодишното момиче мечтае да е преди всичко артистично, инициативно, весело, умно и красиво. (Да сравним с момчетата - при тях артистичност и инициатива са на последните две места!) Като позиция в желания аз-образ при момичетата интелектът отива малко назад в сравнение с реалния аз-образ. Очевидно той не присъства в момичешките мечти като нещо, към което си струва особено да се стремят. Характеристиките, свързани с общуването - искрена и общителна - също са доста назад. Но това, за което момичетата най-малко си мечтаят, е да бъдат независими. Тези резултати потвърждават известните в литературата нагласи за желаните джендър-характеристики на двата пола.

Ето как изглеждат изследваните характеристики според т.нар.от автора "индекс за развитие" при момичетата, подредени в низходящ ред според разликата в бала между реалния и желан аз-образ:

  1. Весела - 1,5
  2. Красива - 1,25
  3. Инициативна - 0,8
  4. Искрена - 0,7
  5. Независима - 0,55
  6. Интересна - 0,55
  7. Добра - 0,45
  8. Общителна - 0,3
  9. Артистична - 0,3
  10. Умна - 0,25

В най-голяма степен момичетата на 14 години мечтаят да са по-весели, по-красиви, инициативни и искрени, отколкото са. Различията спрямо момчетата са очевидни: момичетата искат на първо място да са весели, а момчетата - умни; и двата пола искат да са красиви; момичетата - инициативни и искрени, момчетата - весели и добри.

Естетически нагласи на четиринайсетгодишните

Отговори на четиринайсетгодишна девойка,
от училище в жк "Младост", 1997 г.:
Отговори на четиринайсетгодишно момиче,
от училище в центъра, 1997 г.:
Красиви неща: доброта; приятелство; обич; красота; Красиви неща: кучето ми, Брайън, семейството;
Смешни неща: Теофил; Рафи; кучето ми; пъпките на Бисер; Смешни неща: тромаво кученце;
Грозни неща: простотия; кражба; убийство; плюене; Грозни неща: едно момче; змия; кражба;
Тъжни неща: смърт; двойка в училище; чупене на глава; Тъжни неща: Да ти умре кучето; умиране на родител или приятел;
Любими неща: ролери; компютър; колело; уредба; пари; Любими неща: да играя; да получавам подаръци;
Възвишени неща: обич; увереност; независимост; Възвишени неща: Бог, природата, обичта;
Желани неща: Да се разкара кучето ми; Да отида в друга страна. Желани неща: Да си имам гадже; да си купим къща и добро обзавеждане.

 

Красивото

Представите на четиринайсетгодишните за красотата, красивото са свързани, според резултатите от изследването, главно със следните сфери:

ЛЕГЕНДА

  1. Природа
  2. Нравствени качества
  3. Общуване
  4. Изкуство
  5. Дейности
  6. Общозначими ценности
  7. Предмети

Все още природата заема водеща позиция в представите за красотата на четиринайсетгодишните. Но в сравнение с предишните възрастови групи нейната хегемония вече отминава. Спрямо аналогичните резултати при десетгодишните, отговорите, свързани с природата (общо растителен и животински свят), са намалели повече от два пъти - тук "едва" всяко второ дете дава отговор, свързан с природата. При десетгодишните всички изследвани лица дават по един отговор плюс всяко четвърто дете - и втори отговор от сферата на природните обекти.

Има промяна и в качественото съдържание при възприемането на природата като обект на възхищение. Тя в по-голяма степен вече се представя в знакова, подчертано романтична светлина. На първо място при посочваните красиви обекти са цветята. За разлика от връстниците си през 1997 г. четиринайсетгодишните посочват конкретни цветя повече, отколкото "цветята" или "природата".

Следват отговори като: звездите, земята, изгревът, космосът, небето, слънцето, които включихме в класификацията "небесни и космически обекти". На трето място се нареждат отговорите, свързани с обобщения, напр. "Красива е природата". Следва групата на отговорите, условно обединени в групата "природни обекти". Това са: вълните, морето, горите, водопади, пещери, планината, планинските реки, иглолистните гори (при изброяването запазвам формата на членуване, която са използвали респондентите, доколкото тя също носи смисъл).

Животните представляват 9,2 % от отговорите, свързани с природата. За сравнение: при 10-годишните животните се появяват при 27,6 % от отговорите. Налице е трикратно спадане на нагласата към тях като към красиви обекти. Ето как изглеждат тези отговори - Красиви са: животните; птиците; котката; кучето; пеперудите и пр.

