|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
Трета глава - Утеши ме, или как да постигам утешение 1. НЕКА ОСЪЗНАЕМ КАКВО НИ УТЕШАВА - ДА ПОТЪРСИМ НАШИТЕ УТЕШИТЕЛИ Кирил Кирилов Мярка за любовта - безмерна любов. И така, ако сте прочели всичко дотук, вече сте разбрали основната идея, изразена чрез няколко сравнително елементарни понятия, модели и твърдения. Настъпва моментът, когато се чувствувам задължен да обобщя казаното дотук с риск да се повторят редица вече известни ви постановки. Но обобщението, така мисля, винаги е необходимо, а то изисква и известно повторение - обаче във възможно по-синтезиран вид. Ето това ще се опитам да направя в следващите редове... Съвсем накратко, бих формулирал по-основните понятия, модели и твърдения по следния начин: Всеки от нас, още от самото си раждане, несъзнателно, а по-късно и съзнателно, се стреми към своето Най-благоприятно състояние. Тъй като личността ни е йерархично структурирана и съдържанието на отделните структури за всеки от нас е различно, то и стремежът ни към достигането на най-благоприятното състояние, ще се характеризира със специфични за всяка личност методи на действие и поведение, но ще се наблюдават, разбира се, и общи закономерности. Най-благоприятното състояние е динамично равновесие, в което личността може да се намира по-дълго или по-кратко време. То представлява полученият резултат към даден момент време след освобождаването на натрупаните в структурите на личността Напрежения поради постоянното решаване на така наречените от нас "вечни дилеми". Освен това - най-благоприятното състояние на личността е сложно, съставно образувание, тъй като всяка структура от нашата личност се стреми независимо от останалите към своето, конкретно по съдържание, динамично равновесие и освобождаване от Напреженията. Конкретните динамични равновесия - "най-благоприятни състояния" нарекохме по различен начин в зависимост от различните съставни части на личността:
Социални Роли (формални и игрални) - като Най-благоприятното състояние, което може да достигне личността в това направление, нарекохме "Професионален актьор". Всички други социални фактори - тук максималното, което може да достигне личността (според мен), е Свободата на Избор, изразяваща се във възможността сам да избираш кой социален фактор да допуснеш да ти въздейства и кой - не, което считаме, че е Най-благоприятното състояние на личността за това ниво.(Е, може би е възможно достигането на ниво, когато отделна личност ще може да създава определени социални фактори и да ги управлява...) Повтарянето на всички тези неща е направено с една единствена цел - да се опитаме още веднъж да осъзнаемкакво ни утешава, за да можем после да потърсим нашето Утешение. Поради това, ще припомня още малко от казаните вече в рамките на книгата неща, но, отново съвсем накратко: Приемаме, че нашето Аз (Его) е най-активната структура от нашата личност, благодарение на която ние вземаме решениия и можем да действаме и реализираме себе си в какъвто и да е аспект и в каквато и да е ситуация. Его е структурирано по следния начин: Естествено Дете (ЕД) - най-първичната структура (в рамките на Его), на основата на която се появяват останалите. Самата тя се появява с раждането и е производна на Ид, но се разграничава от него и после се развива по свой собствен път. Нейното Най-благоприятно състояние нарекохме Успокоение (на ЕД). Родител (Р) - хронологично се появява втора подред като структура в Его, в резултат от взаимодействието на ЕД (и за негова сметка) с личността на родителите (или тези, които ги заместват). Най-благоприятното състояние на Р нарекохме Признание (състоящо се от Благодарност - за дадените съвети + Уважение - за предадения и споделен "жизнен опит"). Адаптирано Дете (АД) - появява се почти едновременно с Родителя и представлява резултат от взаимодействието на Р (вече като структура от Его) с ЕД. Следователно, АД е в известен смисъл "вторична" структура - отнемане на "нови територии" от ЕД от страна на Р. В този смисъл АД "работи" с образи на образите от Родителя. Най-благоприятното състояние на АД нарекохме отново Успокоение, имайки предвид, че става въпрос за "опитомена" част от ЕД, придобила "автономия" под контрола на Р. Успокоението на АД обаче има по-друго съдържание от това на ЕД и зависи почти изцяло от "инструкциите" и "оценките" на Р. Често у личността Р и АД са така плътно свързани и взаимозависими помежду си, че ние си позволихме да наречем този съюз "системата Р-АД". Възрастен (В) - последната (по време на възникване) структура, появяваща се в Его, която има и пряко отношение към развитието на потенциалната възможност за мислене, т.