|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
МУЗЕЯТ НА МОЗАЙКИТЕ В ДЕВНЯ Анастас Ангелов Музеят на мозайките в Девня представя римски и ранновизантийски мозайки1 от Марцианопол (Marcianopolis)2. Идеята за неговото изграждане се роди в хода на археологическите проучвания, започнали през 1976 г. и продължили с прекъсвания пет сезона3. При тези проучвания беше разкрита голяма късноримска сграда с мозайки. Музеят е изграден по проект на архитект Камен Горанов върху част от античните основи на сградата с мозайки4. Тя е построена в края на III - началото на IV век на мястото на по-ранни сгради, разрушени при готските нашествия през 251 г. С ремонти и преустройства сградата е просъществувала до началото на VII век. Постойката заема площта на цяла инсула (квартал) с дължина 37,15 м (север - юг) и ширина 37,75 м (изток - запад). Нейният план следва традициите на гръко-римското атриумно-перистилно жилище. Около вътрешен двор (атриум) (5,87 x 11,11 м), настлан с каменни плочи, със зидан кладенец по средата, заобиколен от три страни с варовикова колонада (перистил) (92,63 кв.м), са разположени 21 жилищни, стопански и складови помещения с обща площ от 1409 кв.м. Стените на жилищните помещения са били покрити с цветни мазилки и стенописи, с гипсови щукатури. Пет от помещенията на сградата и портика са покрити с многоцветни подови мозайки - едни от най-добрите образци на римското мозаечно изкуство от това време, открити в България. Три от тези мозайки са представени в музея на място (in situ) в помещенията, където са открити, а останалите, след консервация и частична реставрация, са пренесени върху нова носеща основа. Мозайките са изработени в класическите техники opus tesselatum и opus vermiculatum от малки камъчета - кубчета (тесери) от мрамор, варовик, печена глина и цветно стъкло (смалта), в 16 цвята. Те представят главно персонажи и сцени от гръко-римската митология, екзотични животни и птици, растителни и геометрични мотиви. В залите на музея е представен и разнообразен материал, свързан с архитектурата на сградата и бита на нейните обитатели.
Мозайката, покриваща пода на дневната стая - трапезария (таблинум) (8,00 x 8,00 м), представя щита на богиня Атина Палада, украсен в средата с отрязаната глава на Медуза Горгона. Тя защитавала стопаните от злото и вкаменявала недоброжелателите със страховитата си външност и смразяващ поглед (апотропейон). Според гръцката митология Медуза-Горгона (грц. „ужасната”) била най-страшната и единствената смъртна от трите дъщери на морските божества Форкин и Кето, внучки на земята Гея и морето Понт. Най-напред била първа хубавица с красиви коси, които Минерва превърнала в змии, когато Горгона била насилена в нейния храм от Нептун. Нейното лице вкаменявало всеки, който я погледнел. Според друга версия на мита обитавала заедно със сестрите си Стено и Евриала крайния Запад. Горгоните се отличавали с ужасния си вид - женски същества с криле, покрити със стоманени люспи, със змии вместо коси, с вълчи зъби, с поглед и допир превръщащ всичко живо в камък. Героят Персей (златороден син на Зевс и Даная - дъщеря на аргоския цар Акризий) обезглавил спящата Медуза-Горгона, като пристъпял към нея гърбом и гледал отражението й в медния си щит (подарен му от Атина Палада) и успял да отсече главата й с кривия си меч (подарен му от Хефест). Персей успял да избяга от преследващите го Горгони с крилатите сандали (подарени му от Хермес или Меркурий). Персей подарил отрязаната глава на Медуза-Горгона на богинята Атина Палада, която я прикрепила към своя щит (или егида), с цел да плаши враговете.