Значително новообразование за възрастта е посочването на различни нравствени категории като красиви - общо 37 %. Отговорите звучат така: благородната постъпка; да бъдеш културен; добре да се отнасяме към хората; да направя благородна постъпка; кавалерството; нежността; преди всичко истината; тактичността; уважението; ум; характер; чувство за хумор; да си добър; добротата; верността; честността; разбирателството; готовността на даден човек да помогне на останалите и пр.

Всъщност съвсем условно е отделянето на този вид отговори от отговорите, попаднали в клас "общуване", класиращ се на трето място с 26 %. Тук включвам такива пряко центрирани върху общуването конкретни отговори като: да имаш приятели; да си добър и верен приятел; дружбата; добрите взаимоотношения между хората; дружбата между хората; истинското приятелство; обичта между хората, приятелите; приятелските чувства между хората и любовта.

При по-общ анализ на водещите промени при нагласите на децата в периода 10-14 години би било правилно тези две групи да бъдат обединени, доколкото от различни гледни точки се отнасят до общуването. Тогава се получават значителните 63 %, които вече излизат на първа позиция, измествайки природата от първата позиция.

Много интересно новообразование при 14-годишните е включването в отговорите им за красотата на такива обобщено-абстрактни отговори, като: Красив е животът; щастието; радостта; хубавото настроение; здравето; свободата; обич към родината; мирът. Юношите и девойките насочват погледа си към общозначимите ценности.

Разлики в отговорите между четиринайсетгодишните момичета и момчета има и те са значителни. Момичетата много по-често дават отговори, свързани с нравствените категории, с общуването, с любовта - общо 126 % - т.е. на всяко момиче се падат по 1,3 отговора в тази сфера. При момчетата тази цифра е далеч по-скромна - общо около половината от момчетата включват по един подобен отговор. Прави впечатление обаче, че докато отговорите на момичетата за любовта са по-неясни и романтични, момчетата са напълно конкретни. Ето някои от отговорите на юношите: Красивото? Това е готино гадже с руси коси и сини очи; харесвам момичетата; момичетата от нашия клас; също назовани конкретни имена на момичета.

Водеща позиция при момчетата все още заемат предметите - златен часовник на пръстен; касетофони; коли; кула цялата от злато; мотори; кристален сервиз и пр.

В отношението си към природата момичетата са по-знакови, изтъкват романтични обекти като небе, звезди, цветя, докато момчетата са по-конкретно свързани с всекидневното излизане сред природата - главно при тях са отговири като: Красиви са реките, езерата, иглолистните гори и пр.

Интересен детайл - при момчетата отговорите, излъчващи жизнерадост, оптимизъм, например: Красивото, това е радостта; хубавото настроение; здравето и пр. се срещат два пъти по-често.

При отговорите на момчетата активно присъства спортът (но главно наблюдаване на спортни събития).

Може да се заключи, че в разбирането си за красотата момичетата общо в развитието си са вече цял етап пред момчетата.

Разлики между големия и малкия град

Природата присъства в отговорите на децата от София пет пъти повече, отколкото от децата от гр. Елена.

В отговорите на децата от малкия град пък преобладават нравствените характеристики, общуването. Що се отнася до любовта обаче, отговорите от София са два пъти повече.

И тук отново посочванията на предмети идват главно от малкия град - ново потвърждение за по-предметната насоченост на децата.

 

Грозното

Ето какви измерения има грозното в представите на четиринайсетгодишните:

ЛЕГЕНДА

  1. Безнравствени черти и постъпки
  2. Предмети
  3. Дейности
  4. Друго
  5. Учението

Рядко в резултатите, свързани с естетическите нагласи на децата, може да се срещне подобно единомислие - може би само при представата за красиво при шестгодишните, където природата доминираше със значителните 180 %.

Четиринайсетгодишните са солидарни и категорични къде трябва да се търси грозното - това са безнравствените черти и постъпки при общуването между хората. Ето как изглежда вътрешната разбивка на отговорите от тази, изпълваща почти цялото пространство в представите за грозно на 14-годишните:

  1. Лъжата -18,6 %
  2. Нахалството - 17,2 %
  3. Разврат, кражба, пиянство - 13,6 %
  4. Некултурност - 13,8 %
  5. Лицемерие - 11,2 %
  6. Предателство - 8,6 %
  7. Подигравка - 6,2 % и пр.

