|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
Общината 20. ОСИГУРЯВАНЕ И УПРАВЛЕНИЕ НА ДОХОДИТЕ Вера Бонева web | Българското възраждане в Шумен... 20.1. Повратът в институционалното развитие на Шуменската община, състоял се в началото на 1862 г. може да бъде окачествен като радикален по още една причина. Във връзка с някои парични затруднения на тамошното българско общество се налага във властта да влезе ново поколение управници. "Сега вече излязоха младите мъже - свидетелства Ил. Р. Блъсков - (по на 35-40 години) начело на работите, а виновниците [за финансовите неблагополучия] старци бяха техните бащи." (Блъсков 1907а: 59). Представители на проспериращите еснафски организации, тези "млади мъже", носят със себе си относително по-нов и по-динамичен стопански и управленски опит. Тям именно е вменена мисията да стабилизират общината във финансово и административно отношение. В кратък срок те успяват да се справят с паричните затруднения, спазвайки стриктно изпитаното правило всяка година общинските финанси да се управляват от една или две точно определени еснафски организации при стриктно регламентирана поредност1. Това не отменя дълга на всички български еснафи да дават своята лепта за църковно-училищната каса - в зависимост от броя на своите членове и от имущественото им състояние. Обиграни и вещи в стопанските дела, новите лидери на общината съумяват относително бързо да намерят парични постъпления за покриване на огромния дълг, натрупан в хода на строителството на новата черковна сграда. Нещо повече - началото на финансовата 1862 г. е посрещнато със значителен капитал, даден в голямата си част в заем на еснафските организации. "Черковно-школските пари", които се намират у еснафите, носят годишна лихва от 15%. Извън тази лихва всеки еснаф плаща допълнителна ежегодна сума в общинската каса. В писменото споразумение, сключено между еснафите и общината, е отбелязано и изискването лихвите да се плащат в стабилна монетна форма - турска лира (1 т.л. - 120 гроша). "И ако би потряб[в]а[ло] да ся земе от майката от истите суми, ще ся плащат за черковно-школска потреба в лира турска от 120 гр." (ИМШ-В, № 2288, л. 27). Нещата в началото на финансовата 1862 г. стоят така. 1862, януария, 1. Бележки колко пари има черковни
От представените данни личи стремежът на общинарите да осигурят възможно най-сигурно съхранение на "черковно-школските пари", предоставяйки ги под лихва на българските еснафски организации в града. Очевидна е и амбицията тази сума да стои като основен капитал и да се ползва само в краен случай. По правило текущите разходи се покриват от текущи доходи, за които ще стане дума по-надолу. Сумата, получавана от всеки еснаф назаем, съответства на неговата стопанска тежест и на влиянието му върху общинските дела. Най-богатите еснафи подкрепят общината най-мащабно4. Те съответно имат право и на най-големи заеми. Горната таблица представя ясно и един специфичен момент, свързан с управлението на шуменските общински финанси. В повечето от графите ясно са разграничени "черковно-школските" от "школските" пари. Това ще рече, че в общинската каса има заделени средства специално за училищното дело в града, които се водят на отделен отчет и се управляват от училищното настоятелство. По този начин местната управа дава гаранции за регулярното финансово подсигуряване на учебните заведения. И при все че споменатите "школски пари" (29 500 гр.) не представляват голям дял от цялата визирана в анализирания документален източник сума (130 000 гр.), наличието им е показателно за грижата на общинарите за градските училища. 20.2. Кондиката на Шуменската главна община съдържа подробна информация за основните финансови източници за местния бюджет.Особено прецизно са водени приходно-разходните отчети през първата половина на 60-те години. Приведената по-долу таблица възпроизвежда приходната част от бюджета за 1863 г. В нея личи ясно, че общинарите разчитат не само на отчисленията от еснафските каси и на лихвите от дадените назаем средства. 1863
Представената таблица разкрива разнообразните източници на доходи на шуменското българско общество. Очевидно най-значимите приходи идват от т.нар. "пангарски доход от свещи и дискоси", т.е. от продажба на свещи и от дарения, събирани в хода на редовните църковни служби. Ил. Блъсков извлича от Кондиката на общината следните данни (Блъсков 1907а: 57) за споменатия приход:
