Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

Трети раздел
3. ПЕСЕННАТА ИНТЕРТЕКСТУАЛНОСТ ОТ ГЛЕДНА ТОЧКА НА ВЪЗПРИЕМАТЕЛЯ

Калина Захова

web | Парчетата, които слушаме

Words playing me deja vu
Like a radio tune I swear I’ve heard before

[Duran Duran, "Come Undone"]

На последната глава на последния раздел на настоящата разработка се пада да затвори критическата рамка, през която бе обгледано функционирането на песенния текст в съвременната култура. За да изпълни тази си обрамчваща и синтезираща задача, тя ще се върне отново към възприемателя, сдвоявайки по този начин ключовите проблеми на изследването.

 

Както вече бе отбелязано в [1.2.] на първия раздел, в емблематичния си текст "За популярната музика" от 1941 г. Адорно ограничава възприемането на популярната музика само до два вида рецепция, говорейки за два социално-психологически типа "масово поведение спрямо музиката": "подчинени на ритъма" и "емоционални" (Adorno 1990: 312). В началото на 60-те години обаче той предлага типология на слушателите, която ревизира и обогатява ранните му размисли в тази посока. Преди да се занимая с критериите на Адорно и тяхната релевантност/ирелевантност, тук ще синтезирам накратко основните няколко вида, така както са описани в "Типове музикално поведение", първата от 12-те лекции във "Въведение в музикалната социология" (Аdorno 1981a: 14-34).

 

1) експертът - "този, чието ухо мисли, докато слуша" (S. 18)

  • този тип слуша цялостно и адекватно, съзнателно и ангажирано; той слуша даже най-заплетената последователност в обща смислова връзка.

    Напълно адекватният тип поведение се нарича структурирано слушане (S. 18);

  • към типа на експерта спадат професионалните музиканти, но далеч не всички;

  • количествено този тип е съвсем незначителен на фона на растящото число на всички слушащи, а нарастващата сложност на композициите е допълнителна причина броят му да намалява.

 

2) добрият слушател

  • той също има способността да чува музикалните единици, да прави връзки, да съди обосновано, т.е. способността за "непосредствено смислено слушане" (S. 19);

  • за разлика от експерта обаче, на този тип убягва иманентната музикална логика и всички технически и структурни импликации

    Той разбира музиката горе-долу така, както човек разбира собствения си език, когато знае нищо или малко за граматиката и синтаксиса му... (S. 19).

 

3) образованият консуматор - "човекът на отдаването на чест" (S. 21)

  • той посещава опери и концерти, слуша много, понякога даже ненаситно, добре информиран е, развива колекционерство и не му е чужд известен фетишизъм;

  • отношението му към музиката е свързано с нейната социална и културна стойност и се простира в диапазона от сериозната ангажираност до вулгарния снобизъм;

  • неговото слушане е атомистично по структура:

    ...този тип дебне определени моменти, често хубави мелодии, грандиозни мигове (S. 20);

  • тъй като му импонира техниката, средството като самоцел, той е близък до масовия слушател, но същевременно се държи антимасово и елитарно.

 

4) емоционалният слушател

  • той слуша по закона на специфичните енергии на сетивата и лесно може да бъде разплакан; типът варира от предизвикване на картинни представи и асоциации до бленуване и фантазиране;

  • в сравнение с културния консуматор е по-топъл и по-малко затвърдял, но все пак е манипулируем в незнанието си и културната индустрия го има предвид.

    Те понякога използват музиката като съд, в който по психоаналитичната теория изливат "свободно течащата" плашеща емоция; понякога чрез идентификация си набавят от музиката тази емоция, която им липсва (S. 23);

  • емоционалният тип е силно против структурираното и съзнателно слушане, за него то е студено и твърде рефлектиращо.

 

5) възмутеният слушател

  • противоположност на горния тип; ако при него става дума за чувства, то това са негодувание и възмущение;

  • за разлика от емоционалния тип, който клони към кич, той клони към фалшива строгост, чрез която механично потиска собствените си изблици в името на защитеност в обществото.

