|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
В АМСТЕРДАМ - 400 ГОДИНИ РЕМБРАНД Тодорка Каменова През зимата Амстердам е по-слабо “туристически град”. Хладно, постоянно сиво небе; често преваляващ дъжд. Но в 2006-я зимен сезон на Холандия има важно събитие. Два огромни рекламни флага върху фасадата на прочутия амстердамски Райксмузеум показват лицето на Рембранд ван Рейн. Двата автопортрета на великия художник - младежки и старчески - пряко насочват към отбелязване четвъртата стогодишнина от рождението му. Реконструкцията на огромната музейна сграда е дълготрайна, но в централната част е отделена голяма зала за Рембранд. По-малките странични салони показват забележителните съвременни на големия холандски живописец “малки” художници-битоописатели от златното време на страната и блестящия сред тях Вермеер ван Делфт. Но в центъра, в ядката на забележителния Райксмузеум - забележителен и с живописта на Холандия от XVII век, и с историята на страната - сега е Рембранд. Рекламният текст на изложбата, а и музейната организация на отворените зали гласи: всички творби на Рембранд от музея, живописните шедьоври на Рембранд са тук! И действително. Посетителят тактично е воден неотлъчно към прочутата “Нощна стража” - огромна по размери, почти прословута като “Мона Лиза” - картина, представяща образите на военни от Амстердам в 1642 г. Насрещната стена носи сходна - по дата и по размери творба - групов портрет на военни, рисувани от Франц Халс и завършени от Питър Корнелиус. Една от страничните стени на залата показва само стройна редица от алебарди и копия от същия век и единствена малка картина - срещуположна на оръжията. Тя е копие на “Нощната стража”, правена по поръчка на капитана на стрелковото дружество, скоро след създаването на картината. В Амстердам е творбата “Еврейска невеста”, ранни много малки картини с библейски сюжети и автопортрети на Рембранд. Само 20 творби. Вероятно е изключително трудно, скъпо и неуместно събирането на “целия Рембранд - живописец” вродината му. Помня пълното показване на друг забележителен майстор на баграта, когото Холандия събра от цял свят в годишнината му. БешеВинсент ван Гог в Холандия през 1990 година. Лувърът и Ермитажът в Санкт Петербург, музеят в Кьолн и много други хранилища пазят живописното наследство на Рембранд. Стотици, вероятно и хиляди страници в книги, албуми и каталози; диапозитиви, дискове и филми - игрални, документални и популяризаторски - показват по цял свят и на множество езици творчеството на великия холандски майстор. Но тазгодишното “празнично показване на Рембранд” е забележително за мен с културата и такта, вложени в експозицията “Всички творби в Райксмузеум от Рембранд”. Зрителят пряко е поставен пред развитието на личността Рембранд и художника Рембранд. Рисуваното злато в “Еврейска невеста” е така различно от прозрачния, лек, миниатюрен автопортрет от младежките години! Редом с него стои образът на художника, рисуван от приятеля му в ранните години Ливенс, с когото са делили ателие в Лайден. Синът Титус като монах, великолепната голяма творба с “Тройното отричане на св. Петър” и кадифената червенокафява цветност в “Света Анна” (или майката на художника) създават цялостната представа за майсторството на живописеца. Напоследък в България се заговаря за “културна индустрия”. За мен свързването на думите индустрия и култура звучеше нелепо. Но тук - в Райксмузеум, а и в няколкото други хранилища на култура в града - се изправих пред културата, която лежи под индустриалното поднасяне, например, на изобразителното изкуство. Много щандове с най-разнообразни стоки, свързани с Рембранд посрещат и изпращат посетителите. Тук има от малките картички и отметки, през разнообразни издания и сувенири - изискани или лекомислено-безвкусни - до рамкирани копия от графики на Рембранд и качествени репродукции на картините му. Входните билети са пъстроцветни и с едър детайл от Рембрандова творба. Вероятно и чрез разнообразното “стоково” поднасяне на култура се предполага доближаването й до множество хора. Пазителите и охраната са любезно дискретни и в залите несмущавани щъпукат малки посетители, редом с многоезичната публика. Децата любопитно съзерцават от количките или от гърдите на майките/татковците си, и картините, и посетителите с оживление. Текстовете, разположени до картините, не са маловажна подробност от музейното дело. Текстове до творбите, текстове-мото на отделните зали; други големи ивици текстове в залите от тавана до пода - на холандски и на английски - съпровождат зрителя. Табелките са достатъчно едри, подробни, но винаги точно съобразени с цвета на стената, на която са поставени. Разноцветни са стените на залите, а в някои случаи отделни ивици на плоскостта с картините са в нюанси на основния цвят. Така зрителят неусетно се потапя във възприемането на целенасочения подбор: на творбите с рамките им, на надписите до тях, на цялата просветителсканамеса. Няма