|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
Трети раздел
3. ПЕСЕННАТА ИНТЕРТЕКСТУАЛНОСТ ОТ ГЛЕДНА ТОЧКА НА ВЪЗПРИЕМАТЕЛЯ
Калина Захова
web | Парчетата, които слушаме
Words playing me deja vu
Like a radio tune I swear I’ve heard before
[Duran Duran, "Come Undone"]
На последната глава на последния раздел на настоящата разработка се пада да затвори критическата рамка, през която бе обгледано функционирането на песенния текст в съвременната култура. За да изпълни тази си обрамчваща и синтезираща задача, тя ще се върне отново към възприемателя, сдвоявайки по този начин ключовите проблеми на изследването.
Както вече бе отбелязано в [1.2.] на първия раздел, в емблематичния си текст "За популярната музика" от 1941 г. Адорно ограничава възприемането на популярната музика само до два вида рецепция, говорейки за два социално-психологически типа "масово поведение спрямо музиката": "подчинени на ритъма" и "емоционални" (Adorno 1990: 312). В началото на 60-те години обаче той предлага типология на слушателите, която ревизира и обогатява ранните му размисли в тази посока. Преди да се занимая с критериите на Адорно и тяхната релевантност/ирелевантност, тук ще синтезирам накратко основните няколко вида, така както са описани в "Типове музикално поведение", първата от 12-те лекции във "Въведение в музикалната социология" (Аdorno 1981a: 14-34).
1) експертът - "този, чието ухо мисли, докато слуша" (S. 18)
- този тип слуша цялостно и адекватно, съзнателно и ангажирано; той слуша даже най-заплетената последователност в обща смислова връзка.
Напълно адекватният тип поведение се нарича структурирано слушане (S. 18);
-
към типа на експерта спадат професионалните музиканти, но далеч не всички;
-
количествено този тип е съвсем незначителен на фона на растящото число на всички слушащи, а нарастващата сложност на композициите е допълнителна причина броят му да намалява.
2) добрият слушател
-
той също има способността да чува музикалните единици, да прави връзки, да съди обосновано, т.е. способността за "непосредствено смислено слушане" (S. 19);
- за разлика от експерта обаче, на този тип убягва иманентната музикална логика и всички технически и структурни импликации
Той разбира музиката горе-долу така, както човек разбира собствения си език, когато знае нищо или малко за граматиката и синтаксиса му... (S. 19).
3) образованият консуматор - "човекът на отдаването на чест" (S. 21)
-
той посещава опери и концерти, слуша много, понякога даже ненаситно, добре информиран е, развива колекционерство и не му е чужд известен фетишизъм;
-
отношението му към музиката е свързано с нейната социална и културна стойност и се простира в диапазона от сериозната ангажираност до вулгарния снобизъм;
-
неговото слушане е атомистично по структура:
...този тип дебне определени моменти, често хубави мелодии, грандиозни мигове (S. 20);
- тъй като му импонира техниката, средството като самоцел, той е близък до масовия слушател, но същевременно се държи антимасово и елитарно.
4) емоционалният слушател
5) възмутеният слушател
6) джаз експертът и джаз фенът (двата са твърде сродни)
- близък е до възмутения слушател по отношение на протеста към официалната култура и поведението на "възприетата ерес", по отношение на необходимостта от музикална спонтанност, както и по сектантския характер.
7) забавляващият се слушател
-
най-значимият тип в количествено отношение;
-
той е съизмерим с културната индустрия, било защото тя се нагажда към него по своята идеология, било защото самата тя го създава или примамва - приоритетът тук е без значение, и двете възможности са функция от продукцията и консумацията на обществото;
- характеризира се с тенденция към пристрастяване, пасивност, разконцентриране, инертно забавление.
8) равнодушният, немузикалният, антимузикалният
- тези разновидности са обединени в един тип, който все пак трябва да бъде споменат.
Или, ако трябва да обобщим в схема така представения от Адорно регистър, скалата на възприемане в низходящ ред изглежда така:
+ |
информираност, знание, рацио; способност за структурирано слушане
смислено слушане без разбиране на музикалната логика
образованост, култура (или снобизъм); атомистично слушане, респект
незнание; изливане и набавяне на емоции
емоции на негодувание и възмущение, строгост
|
- |
пасивност, разконцентриране, инертно забавление
|
Или, ако още повече разбием критериите на Адорно, те ще могат да се сведат до няколко основни опозиции, които принципно трасират критическото отношение към музикалното (и не само) възприятие, а именно:
Разбира се, рецепцията никога не може да бъде опростена до такава двуполюсност - между членовете на всяка от двойките лежи нюансиран регистър - тук критериите са систематизирани по този начин за улеснение. Същевременно, един така представен скелет на рецепцията обосновава съвсем категорично защо на настоящата разработка бе така необходимо връщането към XIX и даже XVIII век и към философските основи на въпроса. Всички тези противопоставяния откриваме заложени у вече разгледаните в глава 1. на втория раздел автори: Кант, Вакенродер, Новалис, Ханслик, Шопенхауер и пр.
Класификацията на Адорно на типовете музикално поведение е и имплицитна класификация на типовете музика. В сравнение със "За популярната музика" (1941) е променен само фокусът на наблюденията и обвиненията - ако там това бяха предимно самите творби, тук са най-вече техните възприематели. В същината си обаче строгото деление между класическа и развлекателна музика остава, и то легитимирано именно през гореобобщените опозиции. Тук регистърът на Адорно и други сполучливи класификации ще бъдат изведени от подобно деление - от една страна, заради обещания патос за декомпозиране на йерархиите, от друга, заради търсения фокус върху популярната музика. Така, по примера на Вакенродер, спектърът, заключен между ангажираната продукция и развлекателната консумация, ще има само един обект: популярната музика, а не отличията ѝ от т.нар. сериозна музика. Снемайки знаците плюс и минус, тук ще разгледам интертекстуалните отношения от гледна точка на възприемателя в същите условно отграничени четири режима, познати много преди Адорно, но изведени в настоящата глава именно през него.
БИБЛИОГРАФИЯ
Adorno 1990: Adorno, Theodor W. (with the assistance of George Simpson). On Popular Music (1941). // On Record. Rock, Pop and the Written Word. Ed. by Simon Frith and Andrew Goodwin. New York: Pantheon Books, 1990.
Аdorno 1981a: Adorno, Theodor W. Typen musikalischen Verhaltens. // Einleitung in die Musiksoziologie. Zwölf theoretische Vorlesungen. Frankfurt am Mein: Suhrkamp Verlag, 1981.
© Калина Захова
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 31.12.2018
Калина Захова. Парчетата, които слушаме. Варна: LiterNet, 2018.
|