е. интелекта. Тази структура е призвана да оценява реалната обстановка, независимо от всички външни и вътрешни въздействия. За да работи ефективно е необходимо да разполага с достоверна информация и методи за адекватната й обработка с цел достигане разбирането на същността на нещата - тези условия са необходими, за да се достигне до Най-благоприятното състояние на Възрастния, което нарекохме Свобода (на мисленето, а оттам и на действията). Приемаме постановката на Е. Бърн, че посочените структури са не само съставни части на Его, но могат и да се проявяват поотделно чрез конкретни действия и схеми на поведение, т.е. личността "изпада" в така нареченото его-състояние на ЕД, АД, Р или В. Следователно, структурите функционират и могат да определят поведението на личността, а не са някаква "застинала картина" от образи. В дадена отделно взета личност посочените структури на Его (нарекохме ги "субструктури" или подструктури) имат различно съдържание и са в различна степен активни - което означава, че личността ще бъде преимуществено в едно или друго его-състояние за сметка на останалите. Субструктурите на Его (или когато са в действие - его-състоянията) се стремят, всяка за себе си, към своето Най-благоприятно състояние, като тези състояния могат и да си противоречат по съдържание. ЕД и Р (или Р-АД) се стремят към своето най-благоприятно състояние императивно, докато само В може да осигури баланс между тях, за да се намери оптималният вариант, при който личността ще получи Успокоение + Признание + Свобода, т.е. най-благоприятното състояние за Его като цяло - Утешението. Състоянията, които се различават от Най-благоприятното състояние за Его (или негова субструктура), нарекохме Дискомфорт (състоящ се от един или повече елементарни дискомфорта). Освен това дефинирахме понятията Неутешеност - като хроничен Дискомфорт, Неутешимост - като остър Дискомфорт, и Безутешност - Неутешеност или Неутешимост, за които не знаем в конкретния момент (или обективно няма) адекватен утешител. Всички фактори независимо от техния произход, които ни помагат да влезем в състояние на Утешение или да продължим времето на такова състояние, нарекохме утешители. Съществуват и множество утешителни заместители, които ни водят до скъсено по време Утешение, привикване към тях (физическа и/или психическа зависимост, както е при наркоманията), а след преминаване на действието им, личността влиза в състояние на повишен Дискомфорт (което не винаги е ярко изразено и/или осъзнавано). Този процес нарекохме получаване на Псевдоутешение. Всички фактори независимо от техния произход, които пречат да се достигне до състояние на Утешение, нарекохме консуматори на утешение. Едни от най-мощните консуматори на утешение са Социалното (повечето социални фактори + социалните роли - външно за личността Социално) и Суперего ("представителят" на Социалното вътрев личността). Когато се стреми към получаване на Утешение, и в процеса на неговото получаване личността има възможност да натрупа така наречените утешителни запаси - това са всички "складирани" възможности да използваме определени материални и/или идеални обекти с цел постигане на Утешение, но в избрано от нас време. Освен това утешителните запаси са бариера и/или лична защита срещу консуматорите на утешение. Всички възможни прийоми, които използваме за постигане на Утешение, нарекохме техники на утешаване. Различаваме сравнително универсални техники на утешаване, а също така и строго специфични такива. Специално, за да можем да постигнем така желаното (но не винаги осъзнавано) от всички ни Утешение, беше дефиниран нов вид анализ на личността със сответния предмет на изучаване, който нарекохме съвсем естествено Утешителен анализ. ... И така, това са като че ли най-важните елементи от направеното обобщение или "преговор на материала". Целта е една - да осъзнаем какво ни утешава лично нас, лично вас, и да изберем правилната техника на утешаване или адекватния утешител. А сега, нека "поговорим" още малко за най-важното - за утешителите. Спомняте си, че вече разгледахме подробно утешителните заместители, като при това споменахме, че някои от тях могат да бъдат, от една страна, адекватни утешители за дадена личност, а от друга страна - утешителен заместител за други личности. Освен това при една и съща личност даден утешителен заместител може за известно време да се превърне в най-адекватния утешител, а след това отново да мине в групата на заместителите. Основният критерий, който използваме в такива случаи, е времетраенето на състоянието на Утешение - дали съответствува на прогнозираното според "вложеното" (адекватен утешител), или времето е значително скъсено (голяма вероятност, че използваното средство е утешителен заместител) и състоянието, в което влиза личността след преминаването на състоянието на Утешение - очакван по степен на изразеност Дискомфорт (както винаги, т.