Представените данни потвърждават наблюденията на Райна Гаврилова, че църковният храм е своеобразен стожер на градската общност. Около този стожер ежеседмично и по големите черковните празници се събират всички енориаши - както да се докоснат до Божественото откровение, така и да обменят информация за семейни, общонационални и правителствени новини, да демонстрират ангажираността си с общността на своите православни съграждани, да демонстрират съпричастие към нечия трудна съдба чрез добра дума или благотворителен жест (Гаврилова 1999: 264-275). Тази практическа общозадължителност на посещенията на храма създава естествени предпоставки за регулярност на представените в горната таблица приходи от свещи и дискоси. Втори по значимост приходоизточник представляват еснафските дарения. Макар и не толкова голям, но затова пък сигурен доход идва от наемите на общинските имоти. Към 1862 г. тези имоти възлизат на: 12 дюкяна, 1 кафене, 1 механа, 1 долап, 1 нива. През 1874 г. общината става собственик на още два дарени й недвижими имота - магазин (ИМШ-В, № 2288, л. 19). През целия период, за който става дума, в общината постъпват парични спомоществования от д-р Петър Берон, предназначени за развитие на девическото и селското образование в региона5. Общината полага добросъвестни грижи за усвояването на тези пари в съответствие с волята на дарителя. Аналогична е дейността и по отношение даренията на Маринчо Бенли (Жечев 1972: 111-113)6. След специална командировка в Букурещ през 1861 г. Райчо Блъсков успява да убеди пресметливия шуменец М. Бенли да започне да отделя средства за развитие на образователното дело в родния си край. Успешна се оказва и мисията на Р. Блъсков в Одеса. Използвайки посредничеството му, тамошните българи даряват 200 златни рубли за завършването на новата църква, както и голямо количество църковни книги и утвар (Жечев 2001: 55-61). Стабилно парично перо представляват приходите от църковни обреди. В качеството си на приемник на митрополитската власт, шуменската община събира такси за сватби, за вули, както и за някои други платени църковни служби. Ежегодният данък емватик, плащан от свещениците, също влиза в местната каса. В началото е малко трудно да се убедят свещениците да плащат този данък при отсъствието на митрополит. Затова и тонът на първите окръжни писма по този повод е откровено заплашителен. При това юще да знаете, че ако някой от вас са съпротиви да даде парите, както казахме, той е унужден да дойде лично съм си в градът и да даде отговор за това си противляние. Ако ли не ще е и да дойде - да знае, че е празен от свещеническата си служба и ще ся замести с друг священик. Ако ли някой ся покаже непокорен на тая наша заповед, тогава с[ъс] силата на свещеническите правила църковни ще бъди принужден да плати двойно наказанието си (НБКМ-БИА, ф. 328, а.е.6, л. 62)7. През 1862 г. е направен опит да се възстанови и митрополитският данък, събиран ежегодно от всяко "венчило" (семейство) в епархията. Специално окръжно писмо на Шуменската главна община от 17 август 1862 г. разпорежда да се предаде "по една крина жито от всяко венчило в полза на цялата епархия, а не само на градът" (НБКМ-БИА, ф. 328, а.е.6, л. 58-60). Макар и с известни трудности, управниците съумяват да убедят населението от региона в необходимостта от този материален ангажимент спрямо местната българска власт. Постъпленията от него започват от 1863 г. През 1864 отново е организирано събирането на въпросния данък. Това става след настоятелно окръжно писмо до свещениците и до местните "старци и чорбаджии". С настоящето си наше обществено писмо известяваме на всички вас, наши братя и съседи, както и сами добре знаете, че ако и да сме останали без владика сега четири години, като не можеше да се опази никакъв порядък без духовно началство, ние в градът сме отредили една главна черковна и гражданска община с потребните лица [за] членове, които да ся грижат, управляват и поставят в добър порядък всяко духовно и гражданско благочиние, както в града ни, тъй и по селата; която община да ся грижи юще за нареждате на училищата и за просвещението на нашия народ. Но понеже тази община има нужда от доволно количество пари, за да може да посрещне нужните си разноски, и няма отгде другаде да ги земи, освен от самите нас, [тя] намери за благословно, чтото без да отягчи някого от народът да направи една извънредна помощ, като събира от всяка къща по една крина жито, както направи и миналата година, защото тоя масраф не става само за градът, но за ползата на цялата наша епархия и каза (НБКМ-БИА, ф. 328, а.