 

6) джаз експертът и джаз фенът (двата са твърде сродни)

  • близък е до възмутения слушател по отношение на протеста към официалната култура и поведението на "възприетата ерес", по отношение на необходимостта от музикална спонтанност, както и по сектантския характер.

 

7) забавляващият се слушател

  • най-значимият тип в количествено отношение;

  • той е съизмерим с културната индустрия, било защото тя се нагажда към него по своята идеология, било защото самата тя го създава или примамва - приоритетът тук е без значение, и двете възможности са функция от продукцията и консумацията на обществото;

  • характеризира се с тенденция към пристрастяване, пасивност, разконцентриране, инертно забавление.

 

8) равнодушният, немузикалният, антимузикалният

  • тези разновидности са обединени в един тип, който все пак трябва да бъде споменат.

 

Или, ако трябва да обобщим в схема така представения от Адорно регистър, скалата на възприемане в низходящ ред изглежда така:

+

информираност, знание, рацио; способност за структурирано слушане

смислено слушане без разбиране на музикалната логика

образованост, култура (или снобизъм); атомистично слушане, респект

незнание; изливане и набавяне на емоции

емоции на негодувание и възмущение, строгост


-

пасивност, разконцентриране, инертно забавление

 

Или, ако още повече разбием критериите на Адорно, те ще могат да се сведат до няколко основни опозиции, които принципно трасират критическото отношение към музикалното (и не само) възприятие, а именно:

  • активност - пасивност

  • знание - незнание

  • цялостна - атомизирана рецепция

  • разум - емоция

Разбира се, рецепцията никога не може да бъде опростена до такава двуполюсност - между членовете на всяка от двойките лежи нюансиран регистър - тук критериите са систематизирани по този начин за улеснение. Същевременно, един така представен скелет на рецепцията обосновава съвсем категорично защо на настоящата разработка бе така необходимо връщането към XIX и даже XVIII век и към философските основи на въпроса. Всички тези противопоставяния откриваме заложени у вече разгледаните в глава 1. на втория раздел автори: Кант, Вакенродер, Новалис, Ханслик, Шопенхауер и пр.

 

Класификацията на Адорно на типовете музикално поведение е и имплицитна класификация на типовете музика. В сравнение със "За популярната музика" (1941) е променен само фокусът на наблюденията и обвиненията - ако там това бяха предимно самите творби, тук са най-вече техните възприематели. В същината си обаче строгото деление между класическа и развлекателна музика остава, и то легитимирано именно през гореобобщените опозиции. Тук регистърът на Адорно и други сполучливи класификации ще бъдат изведени от подобно деление - от една страна, заради обещания патос за декомпозиране на йерархиите, от друга, заради търсения фокус върху популярната музика. Така, по примера на Вакенродер, спектърът, заключен между ангажираната продукция и развлекателната консумация, ще има само един обект: популярната музика, а не отличията ѝ от т.нар. сериозна музика. Снемайки знаците плюс и минус, тук ще разгледам интертекстуалните отношения от гледна точка на възприемателя в същите условно отграничени четири режима, познати много преди Адорно, но изведени в настоящата глава именно през него.

 

 

БИБЛИОГРАФИЯ

Adorno 1990: Adorno, Theodor W. (with the assistance of George Simpson). On Popular Music (1941). // On Record. Rock, Pop and the Written Word. Ed. by Simon Frith and Andrew Goodwin. New York: Pantheon Books, 1990.

Аdorno 1981a: Adorno, Theodor W. Typen musikalischen Verhaltens. // Einleitung in die Musiksoziologie. Zwölf theoretische Vorlesungen. Frankfurt am Mein: Suhrkamp Verlag, 1981.

 

 

© Калина Захова
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 31.12
.2018
Калина Захова. Парчетата, които слушаме. Варна: LiterNet, 2018.