|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
7. УТЕШИТЕЛНИ ЗАМЕСТИТЕЛИ
Кирил Кирилов
web | Утеши
ме!
I. Утешителни заместители, насочени главно към Естественото Дете:
-
бибероните;
-
всички видове наркотични вещества или лекарства (при
употребата им без медицинско назначение, или така нареченото "лекарско
предписание");
-
злоупотреба с алкохол (при липса на злоупотреба приемаме,
че алкохолът е част от храната);
-
злоупотреба с количеството и вида на поеманата храна;
-
тютюнопушене (след преминаване на определен праг - конкретен за
личността);
-
притежаването и използването на модните за момента продукти за бита,
дрехи, техника от различен тип - не компютър, а "най-добрия" компютър,
не мобилен телефон, а "най-готиния за момента" GSM и т.н.,
и т.н.;
-
"оригинален", епатичен външен вид, постигнат с помощта
на каквито и да са средства, докато е все още в рамките на обществено търпимото;
-
лъскавата опаковка или външен вид на обекта, когато го прави
предпочитан пред аналогичен по своите качества и употреба обект;
-
голяма част от компютърните игри;
-
интернет - когато се използва за място за изява на собствената "неповторимост";
-
колекциониране на вещи, предмети и обекти главно заради външния
им вид - например различни лъскави играчки, "красиви" кутийки
от сапун, салфетки, календарчета, запалки, монети, книги (но само заради
красивото им оформление) или от по-скъпите обекти (когато човек има възможност)
- бижутерия, скъпоценности, антиквариати, автомобили, мотоциклети, яхти,
къщи;
-
развлечения, предполагащи снемане на социалните роли и лична изява
- дискотеки, частни неформални вечеринки, различни видове talk-show - тези,
които показват, че "аз не съм като другите" и пр.;
-
организиране на различни състезания по "оригиналност",
както и поставянето на всякакви лични рекорди, записани в книгата
на Гинес например;
-
повечето средства, предназначени за полово задоволяване или
самозадоволяване - продаваните в "секс-шоповете" например или
дори отиването при проститутка (все пак в някои държави тази услуга е легализирана);
-
гледането на телевизия.
II. Утешителни заместители, насочени главно към Адаптираното Дете:
-
похвални награди и/или отлични оценки в училище;
-
участието в кръжоци, клубове по интереси, в отбора на... по...
(но не на професионална основа);
-
притежаването на всякакви видове дипломи, сертификати за
квалифицираност, звания, степени, ордени, медали,
награди и др. подобни, които не променят на практика положението ти
в обществото;
-
правенето на предсказуема кариера в дадена йерархия, когато крайното
достижение се отличава от началното (от това на старта) главно по мястото
в йерархията, но останалите различия са несъществени;
-
съгласието да се притежава обществено определен минимум от материално-битови
условия, за които се внушава, че са достатъчни и че луксът е само за
избрани;
-
купуването и притежаването на предмети и вещи само защото другите около
нас си ги купуват и/или ги имат, т.е. конформизъм ("да съм като
другите") по отношение на материалното;
-
участието във формализирани развлечения, обществени ритуали,
различни видове talk-show - такива, които показват, че "и аз съм като
другите" или защото "така правят другите", т.е. конформизъм
по отношение на нематериалното;
-
организиране на различни състезания и игри, показващи доброто
владеене на обществено желани и приемливи умения и способности
(разбира се, със съответните награди - включително "утешителни");
-
гледането на телевизия.
III. Утешителни заместители, насочени главно към Родителя:
-
декларирането на справедлив ред в обществото и пропагандата
на обществените ценности въобще;
-
съществуването на написани закони и възможността да отстояваш своите
права в държавна, т.е. легитимна институция - каквато е например съдът;
-
възможността да гласуваш за или против тези, които ще бъдат във
властта;
-
правото да изказваш свободно мнението си (когато обществото позволява
това);
-
възможността да се храниш не по-зле (или даже по-добре)
от другите - главно чрез създаване на все по-евтини и масови хранителни
продукти за сметка на тяхното качество и количество, но представяни като
еквивалентни на оригиналните;
-
съществуването на обща за всички държавна или партийна идеология
- особено национализъм и/или патриотизъм;
-
съществуването на обща за всички (или за повечето членове на обществото)
религиозна принадлежност и/или определеност, подкрепяна от
държавата и властта;
-
възможността за участие и самото участие като редови член
(без обаче да се "убива" надеждата, че можеш да се движиш "нагоре")
в партии, движения, клубове, съобщества и подобни сдружения, особено когато
те са на власт или са "сателити" на властта;
-
когато се демонстрира признание на каквито и да са заслуги чрез
държавни награди или предоставянето на "пост", от който
нищо не зависи - "началник без подчинени";
-
участие в различни обществени ритуали, церемонии, както
и национални празници;
-
поддържането на консерватизма и конформизма, както и създаването
на различни комитети и организации по "опазване на нравствеността",
"съблюдаване на неписаните обществени закони - особено моралните",
"спазване и запазване на традициите" и т.н.;
-
идеологическа подкрепа на изискването да се притежава обществено
определен минимум от материално-битови условия, за които се внушава,
че са достатъчни и че луксът не е за всеки;
-
даване на формална възможност да се следи за изпълнението на "обществените
задължения" ("доброволните отряди" например) и Дълга към
Родината, т.е. даване на формална възможност за осъществяване
така наречения "обществен контрол";
-
подкрепя се (включително и материално) възможността собственото
ти мнение да съвпада с "общественото" - прокламирано от държавата
или някои нейни институции (т.е. от тези, които са на власт);
-
пълно отричане от страна на държавата и властта на съществуването
на "двойните стандарти" и постоянно представяне на обществената
справедливост като основен белег на цялото общество;
-
подхранване на надеждата, че при определени условия можеш да влезеш
непосредствено в структурите на властта (т.е. да станеш един от привилегированите);
-
гледането на телевизия.
IV. Утешителни заместители, насочени главно към Възрастния:
-
създаване на илюзията, че личността има достъп, ако не до
всяка, то почти до всяка информация - стига само да пожелае;
-
създаване на всевъзможни учебни заведения и образователни структури,
които уж дават възможност да получиш необходимия ти минимум от методи
за оценка на реалността, а всъщност до голяма степен се занимават с
възпитание в полза на обществото;
-
продажба и получаване непълна информация, но представена като изчерпателна
по дадения въпрос;
-
възможността да се занимаваш с творчество (но такова, което е необходимо
на държавата и така нареченото "общество");
-
постоянно хвалене и говорене в полза на "интелигенцията" (но
с цел, нейното използване);
-
гледането на телевизия - за да се получи информация и да се сравни
как живеят и какво правят другите;
-
интернет - като дадена възможност за получаване и обменяне на
информация, но трябва да имаш компютър, да си плащаш на провайдъра,
телефонните сметки и т.н.;
-
мобилните телефони - можеш да получиш информация, където и да се
намираш (разбира се, ако си плащаш редовно за тази възможност).
© Кирил Кирилов
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 26.12.2004
Кирил Кирилов. Утеши ме! Варна: LiterNet, 2004
Други публикации:
Кирил Кирилов. Утеши ме! Кишинев, 2004.
|