Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

Първи раздел
ГЛАВА 1. ОБЩО ТЕОРЕТИЧНО ВЪВЕДЕНИЕ

Калина Захова

web | Парчетата, които слушаме

Of one thing we can be certain; what Hanslick called "the morganatic marriage of words and music" is the least destructible of all musical elements. The marriages may be happy or unhappy, but, as surely as birds sing, so long as words exist and man is capable of feeling, there will be song.

Gerald Finzi: "The Composer’s Use of Words" (The Crees Lectures, RCM, 1955)

(Aspects 1992: 97)

Устното поетическо творчество е изминало огромен път от първичната си непостоянна форма, през вторичната, опосредствана от писмото, до днешното си медиатизирано аудиовизуално състояние (Зюмтор 1992: 26). Само една историческа поетика в духа на Веселовски би могла да се опита да проследи този безкраен маршрут, но дори и най-голямото усърдие не отменя факта, че изчерпателността на подобно начинание ще бъде винаги само една химера. Още в тези начални редове настоящото изследване напълно се отказва от историческия поглед; с изключение на някои примери за промени във времето, диахронната ос тук ще бъде изоставена в нейната разгърната форма. Същото важи и за огромното многообразие от исторически песенни типове и техните производни в други изкуства. Тук ще става дума изключително за популярната песен на XX-XXI век, за нейния синтетичен характер, за нейното функциониране като текст в съвременната култура. Следващите редове ще се опитат да обяснят накратко всяка една от подчертаните думи и да отграничат полето на изследване.

 

 

БИБЛИОГРАФИЯ

Веселовский 1913: Веселовский, Александр. Три главы из исторической поэтики (1899). // Собрание сочинений Александра Николаевича Веселовскаго. Т. 1. Санкт-Петербург: Отд. рус. языка и словесности, Имп. акад. наук, 1913.

Зюмтор 1992: Зюмтор, Пол. Въведение в устното поетическо творчество. Прев. от фр. Весела Бръмбарова. Предг. Симеон Хаджикосев. София: Университетско издателство "Св. Климент Охридски", 1992.

 

Aspects 1992: Aspects of British Song. Ed. by Brian Blith Daubney. London: The British Music Society, 1992.

 

 

© Калина Захова
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 31.12.2018

Калина Захова. Парчетата, които слушаме. Варна: LiterNet, 2018.