|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ВТОРА ЧАСТ. ЕМПИРИЧНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ЕСТЕТИЧЕСКОТО ОТНОШЕНИЕ В ДЕТСКО-ЮНОШЕСКАТА ВЪЗРАСТ Мария Вълкова web | Светът - прекрасен и добър Емпиричното изследване върху развитието на естетическото отношение в детско-юношеската възръст бе осъществено на два етапа. Първият етап бе замислен като мащабно изследване върху естетическата култура в детско-юношеска възраст и проведен на терен през 1989 г. от колектив научни работници от Института по култура към Министерството на културата и БАН в състав: доц. д-р М. Вълкова (ръководител), Р. Драгоева, доц. д-р Х. Йолова, ст.н.с. д-р К. Стойчева (от Института по психология към БАН), н.с. Р. Кулекова, А. Христова, Т. Карадимова, н.с. д-р В. Караджова и др.1 Емпиричното изследване бе предхождано от комплексно теоретично изследване върху естетическата култура на децата и публикувано в сборника "Естетическата култура на децата" - Известия на Института по култура към КК и БАН, 1985 г. Извадката за емпиричното изследване включваше общо 240 деца - поравно от София и от малък град - гр. Елена. Всяка група бе съставена от четири възрастови подгрупи: шестгодишни, десетгодишни, четиринайсетгодишни и седемнайсетгодишни деца, включващи приблизително по равен брой момичета и момчета. Децата бяха подбрани от детска градина при шестгодишните и от училищни класове - при по-големите. Вторият етап бе проведен в София през 1997 г. от доц. д-р М. Вълкова. Извадката включваше общо 120 деца от детска градина и съответно - училище от центъра на града и от жилищен квартал "Младост". Децата бяха подбрани поравно от същите четири възрастови групи с приблизително еднакво съотношение момичета-момчета във всяка група.
При провеждането на първия етап инструментариумът на изследването включваше осем методики:
Бих искала особено да отбележа основното участие на Р. Драгоева - психолог, при изработването на методиките за изследване на ценностната ориентация и Аз-образа, резултати от които анализирам тук. За съжаление междувременно Институтът по култура бе закрит и събраният теренен материал остана необработен. Плод на лични усилия на автора е следващата обработка само на част от методиките, и то с ограничени възможности за статистическа обработка. Вторият етап от изследването бе проведен в София, продиктуван от личен научен интерес и с частни средства. Бяха използвани три от методикитие - изследване на естетическите нагласи; изследване на ценностната ориентация и изследване на аз-образа с инструментариума, използван при първия етап. Авторът е с ясното съзнание за допълнителните възможности, които би дала една по-пълна статистическа обработка на резултатите, за съжаление останала неосъществена поради непреодолими препятствия от технически и финансов характер по онова време и невъзможност днес да се възпроизведат компютърните данни от двете изследвания. Това беше главната причина да не публикувам досега като цялостен текст резултатите от изследванията. Но ми се струва, че събраните данни очертават основните тенденции в тази неизследвана досега материя. Разкрива се картина на промени и развитие в естетическите нагласи в детско-юношеската възраст, която е много интересна и вълнуваща. Затова сметнах, че мой дълг е да подготвя за печат и представя емпиричните резултати от двете изследвания. В текста като правило започвам с резултатите от изследването, проведено през 1989 г., след което представям и коментирам приликите и разликите с получените данни от изследването през 1997 г. При подготовката на изследването бяха набелязани следните изследователски задачи:
Бяха изказани следните основни хипотези:
БЕЛЕЖКИ 1. Колективът работеше всеотдайно и професионално върху това изследване, но за съжаление обективни обстоятелства не дадоха възможност да "пожъне плодовете" - да види труда си завършен. Използвам случая отново да благодаря на всички колеги за добрата работа тогава. [обратно]
© Мария Вълкова |