|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ОПРЕДЕЛЕНИЕ НА ПОНЯТИЕТО "АРХИТЕКТУРА" Маргарита Коева web | Въведение в архитектурната теория и история Трудностите произтичат от двойствения характер на архитектурата, от това, че тя е едновременно част от духовния свят и от материалната реалност. Самото понятие се използва както за означаване на творческата дейност, така и за материалните обекти, резултат от тази творческа дейност. Дуализмът на архитектурата се проявява във всички взаимодействия между нея и заобикалящата я действителност. В определен смисъл тя е едновременно резултат и родител на цивилизацията. Архитектурата се формира и едновременно видоизменя във връзка с промените в културните традиции, промените в бита, промените в обществените структури, развитието на техниката и технологиите и разбира се, тъй като тя е най-скъпото изкуство, с икономическото развитие. Архитектурата е изкуството, върху което влияят най-много социални корективи. Тъй като е предназначена да задоволява известни функции, тя зависи от предпочитанията на социалната група поръчител (много рядко отделен индивид). Отличителен белег на архитектурата като изкуство е спецификата на нейното въздействие. Човекът е заставен от своята социална природа да живее непрекъснато в обкръжение на архитектурни творби. Той е подлаган на непрекъснато архитектурно облъчване и няма право на изборност (или поне това право е много трудно осъществимо). Квази дискретността на това облъчване прави архитектурата мощен канал за социално въздействие (обществена архитектура, сакрална архитектура, урбанистично зониране). Не случайно изучаването на различни области на архитектурното творчество в много страни се извършва в различни висши училища. В училищата с техническа насоченост, т.н. ”политехники”, се подготвят архитекти с инженерни познания и насоченост, а във висшите училища по изкуствата архитекти урбанисти, историци на архитектурата, специалисти по паркова архитектура, специалисти по архитектурен дизайн. В Чехия, Франция, Белгия и дори Русия тази форма на разделно обучение съществува още от края на ХІХ в. Трудността да се формулира точно предмета на заниманията по архитектура може да бъде илюстрирана чрез определенията, които това “архи”, според античните гърци, строително умение е получавало от учени и мислители от различни народности и епохи:
Атанас Божков
Феликс Хаас
Николаус Певзнер
Бруно Дзеви
Адолф Лоос
Рудолф Щайнер
Виктор Юго
Йордан и Стоян Тошеви
Неизвестен съвременен автор
© Маргарита Коева, 2003 |