е. неповишен) ще говори за използване на адекватен утешител, а при повишен Дискомфорт е сигурно, че сме използвали утешителен заместител и, личността е преминала през Псевдоутешение. Веднага бих искал да ви предупредя, че разграничаването на адекватните утешители от утешителните заместители съвсем не е лесна работа, а и не винаги може да се направи веднага за всяка конкретна личност. Това обаче не бива да ни отчайва - просто се появява необходимостта от постоянно изучаване на двете групи средства, а от друга страна и изучаването и правилното анализиране (или самоанализиране) на нуждаещата се от Утешение личност. Във всеки случай, разбираме, че рязка граница между двете големи групи средства - утешители и техните заместители - няма. Още повече, че те могат да си "сменят местата" дори при една и съща личност, в зависимост от момента време на използването им и конкретното състояние на личността. Да не забравяме също, че както адекватният утешител, така и утешителният заместител водят до миг-утешение. Разграничаването им - дали е било едното, или другото - става едва след изтичането на определено верме. Изключение ще правят само тези средства, за които е доказано (поне за дадената личност), че са винаги утешителни заместители и могат да ни водят само до Псевдоутешение със всичките последствия от това. Ние обаче разбрахме, че в общия случай изследванията в тази област предстоят - даже за наркотичните вещества не можем да твърдим, че винаги, при всяка личност, ще бъдат утешителни заместители. Но когато става въпрос за конкретна личност, която повече или по-малко сме подложили на анализ и изследване и благодарение на това познаваме в достатъчна степен, за да преценим от какъв тип Утешение се нуждае, вече можем с голяма достоверност да разграничим двете групи и да кажем: "Ето, това са за Вас средствата от групата на адекватните утешители, а това е групата от средства на утешителните заместители, които, ако имате възможност, избягвайте да употребявате!". И тъй като при нашите разглеждания на утешителните заместители използвахме принципа на разделяне на групи в зависимост от структурата на Его, за която предимно са предназначени, предлагам да постъпим по същия начин и сега. 1. Утешители, предназначени предимно за Естественото Дете:
2. Утешители, предназначени предимно за Адаптираното Дете: Първите 15 утешители, предназначени предимно за ЕД, могат да се използват и за АД, като те винаги ще имат ефект макар и в различна степен на изразеност;
3. Утешители, предназначени предимно за Родителя:
4. Утешители, предназначени предимно за Възрастния:
Не зная, доколко е полезно и читаемо това изреждане, изброяване на утешителите от най-различен тип, но дори и да служи като някаква минимална справочна база по дадения въпрос - пак ще има полза от такава база. Все пак ще има върху какво да се стъпи, когато изследванията в тази област, надявам се, бъдат продължени от други изследователи. Тук естествено са дадени, поне към това съм се стремял, най-основните утешители на нашето Его. Много от тях са разделени в отделните групи условно - просто те въздействат едновременно върху цялата личност и в частност върху нашето Аз. Не трябва да забравяме също, че повечето техники на утешаване, особено универсалните, имат свойството и могат да бъдат разглеждани като конкретни утешители. И накрая, личното ми мнение е, че когато сме намерили възможността да успокоим Детето в нас (ЕД и АД едновременно) и сме осъществили тази възможност на практика чрез адекватното Успокоение, то ние сме само на една крачка от постигането на така желаното (но понякога неосъзнавано) от всички ни Утешение. Не бива да забравяме също, че много често, за да достигнем до самото Утешение, е необходимо първо да осъзнаем много неща, свързани с нашата личност. Трудно е, понякога, да се справиш сам... В такива случаи е необходима помощ! Затова, малко преди края на този "разказ", ще се спрем съвсем накратко върху споменатия вече Утешителен Помощен Анализ.
© Кирил Кирилов Други публикации: |