Грозните, мръсни, счупени предмети се срещат в 15 % от отговорите.

Учението, което в отговорите на десетгодишните имаше солидни позиции, тук присъства вече почти символично - със 7 %.

В общи линии контурите на графиката се запазват и през 1997 г. Има известни различия в съдържанието на безнравствените постъпки. Много повече са отговорите, касаещи кражби, убийства, престъпност, глад, нищета.

Момичетата и при тази категория по-често от момчетата посочват характеристики, свързани с нравствеността и общуването.

Отговорите за мръсните предмети са главно при момчетата, те са авторите и на отговори, свързани с физическото насилие, както и с учението.

В развитието на нагласите си за грозно момичетата отново са една крачка пред момчетата. Това е аргумент в полза на дълбоката връзка между развитието на естетическите нагласи и общоличностното, културно и психично развитие.

Има ли разлика в представата за грозно между децата от малкия и голям град? Когато се разгледат внимателно всички резултати от тази категория, се очертава следната тенденция: отговорите на децата от София спрямо отговорите от малкия град са по-общи, по-абстрактни, външно заучени и просто повторени, по-книжни. Те като че ли не са преминали още през призмата на интериоризирането, на конкретизацията от всекидневния живот. В този смисъл отговорите на децата от малкия град говорят за по-бързо развитие. Еленските деца казват: грозно е да обиждаш приятелите си; бездушието; безразличието; когато приятел ми изиграе лоша шега; алчността; голямото самочувствие; клеветата; коварството; отмъщение; самонадеяните хора; самохвалството; слабохарактерност и пр. Налице е по-голяма приземеност, по-вътрешно преживяна визия за грозно на децата от малкия град.

 

Смешното

Категорията смешно при четиринайсетгодишните изглежда така:

ЛЕГЕНДА

  1. Герои от кино, телевизия, художествена литература
  2. Смешни ситуации от всекидневието
  3. Парадоксални ситуации, езикови каламбури
  4. Вицове, анекдоти

Както и при десетгодишните, така и тук на първа позиция са комедийни художествени произведения, герои от филми, телевизия, книги. Очевидно смешното е категория, при която персонификацията с художествени образи е твърде силна. На втора позиция се нареждат смешните ситуации от всекидневието (при десетгодишните тази група се класираше на трето място след твърде знаковите "циркът, клоуните"). Ето някои отговори, които класирахме в категорията "смешни ситуации от всекидневието": да ме сбъркат с майка; да те объркат с някой друг; неловки положения; ситуации, в които хората изпадат неочаквано и поради недоразумение и пр. Децата спонтанно и доста точно с примери характеризират смешното като категория.

На трето място се класира важно новобразование в представата за смешно - отговорите, които обединихме под наименованието "Парадоксални ситуации, езикови каламбури". Около 1/3 от децата свързват смешното с възможностите, които дава смяната на гледната точка, допускането една и съща ситуация да се погледне от тъжна и от смешна страна и пр. Ето някои отговори: смешен е животът; миналото; смъртта; мъката; всички неща, ако ги погледнеш откъм смешната им страна; емоциите; няма много смешни неща; когато видя моите стари играчки и пр. В тази група включваме и езиковите каламбури, прякорите. Отговорите в тази група свидетелстват за качествен скок в разбирането за смешно.

В отговорите за смешното при четиринайсетгодишните (1997 г.) по-често се срещат позовавания на конкретни имена на хора от обкръжението - главно учители или съученици. Вероятно това говори за една междинна форма при преминаване към етапа, в който случки от ежедневието излизат напред, т.е. за малко по-ускорено развитие на естетическите нагласи.

Има ли разлика по пол? Парадоксалните отговори се срещат главно в отговорите на момичетата. И тук те са малко по-напред от момчетата - свидетелство за по-бързо развитие. Езиковите каламбури и прякори обаче са изцяло в отговорите на момчетата. Също така може да се отбележи, че според резултатите всекидневното чувство за хумор на юношите е по-раздвижено и по-свежо от това на девойките.

Тук отново се получават доказателства за очерталата се вече като тенденция: по-абстрактните, обобщаващи отговори идват от София. По-конкретните, приземени, реалистични виждания са присъщи на децата от малкия град. Така смешните ситуации от всекидневието се срещат три пъти по-често в техните отговори. Също така те далеч по-често посочват художествени герои от киното и телевизията спрямо връстниците си от гр. София.