е.6, л. 68-69). В Кондиката на общината от 1864 г. нататък е отбелязан общият приход от споменатото натурално посемейно облагане. Податки за него съществуват и в Кондиката на храма "Св. Възнесение". Там през ноември 1868 г. е направен специален списък под заглавие "Колко села донесоха жито на обществото записвам". В списъка са изброени 21 села от Шуменска каза, като всяко от тях е отчело между 12 и 47 крини жито (ДАШ, ф. 256, оп. 1, а.е. 35, л. 28)8. Инициирането и успешното организиране на споменатото общо облагане е показателно за влиянието на местната община в казата и епархията. Поставено в един по-широк исторически контекст, изтъкнатото обстоятелство свидетелства за ускореното институционализиране на българското общество през третата четвърт на XIX век. Институционализиране, което в случая е свързано с постепенното въвеждане и универсализиране спрямо цялата православна общност на едно от най-съществените правила на държавността - регулярното повсеместно данъчно облагане. Регионално, натурално, (полу)доброволно - споменатото управленско дело свидетелства ярко за готовността и способността на шуменските общински лидери да регулират публичните отношения в подчинения им ареал в съответствие с някои утвърдени държавни механизми. Казано с други думи - да проправят пътеките от явлението България като географска реалност към явлението България като модерна общонационална институционалност.
Крайният прагматизъм на шуменските управници личи и от факта, че те съумяват да осигуряват приходи дори и от надеждата на своите по-възрастни съграждани за добруване в отвъдното. От началото на 60-те години се въвежда практика, да се продават места за гробове в църковния двор срещу прилична за времето сума. Безспорни данни за подобни продажби в Шумен има в Кондиката на общината. Във фонда на Исторически музей се съхранява разписка с дата 29 април 1877 г. за купуване на гробно място срещу 100 гр. (ИМШ-В, № 366). Освен надежди, шуменските общинари продават и достолепие. Правото да се ползват представителните столове (т.нар. "тронове") в двете черкви също се откупува от желаещите да седят на тях при редовните църковни служби. Шуменските управници не се поколебават да извлекат крупна за времето сума дори и от предразсъдъците на своите съграждани. Случката е твърде показателна, за да бъде подмината. В края на юни 1861 г. в града пристига Ангелуш - силистренски гагаузин, известен като лечител и ясновидец. Установявайки се в църквата "Три Светители", той започва да приема болни и обезнадеждени граждани. Увенчани с условни и частични успехи, действията му донасят слава на светец и естествено много високи приходи. Приютилата го църква получава процент от въпросните приходи. Към края на 40-дневния му престой сумата, извлечена от въпросния процент, достига 17 000 гр. Парите са вложени за довършване на долномахленското училище (Блъсков 1907б: 91; Чилингиров 1943: 41). Така сумите, придобити от невежеството и предразсъдъците на населението, са инвестирани в един перспективен и дългосрочен просвещенски проект. Представената история е любопитна и с факта на острата съпротива от страна на шуменската интелигенция срещу подобен вид комерсиализация на човешкото страдание. В писмо на Никола Бацаров до пребиваващия по това време в столицата представител д-р Вичо Панов от 3 юли 1861 г. е изразено рязкото възмущение на учителите от масовата истерия около лечителските способности на "свети" Ангелуш (НБКМ-БИА, ф. 328, а.е. 6, л. 12). "Голяма простота владее още нашият народ български!" - заключава скептично Бацаров, премълчавайки фактите, свързани с високия "данък", с който управниците облагат бързите приходи на измамника9. Регулярни постъпления в градския бюджет влизат и от юридическите услуги, осъществявани от общината, свързани най-вече със семейното и наследственото право, както и със своеобразните нотариални функции на местната власт10. Шуменската община е споменавана често и в завещанията на по-заможни нейни граждани11. Основната част от недвижимите имоти са придобити по тази линия. Другите части от тези имоти са придобити чрез покупко-продажби или чрез строителство. Споменатите имоти са регистрирани в общинската кондика. Що има черковно-школски мюлкове, които ся намират без кирия
