Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
Трети раздел
1. МАТРИЧНА ИНТЕРТЕКСТУАЛНОСТ
Калина Захова
web | Парчетата, които слушаме
We're just knocked out, we heard about the sell out.
You gotta get an album out, you owe it to the people.
We're so happy we can hardly count.
Everybody else is just green, have you seen the chart?
It's a helluva start, it could be made into a monster
If we all pull together as a team.
[Pink Floyd, "Have a Cigar"]
Механизмът, който следва, или даже движи популярната песен от нейното зачеване и раждане, през дългия или краткия ѝ живот, до смъртта и евентуалното ѝ прераждане, е всъщност доста сложен. Той включва и множество професионални роли - дори някогашната директна връзка между изпълнителя и слушателя днес е опосредствана от най-различни технически, икономически и имиджови длъжности. Това е валидно даже за случаите, в които има запазена някакъв тип директна връзка, както е например при концертите на живо: всеизвестно е, че тази директност е гарантирана от десетки камиони с оборудване и многочислен екип, който реализира турнетата на големите звезди. Тази огромна машина с право бива наричана "чудовище" - то е хищно и алчно в мащаби, които надхвърлят най-горчивите опасения на Адорно и които са сравними единствено с машината "Холивуд". Но към Адорно ще се върнем след малко.
И така, преди да характеризирам това, което може да се назове матрична интертекстуалност, нека кажа няколко общи неща за въпросната машина на музикалната индустрия.
© Калина Захова
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 31.12.2018
Калина Захова. Парчетата, които слушаме. Варна: LiterNet, 2018.
|