 

Тъжното

Категорията "тъжно" в групата на четиринайсетгодишните има следния вид:

ЛЕГЕНДА

  1. Случки от училищното всекидневие - 34 %
  2. Безнравствени качества и постъпки, свързани с общуването, самота - 29,8 %
  3. Смърт, трагична случка - 27,2 %
  4. Природни обекти - 14,1 %
  5. Емоционални състояния - 10,8 %
  6. Друго: спорт - 5 %

След училищното всекидневие, което традиционно е най-честият източник на детските мъки и тъги (виж резултатите за тъжно при десетгодишните), при 14-годишните се появява нова група: безнравствени качества и постъпки, самота, липса на приятели - все характеристики от сферата на човешкото общуване. Тук се включват отговори като: самотата -11 %, обида - 5,6 %, лошо отношение, подлост, глупост, изгубено приятелство и пр. Доколкото се касае за незначителни процентни различия спрямо групата, излязла на първо място и новостта при отбелязване аспекти на общуването, бих класирала категорията "Безнравствени качества и постъпки" на водеща позиция.

И тук, както и при категорията "смешно" се появяват такива "философски" обобщения като: тъжна е възрастта между 12 и 14 години; краткият човешки живот; това, че хората през ХХ век са загубили много от човешките си чувства; напразно положените усилия; изгубеното приятелство.

Природата се включва в нагласите за тъжно чрез отговори като: лошото време; непостоянството на времето; тъжно време; смачкано растение. А също: убита птица; убито животно; умря ми котката.

Новост е изтъкването на емоционални състояния - болка; мъка; тъга; плач; сълзите; тъжно настроение.

Интересно различие се получава при сравнавяне на резултатите от двете изследвания. Децата през 1997 г. далеч по-малко посочват училището като повод за тъга. Преобладават стандартните отговори, свързани със смъртта като тъжно нещо.

В отговорите на момичетата повече от два пъти по-често се появяват отговорите, свързани с безнравствени качества и постъпки. В момчешкия свят сянката на училището е по-голяма - повече са техните отговори, обвързани с училището.

 

Трагичното

В предварителния теоретичен модел бе преценено, че категорията "трагично" би била трудна за четиринайсетгодишните и предвиждахме да я включим едва при седемнайсетгодишните. Но поради техническа грешка картата бе пусната и при четиринайсетгодишните. Но, както казват, грешката се оказа вярна и резултатите представляват интерес. Ето какви са те:

ЛЕГЕНДА

  1. Смърт, трагична случка
  2. Негативни качества, свързани с общуване
  3. Войната
  4. Училището
  5. Неотговорили

Данните говорят сами за себе си. Смъртта, конкретни трагични случки - катастрофи, нещастия - това са водещите трагични събития за 14-годишните. Отговорите им, свързани с войната, също са съвсем на място. Макар и не съвсем категорично, но юношите улавят разликата тъжно - трагично. Групата отговори, свързани с училището, будят у нас усмивка, но за децата очевидно не е така . Едно дете сподели "Трагично е това, че ме биха за една двойка!". Май наистина е трагично възпитателната стратегия на един родител да е така изкривена.

Важно от гледна точка на стъпалото, на което се намират 14-годишните в общоестететическото им развитие, е излизането на втора позиция на негативните качества, свързани с общуване. Това "се връзва" с първата позиция на безнравствеността при категорията "грозно" и втората й позиция при "тъжно". Вероятно в хода на възрастовото развитие на естетическите нагласи общуването излиза на естетическата сцена първо в негативен вариант - какво не трябва да се прави, как не трябва да се държим с близки и приятели. Затова така изчистено излиза то при категориите грозно, тъжно и трагично. Вярно е, че общуването е на първа позиция и при категорията красиво (след обобщване на две групи отговори) - т.е. как трябва да се държим. Но едва при 17-годишните идва истинският бум на позитивния аспект на общуването - тогава красивото ще се обвързва почти изцяло с човешката нравственост и моралност.

Естетическото категоризиране помага първо да се усвои какво не трябва да се прави, какво е лошо и едва след това - какво следва да се прави, кое е красиво и добро.

 

Любими неща

Любимите неща на четиринайсетгодишните се разпределят между следните обекти:

ЛЕГЕНДА

  1. Спорт
  2. Близки хора
  3. Изкуство
  4. Животни
  5. Любима храна
  6. Природа

В сравнение с предишната възрастова група, където спортът бе на пета позиция, първото му място тук може да се приеме като най-характерно за възрастовата група. При това става въпрос главно за активно спортуване - съотношението активно спортуване/гледане на спортни състезания е 2:1.