1. Една митрополия с всичките съзидания, които са намират в оградата й. 2. Един метох с всичките съзидания, които ся намерват в оградата му. 3. Една къща до горе-речения метох, която са купи от Куртовичините синове и дъщери на 1860 чрез куюмджийский еснаф за гр. 9500 [девет хил. и петстот]. 4. Едно училище-гимназия с шест стаи. 5. Едно взаимно училище - голямо. 6. Едно училище - девическо, до черковний мост; на това място, което подари дядо Танас покойнийт - на Хаджи Радуша побратим. 7. Една къща срещу тахта-джамиси у Коста махале, что ся подари на черковата от покойний дядо Димитър Ставатчиоглу. (Подари я Димитър Папазоглу Келялу.)13 8. Едно девическо училище. (Направено и подарено от Андрея Хараламбов и поддържано от истия с редовни приходи на пазар с 4 дюгеня при хана си.)14 20.3. Постоянната материална поддръжка на осем обществени сгради е свързана с многобройни битови и строително-ремонтни разходи.Съществено перо от разходите на общината представляват и учителските заплати. Ето и структурата на разходите, отразена в Кондиката на общината (ИМШ-В, № 2288, л. 42) за същата 1863 година:
Представената таблица демонстрира добросъвестното водене на общинските сметки. В края на финансовата година е постигнат баланс между приходи и разходи, приравнен към сумата 107163 гр. и 30 пари. Ясно видими са разходи за заплати на учители и черковни служители, за поддръжка на обществените сгради, за битови нужди на учебните заведения. В други годишни отчети е отбелязано, че са отделяни пари за закупуване на книги (269 гр. за 1861 г), за материално подпомагане на сиромасите, за текущи ремонти. От описа на училищната библиотека личи, че в нея, освен учебна и учебно-помощна литература, има географски карти, атласи, барометър, термометри, глобус (ИМШ-В, № 2288, л. 24-25). Цялото това имущество също е закупено с общински пари. Няма съмнение обаче, че най-значимото перо от разходите на Шуменската главна община представляват заплатите на учителите. В Кондиката на общината съществуват точни данни за споменатите разходи за шест поредни години. Те могат да бъдат съотнесени в графичен вид спрямо общите годишни приходи. Ординатата на графиката отразява стойността на паричните суми в гроша. Стойностите на сумите са изнесени в табличен вид под графиката. .
Представените данни и съотношения показват недвусмислено тенденцията за нарастване на общинските приходи през визирания период. Разходите за учителски заплати остават относително устойчиви. В този смисъл те започват все по-малко да тежат на общинския бюджет. Тук трябва да се отбележи още едно съществено обстоятелство. Относително високите доходи на Шуменската главна община позволяват на местните управници да плащат и относително високи за времето си заплати - както на взаимните, така и на класните учители15. На фона на пространните таблици за доходите на български учители в различни района на страната през третата четвърт на XIX век, съставени от Кр. Даскалова (1997: 218-222), правят впечатление високите за времето годишни заплати на семейство Бацарови (взаимни учители) и на Добри Войников (класен учител). Това е израз на високата оценка за качеството на съответния учителски труд. Както и на стремежа да се обезщетят двамата даскали за плътните им ангажименти с общоградските дела - Никола Бацаров като писар на общината, а Добри Войников като стожер на културния живот в града. Констатираната практика важи и при наемането на други учители през 60-те години на XIX век - на Анастас Гранитски през 1862 с годишна заплата 9583 гр., на Тодор Икономов през 1867 г. с годишна заплата 9720 гр., на Димитър Константинов през 1867 г. с месечна заплата 500 гр. (6000 гр. годишно) (ИМШ-В, № 1847; 1848; 2288, л. 59). Макар и относително, едно сравнение между бюджета на Шуменската община и на други български общини от това време, потвърждава впечатлението за грижовно стопанисване на местните доходи. През 1862 г. търновските еснафи събират за нуждите на общината 41900 гр.; 20 000 от тях са вложени за училищни нужди (НБКМ-БИА, IIA - 2348). През 1863 г. Старозагорската община облага