Подът на спалнята на сградата (кубикулум) (5,60 x 4,40 м) е покрит с мозайка, илюстрираща една от многобройните любовни авантюри на върховния страрогръцки бог Зевс. Сред запазените мозайки от това време този сюжет е изключително рядък. Според Омир нимфата Антиопа била красивата дъщеря на беотийския речен бог Азоп, а според друга версия на мита - дъщеря на тиванския цар Никтей. Антиопа била прелъстена от Зевс, който се преобразил на млад сатир (митични същества от свитата на Дионис - бога на виното и веселието, олицетворяващи необузданата животинска плодовитост). От страх пред гнева на своя баща тя избягала от Тива в Сикион (Пелопонес - Южна Гърция) и станала жена на тамошния цар Епопей. Преди смъртта си Никтей завещал на своя брат (и наследник на царската власт) Лик насила да върне Антиопа в Тива. Лик убил Епопей и довел у дома пленената Антиопа, която по пътя в планината Китерон родила близнаците Зет и Амфион. По заповед на Лик те били изоставени на произвола на съдбата. Дълги години Антиопа била измъчвана от Лик и жена му Дирка. Когато синовете й пораснали (отгледани от един овчар), те отмъстили за несгодите на своята майка, като убили Дирка, превързвайки я за рогата на свиреп бик.
Приемната зала (екус) (5,60 х 13,40 м) е най-голямото помещение от сградата, покрито с мозайка. Едно от централните пана (емблеми) представя старогръцката легенда за Ганимед и орела. Засега това е единствената мозайка с този сюжет, открита в България. В гръцката митология Ганимед е най-красивият между смъртните - син на троянския цар Трос и нимфата Калироя. Зевс, под образа на своята птица орела, го похитил и взел на Олимп за виночерпец на боговете, като му дарил вечна младост. За Ганимед Зевс подарил на баща му великолепни коне (или златна лоза, изработена от бога Хефест).
Мозайката „Сезони” е покривала пода на женската стая (гинекей) (8,60 х 7,80 м). При едно от преустройствата на сградата по-голямата част от мозайката била унищожена. В правоъгълна рамка от геометрични орнаменти е вписана кръгла емблема вероятно с фигурален характер, заобиколена от сложно преплитащи се геометрични орнаменти. В незапълнените пространства са изобразени петел, който кълве грозд, птици и чифт римски сандали. В ъглите на орнаменталната рамка са били изобразени алегориите на четирите годишни сезона с техните характерни атрибути. Запазен е бюстът на есента, представен като млада жена със златотъкана дреха.
Мозайката „Панонски волути” е открита при спасителни разкопки през 1949 г. в източната част на Марцианопол в постройка с неизвестно предназначение (може би старохристиянска базилика). Украсата на мозайката се състои от повтарящи се геометрични мотиви (заимствана вероятно от декорацията на саркофази) в четири цвята5. При изработването на мозайката е използвана техниката opus tesselatum - по-едри кубчета от мрамор и печена глина.
БЕЛЕЖКИ: 1. Мозайките са подови или стенни покрития в помещения на жилищни, обществени и култови сгради и гробници. Те са изработвани от малки камъчета - кубчета (тесери) от различен материал, цвят и големина и са имитирали многоцветни килими. Най-ранната мозайка - облицовка на колони с печени глинени конуси, забити в още мократа глина, е открита в шумерския град Урук (Uruk / Warka) и се датира в края на IV хилядолетие преди Христа. За първа подова мозайка се смята мозайката, открита във фригийския град Гордион (Gordion). Тя изобразява различни геометрични орнаменти и се датира в VII век преди Христа. В древна Гърция най-стари са мозайките от град Олинт (Olynthos) - края на V век преди Христа. Те са изработени от бели и черни речни камъчета с геометрични и фигурални изображения. (Вж.: P. Fischer. Mosaics. History and Technique. New York & Toronto, McGraw-Hill, 