И тук, както при 10-годишните, всяко четвърто дете предпочита на въпроса за любими неща да напише близки любими хора.

Силно е присъствието на общуването с изкуство при четиринайсетгодишните - това е главно четене на книги, следва слушане на музика.

Сравнително слабо при любимите неща присъствие на животните - 12,6 % . Това показва, че пикът на потребността на децата да се занимават със животни като помагащо психичното, културно и социализационно развитие средство, е отминал. Зад гърба им е и фиксация върху любими храни.

Особени разлики в отговорите на момичетата и момчетата няма с изключение на активното спортуване - той се сочи пет пъти по-често от момчетата. Не е така със спортното гледане - там цифрите момчета/момичета са сходни.

Друг факт, който се вписва в досегашната тенденция момичетата да са крачка напред: посочванията на близки хора са само от момичета. Природата и изкуството също интересуват повече тях.

Разликите в отговорите на децата от големия и малкия град са свързани със спорта - активното спортуване се посочва приблизително пет пъти по-често от децата от малкия град, а гледането на спортни състезания - 10 пъти повече, спрямо децата от София. Природата се сочи като любимо нещо главно от растящите сред сивите улици и бетонови сгради софиянчета.

Да допълня картината с отговорите на 14-годишните на въпроса "Какво обичате да правите в свободното си време?":

ЛЕГЕНДА

  1. Занимания с изкуство
  2. Да спортувам
  3. Разходка с приятели
  4. Общуване с природата
  5. Игри
  6. Трудови дейности
  7. Други дейности
  8. Неотговорили

Вижда се разликата между любими дейности и занимания в свободното време - докато при първите много убедително излезе спортът, при реалното прекарване на времето изкуството - четене, телевизия, кино убедително водят.

 

Желани неща

Картината на желаните неща при 14-годишните изглежда така:

ЛЕГЕНДА

  1. Цели, които да се преследват, желана бъдеща професия
  2. Цели, свързани с учението
  3. Желани нравствени качества
  4. Предмети от бита
  5. Спортни успехи
  6. Мир на земята

Данните показват интересно развитие на категорията. Желаните общочовешки ценности, доминиращи при десетгодишните - мир, свобода, дружба, които звучаха малко книжно, декларативно, външно, неинтериоризирано, вече са зад гърба им. Тук първа позиция заемат индивидуалните цели, към които се стремят 14-годишните, желания, които трябва да се преследват, при това става въпрос за приземени, конкретни цели: да вляза в езикова гимназия; за живея при баба си; да имам пет деца; да се сбъднат всичките ми мечти; да постигна моята цел в живота; да правя всичко възможно да оказвам помощ на хората; да продължа да уча след гимназията; да стана добър ученик; да стана спортист; да стана учителка от първи до трети клас; розови дни; сбъдване на мечтите ми; успех и пр.

На второ място убедително се включват желания, свързани с учението - те са три пъти повече от тези в предишната възрастова група - да се уча добре; по-леко училище; да постъпя в желаното училище; да не се ходи на училище; да не учим в събота; да не ходя на училище, а да знам всичко; да свърши училището; звънец в час по химия; приятно училище и пр. За съжаление, преобладават отговори, по-скоро негативно свързани с учението и училището.

Следват желани нравствени качества и събития, свързани с общуване - истинско приятелство; обич; любов; да съм добра; добротата повдига разбирателството; уважение; сила; твърд характер; да помагам на старите хора и на приятели в беда; да радвам родителите си.

Момичетата са по-напред в изтъкването на качества, свързани с духовното и нравствено израстване - в техните отговори най-често се срещат думите любов, доброта, подвиг, разбирателство и пр. Почти няма отговори на момчета в тази насока. Все още момчетата "наблягат" на конкретни предмети като нещо желано.

Разликите между големия и малък град са следните: учението и свързаните с него дейности и ценности като желана цел вълнува два пъти по-силно децата от гр. Елена, отколкото от гр. София. Също така отново в малкия град подрастващите посочват много повече предмети спрямо софийските деца; спортът при тях също е по-силно застъпен.

 

 

© Мария Вълкова
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 02.02.2006
Мария Вълкова. Светът - прекрасен и добър (Върху естетиката на детството).
Варна: LiterNet, 2006