Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

Първи раздел
ГЛАВА 2. ВЪВЕДЕНИЕ В ИЗСЛЕДВАНИЯТА НА ПОПУЛЯРНАТА МУЗИКА

Калина Захова

web | Парчетата, които слушаме

Настоящото изследване на функционирането на песенния текст в съвременната култура се нуждае от кратко въведение в изследванията на популярната музика по две основни причини.

Едната е свързана с все още затруднения в България достъп до материали от полето, с отсъствието на много от най-новите издания в българските библиотеки, а оттук и с мозаечната ни представа за реално случващото се в това подразделение на културните изследвания. Без да претендира за изчерпателност, тази глава ще се опита да подреди мозайката, спирайки се на някои от представителните за полето изследвания и направления.

Втората причина е чисто егоистична. За да мога да представя собствените си теории, ще използвам критическо сито, с помощта на което ще отсея, от една страна, несъгласията си с някои текстове и подходи, а от друга, тези техни аспекти, които биха били плодотворни за моята работа.

И така, двете задачи на този първоначален обзор ще бъдат следните: систематизация на полето и отсяване на продуктивните за изследването идеи.

Оттук и формата на обзора: всяко от избраните направления (подходи) ще бъде кратко представено теоретично, а след това с емблематични за него текстове. Последните ще бъдат избирани не според мястото им в неписаната класация на авторитетите в областта, а по представителността им за даден подход и преди всичко по релевантността им спрямо настоящото изследване.

Важно е да се подчертае, че въпреки логиката на известна последователност, която обзорът ще спазва, той няма да е преимуществено диахронно организиран. Съответно няма и да има претенция за статута на история на културните изследвания или история на изследванията на популярната музика, която да е изчерпателна и максимално коректна спрямо специфичното темпо на всяка отделна академична традиция. Подобна задача, макар да е съвсем не маловажна и донякъде даже наложителна, по необходимост ще остане отвъд целите на настоящото изследване. Наместо тази подробна диахрония, тук обзорът ще бъде избирателен и редуциран до три основни рубрики за всеки от представителните подходи. Целта на първата рубрика, Критически фокус, е да представи критически даден емблематичен за подхода текст, т.е. преди всичко да открои неговите слабости. Обратно, положителните страни на подхода ще бъдат екземплифицирани чрез друг пример в рубриката Подобрена алтернатива. Фотографският термин Негатив обозначава частта, в която направените изводи ще бъдат преобръщани, и по този начин проверявани и допълвани.

 

 

© Калина Захова
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 31.12.2018

Калина Захова. Парчетата, които слушаме. Варна: LiterNet, 2018.