|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ПОЛИТИКАТА КАТО ВЪПРОС (?)
ВМЕСТО КОМЕНТАР
Веселин Веселинов
web
Когато и литературните вестници се занимават с политика вместо с нови книги,
нещата са много зле. В затлаченото устие на реката от думи е неуместно да се
прибавят нови - повторенията са неизбежни, оригиналното се сблъсква с досадата,
изразена чрез "и това сме чували, аман". Не виждайки какво мога да добавя, се
обръщам към цитата. В последните месеци Аржентина е в новините - интересът е
в злокобните сравнения с "нова" България. Ето защо наместо горещи попръжни цитирам
изцяло краткото есе на Хорхе Луис Борхес от 1946 г. "Нашият беден индивидуализъм".
"Нямат край илюзиите на патриотизма. В първия век от нашата ера Плутарх
се подиграваше с тези, твърдящи, че Атинската луна е по-хубава от Коринтската;
Милтън в ХVІІ в. отбеляза, че Господ има навика да разкрива Себе си първо
на Своите англичани; Фихте, в началото на ХІХ в., заявяваше, че човекът с
характер и германецът са очевидно едно и също нещо. Тук, в Аржентина, гъмжи
от националисти, движени, както те твърдят, от достойното или невинно решение
да издигат най-добрите черти на аржентинския народ. Но именно те пренебрегват
аржентинския народ. В полемиките си те предпочитат да го определят като функция
на някой външен факт: на испанските конкистадори, да речем, или на измислена
католическа традиция, или на Саксонския империализъм.
Аржентинецът, за разлика от Североамериканците и почти всички европейци,
не се идентифицира с Държавата. Това се дължи или на обстоятелството, че правителствата
в тази страна най-често са ужасни, или на общия факт, че Държавата е неразбираема
абстракция. (Държавата е неперсонална. Аржентинецът може да проумее само персонифицирани
лични отношения. Следователно, за него ограбването на обществени средства
не е престъпление. Аз отбелязвам факт, не го оправдавам или извинявам. Х.
Л. Борхес, бележка под черта) Едно нещо е сигурно: аржентинецът е индивидуалност
(личност, а не гражданин). Афоризми от сорта на Хегеловия "Държавата е реалността
на моралната идея" му изглеждат зловещи шеги. Холивудски филми често представят
за възхищение историята на човек (обикновено журналист), който се сприятелява
с престъпник с цел да го разкрие на полицията; аржентинецът, за когото приятелството
е страст, а полицията е мафия, приема такъв "герой" като неразгадаема свиня.
Той чувства, заедно с Дон Кихот, че "всеки има своите грехове, за които да
отговаря" и, че "на нищо не прилича честни хора да бъдат екзекутори на себеподобните
си, щом става дума за обстоятелства, с които екзекуторите лично нямат нищо
общо". Неведнъж, сблъсквайки се със суетните симетрии на испанския стил, подозирах
, че ние сме напълно различни от Испания; тези две изречения от Дон Кихот
ме убедиха, че съм бил в грешка; те изглежда да са тайният, тих знак на нашата
прилика. Това е дълбоко потвърдено от една единствена нощ в аржентинската
литература: ужасната нощ, когато един сержант от провинциалната полиция изкрещя,
че той не може да понесе греха да убие смел човек и започна да стреля срещу
подчинените си рамо до рамо с беглеца Мартин Фиеро.
Светът за европееца е подреден космос, в който всеки индивид заема своето
определено място; за аржентинеца светът е хаос. Европеецът и североамериканецът
смятат, че книга, отличена с каквато и да е награда е добра. Аржентинецът
допуска вероятността, че наградена книга може и да не е лоша. Като цяло, аржентинецът
не вярва на фактически обстоятелства. Той може да не знае, че човечеството
винаги съдържа 36 Lamed Wufniks (Не намирайки адекватен превод, оставям на
вещите в еврейската митология да намерят точният израз на български. - В.В.),
които, неизвестни един на друг, поддържат света да не се разпадне, но ако
чуе нещо такова, то не му се вижда странно, че тези "мъдреци" са потайни и
анонимни... Неговият любим герой е единакът в конфликт с обществото - или
действително (Фиеро, Морейра, Черната мравка), или потенциално, или в миналото
(Сегундо Сомбра). Други литератури не записват подобни събития. Сравнете например
двама велики европейски писатели: Киплинг и Франц Кафка. На пръв поглед между
тях няма нищо общо: темата на Киплинг е защитата на реда, на реда въобще (пътят
в Kim, мостът в The Bridge Builders, римската стена в Puck of Pook's Hill);
темата на Кафка е непоносимата, трагична самота на човека, лишен дори от най-долното
място в подредбата на света.
Би могло да се каже, че чертите, посочени от мен, са просто негативни или
анархистични; би могло да се добави, че те не са предмет на политическо тълкуване.
Ще рискувам да настоя на противното. Най-важният проблем на нашето време (разкрит
с пророческа яснота от почти забравения Спенсър) е постоянното вмешателство
на Държавата в частния живот; в борбата с това зло, чиито имена са комунизъм
и нацизъм, аржентинския индивидуализъм, колкото и да ни е изглеждал безполезен
или вреден досега, ще намери своето място и своите отговорности.
Без надежда и с носталгия, аз мисля за абстрактната възможност за партия,
дето би имала някаква близост с аржентинския народ; партия, дето би обещала
(да речем) стриктен минимум управление.
Национализмът иска да ни омае с видението на безкрайно досадна Държава;
тази утопия, веднъж установена на земята, би имала свойството да накара всеки
да желае и най-сетне да изгради нейната антитеза."
(Borges, Jorge Luis: Selected Non-fictions, Penguin, New York,
2000, стр. 309-310)
Този текст не би трябвало да е загадка - майсторът на превъплъщението и неавторството
Борхес би насърчил читателя да замени далечното и непознатото с близкото до
него. "Българин", вместо "аржентинец". Фиеро, Морейра, Черната мравка, Сомбра
- с митологични, литературни, или исторически български лица. И на читателя
му остава изборът да се идентифицира или с Андрешко, или с поп Минчо Кънчев,
или... Очевидно е, че българинът не може да е гражданин. Но би могъл, припомняйки
си индивидуализма, да си почисти тротоара - не защото Държавата го кара или
пък се прави на гражданин, а защото му е писнало да живее в кочина. И това би
било най-ефективният отпор на Държавата (и политическите й зли магьосници),
дето не я е грижа за човешките същества, но ги храни с лозунги за светло бъдеще.
Разбира се, Държавата доволства, когато българинът предпочита Андрешко като
модел за съществуване.
Ванкувър, 14. ІV. 2002
© Веселин Веселинов, 2003
© Издателство LiterNet,
03. 02. 2003
=============================
Публикация със съкращения във в. "Литературен форум",
бр. 17, 30. 04 - 06. 05. 2002.
|