1971). При изработката на мозайките се прилагат главно две техники - opus tesselatum и opus vermiculatum. Първата от тях се отличава с използването на по-едри камъчета при мозайките с орнаментален характер. Втората техника се употребява предимно във фигурни композиции - при нея камъчетата са по-дребни. По-рядко се прилага техниката opus sectile. При нея се използват големи плочки от разноцветен мрамор или друг вид камък с различни форми, които образуват сложни геометрични композиции. Най-често се съчетават двете техники opus tesselatum и opus vermiculatum. Мозайките лежат върху здрава основа - дренаж от едри ломени камъни. Върху него са излети два пласта хоросанова замазка, примесена със ситно натрошени тухли с дебелина 6-8 см. От II-I век преди Христа камъчетата се изработват от разноцветни мрамори и различни видове камък, ломена керамика и парченца цветно стъкло (смалта). Камъчетата се редят на мокро върху фин хоросанов пласт с дебелина 0,5-0,8 см по контурите на предварително скицирана рисунка. При тази техника майсторът е трябвало да работи бързо, докато хоросанът е още мек. В някои случай централното пано, наречено емблема, било изработвано отделно и се поставяло в предварително подготвено легло. Разстоянието между камъчетата се запълвало с хоросан, като накрая повърхността на мозайката се излъсквала с пясък. [обратно] 2. Вж.: http://www.liternet.bg/publish10/aangelov/marcianopolis.htm. [обратно] 3. Проучване на Александър Минчев, Петко Георгиев (1976-1977) и Анастас Ангелов (1978-1986). [обратно] 4. Арх. К. Горанов. Защитна сграда и музей на мозайките в Девня. - Архитектура, XXX, 1983, 4, 33-34; Ал. Минчев. Музеят на мозайките в Девня. - МПК, XXVI, 1986, 4, 33-36; Ан. Ангелов. Марцианопол - история и археология. Варна, 1999, 19-20; A. Minchev. The "House of Antiope" - A Late Roman Residential House With Mosaics at Marcianopolis (Devnya, Bulgaria). - In: The Roman and Late Roman City. The International Conference (Veliko Turnovo 26-30 July 2000). Sofia, Prof. Marin Drinov Academic Publishing House, 2002, p. 245-254. [обратно] 5. М. Мирчев. Подова мозайка от с. Река Девня. - ИВАД, VIII, 1951, 119-121; В. Попова-Мороз. 24 древни мозайки от България. Български художник, С., 1987, с. 45 (15). [обратно]
ИЛЮСТРАЦИИ: 1. Музеят на мозайките в Девня
2. План на античната сграда с мозайки (IV-VI
век) - М 1:500
3. Медуза-Горгона - opus vermiculatum, opus tesselatum. Антична сграда с мозайки, tablinum. In situ. Краят на III - началото на IV век.
4. Глава на Медуза-Горгона - opus vermiculatum,
opus tesselatum. Антична сграда с мозайки, tablinum. In situ. Краят на III -
началото на IV век
5. Тигър (детайл от мозайката „Медуза-Горгона”)
- opus vermiculatum, opus tesselatum. Антична сграда с мозайки, tablinum. In
situ. Краят на III - началото на IV век.
6. Шестоъгълно пано „Ганимед и орела” - opus
vermiculatum, opus tesselatum. Антична сграда с мозайки, oecus. In situ. Краят
на III - началото на IV век.
7. Триъгълно пано с антилопа (детайл от мозайката
„Ганимед и орела”) - opus vermiculatum, opus tesselatum. Антична сграда с мозайки,
oecus. In situ. Краят на III - началото на IV век.
8. Триъгълно пано с лъв (детайл от мозайката
„Ганимед и орела”) - opus vermiculatum, opus tesselatum. Антична сграда с мозайки,
oecus. In situ. Краят на III - началото на IV век.
9. Триъгълно пано с птица (детайл от мозайката
„Ганимед и орела”) - opus vermiculatum, opus tesselatum. Антична сграда с мозайки,
oecus. In situ. Краят на III - началото на IV век.
10. Геометрични орнаменти (детайл от мозайката
покриваща пода на приемната зала - екус). Opus tesselatum. Антична сграда с
мозайки, oecus. In situ. Краят на III - началото на IV век.
© Анастас Ангелов |