еднообразие. Няма и строга еднотипност в нито една посока на експонирането. В основна зала е голямата, също прославена творба на Рембранд с портрета на групово изобразените членове на сукнарското сдружение от тогавашния Амстердам. Там има големи канапета с джобове, в които са пъхнати пояснения за картината. Отделни части на този блестящ, удивителен портрет са заснети “на едро” и са придружени с текст: едната страна сочи исторически факти и точни данни за тогавашното време и изобразените личности. А другата страна съдържа наблюдения за художествените качества в представените части на картината. Тези ламинирани, твърди листове във формат А 4 се предлагат в достатъчно количество и са размножени на няколко езика. Посетителите могат спокойно да седят, да съзерцават или изучават творбата, насочвани и от специално писано слово. Мнозина предпочитат гласа на водача от слушалките, които също са на разположение при касите на входа. Постоянна забележителност на Амстердам е домът на Рембранд. Той е триетажен и малък за съвременните ни представи. Но е в центъра на холандската столица, показваща великолепно поддържани островърхи, разноцветни стари къщи. Тази сграда е солидна; по особен начин е достолепна. А срещу нея самотно стърчи черна малка къща, със запазен надпис над входа 1606 г. Дали по случайност или с умелата туристическа изобретателност тази година е рождената на Рембранд? Но домът на художника точно представя бита на заможния, прославен майстор и отново - личността му. Ателието, гостната за посетители, кухнята, по-просторно помещение за майстора и учениците му с 2 железни печки. А на последния етаж са показани много томове старинни книги, оръжия, ризници, далечна отвъдокеанска керамика и странни вещи. Миди, охлюви и части от палеонтологични находки сочат събирателската страст на художника. И не е случайно, че в картините на Рембранд има екзотични оръжия, тъкани, бижута, източни ятагани... А рекламните безплатни диплянки за дома на великия холандец гласят: да се потопим във времето на ван Рейн. Както и в музеите, посетителят е тактично насочван по стръмни стълби и в различни стаи от надписи, но и от премерено показване на вещи. А в една малка стая можете да видите кратка демонстрация за отпечатване на гравюра от запазените медни плочи на майстора. Малка преса, разнообразни инструменти и кутийки, висящи като пране на връвчица мокри отпечатъци - ето графичното ателие на художника. При цялата ми резервираност към подобни домове-музеи, не се усетих леко подмамвана от подредбата, защото художникът е рисувал - понякога много точно и подробно - собствената си домашна среда и обстановка, както от предмети, така и от близките му хора, представяни като библейски действащи лица в творбите. На площад “Рембранд” в Амстердам е разположена особена забележителност, свързана с художника - бронзова скулптурна група по картината “Нощна стража”. Точно, с много подробности са възпроизведени в естествена големина стрелците, офицерът, знаменосецът, момичето с петела и наградата... Всички те са на плочите на площада, без какъвто и да е пиедестал. Седящите на площад “Славейков” Сламейковци са съответно в страната и културата ни сходно явление. Групата в Амстердам предлага много възможности. Туристите могат да се снимат - в най-разнообразни пози и с избран участник - като стават част отвеликата творба на майстора. А за историци, познавачи, естети-любители на изобразителното изкуство е подготвено и още едно показване. То е най-дълготрайно и за летните дни - най-важните икономически месеци от целогодишната програма и “Рембранд 400 години”. Темата му е Рембранд и Караваджо. С творби от множество страни и музеи е поднесена връзката Италия - Холандия като забележителни огнища на бароковата светлина и драматизъм. И може би това представяне на двама големи автори в епохата на барока същевременно е овеществен в XXI век стих от творба, възхваляваща Рембранд. Тя е от Йеремиас де Декер, от XVII в. и е следната:
Празничното голямо представяне на Рембранд обхваща още няколко теми на изложби: “Рембрандовите ученици”, “Действително ли Рембранд?”, “Всички Рембрандови рисунки”. Някои от тези изложби ще имат различно времетраене, а също и местонахождение в други музейни центрове, както например в Музея ван Гог ще е разположена експозицията “Рембранд и Караваджо”. И с лека тъга помислям, че не се забелязва някаква завист или съперничество между различни институции, а напротив - има целенасочена, организирана, премислена цялостна идея в честването на знаменателната годишнина. А на 27 януари в тази година, 2006-та, се е състояло литературно четене на оди за Рембрандови творби, притежание на амстердамския Райксмузей. Дванадесет изтъкнати холандски поети са чели свои творби пред публика, а техните стихове, издадени в отделен том и само на холандски език, ще се продават в централния Амстердамски музей през летния сезон. 05.03.2006 г.
© Тодорка Каменова |