населението с натурален данък в жито. От продаденото жито и от еснафски постъпления са събрани 80000 гр. за училищата (150 години 1999: 26). От оповестения във в. "Македония" годишен баланс на училищната община в Габрово личи, че за периода 16 януари 1867 - 16 февруари 1868 г. в този важен център на образователното ни дело за издръжка на училищата са изразходвани 33864,20 гр.16. От публикуваните данни за Хасковската община става ясно, че нейните годишни приходи през 60-те години варират между 50000 и 70000 гр. (Добрев 1984: 60-62). Българското население на Хасково безспорно е по-малобройно от това в Шумен, но затова пък през споменатия период Хасковската община построява два църковни храма, които поглъщат много средства. Шуменци определено предпочитат да влагат пари в училищни сгради и в качествени учители. Както и да заделят "сухи пари" за по-трудни времена, давайки ги назаем на проспериращите еснафи. Приходо-разходните документи на Софийската община от 60-те години на XIX век демонстрират близост в механизмите на набиране на паричните средства за църкви и училища. Структурата на разходите също е аналогична (Динеков 1937: 83-94). През 1867 г. Софийската главна община изравнява бюджета си към сумата 52923,06 гр. (Динеков 1937: 82-83), което е сравнимо с шуменските данни. Трябва да се отбележи, че в София има повече православни храмове, носещи съответно и повече приходи. По подобие на Шуменската в последните предосвобожденски десетилетия Софийската община е известна с това, че не пести пари от заплати на учители и от училищни потреби. Направените аналогии потвърждават впечатлението за стабилното финансово състояние на Шуменската главна община през 60-те години на XIX век. Тук естествено е необходимо да се добави, че сигурните и добре управлявани финанси са фактор, предпоставящ просперитета на българското учебно дело в крепостния град17. Те дават възможност за по-плътно реализиране инициативите на местните интелектуалци в областта на книжнината, на музикалното, читалищното и театралното дело (Чилингиров 1930: 821-646; Сто 1958; Джумалиев 1963: 91-106; Шуменски 1966; Сто 1970; Виденов 1979). И нещо много важно. Споменатото състояние стабилизира авторитета на общината като регионална национална институция - както в пределите на казата, така и в териториалния обхват на Преславска епархия.
БЕЛЕЖКИ 1. Това правило действа още през 40-те години. От Кондиката на храма "Св. Възнесение" личи, че в периода 1840-1842 г. църковните доходи са управлявани последователно от епитропи, представляващи различни еснафи: 1840 - терзийския, 1841 - бакалския, 1842 - куюмджийския (ДА-Ш, ф. 256 (Църковно настоятелство при храм "Св. Възнесение"), оп. 1, а.е. 35, л. 24-25). Кондиката на училищното настоятелство от периода 1839-1847 г. също разкрива красноречиво споменатия механизъм (ИМШ-В, № 2399). Публикувано частично в: Шумен (1997: 241-243). Виж и: Пенков (1976: 120-132). [обратно] 2. Лихва, тур. [обратно] 3. Текстът на т. 14 е добавен по-късно с различен почерк. [обратно] 4. Стопанската сила и общественото влияние на шуменските еснафски организации са представени в: Пенков (1976: 120-121). [обратно] 5. В писмо до шуменския градоначалник Анастас Хаджи Стоянов от 3 февруари 1862 г. учителят в с. Дивдядово Р. И. Блъсков дава сведения за оползотворяването на паричната помощ, изпратена от д-р П. Берон (ДА-Ш, ф. 707к, а.е. 21, л. 1-2). Виж и: Блъсков (1907а: 62-64). [обратно] 6. Виж и Писмо на българската община в Шумен до М. Бенли. 8/20 март 1867. - Училище, г. I, кн. 23 от декември 1871, 357-368; Македония, г. II, бр. 10 от 3 февруари 1868. [обратно] 7. Вж. и окръжното писмо за събиране на данъка за годината 1865 - по 100 гр. от свещеник. Това писмо е по-умерено в разпоредителния си тон (НБКМ-БИА, ф. 328, а.е.6, л. 95-96). [обратно] 8. За това облагане споменава и Ил. Р. Блъсков в една мемоарна бележка (Блъсков 1907а: 64). [обратно] 9. "Турнето" на Ангелуш в Североизточна България завършва безславно. Скоро той е арестуван и заточен на о-в Родос. С този акт властите се подсигуряват от евентуални безредици в тази стратегическа част на държавата си. Повече по въпроса в: Йеромонах Павел (Стефанов). Едно религиозно движение в България през 1861 г. (Психологически анализ) (ДК, 1993, кн. 7, 16-20). [обратно] 10. Повече по този въпрос виж тук в част 21.5. [обратно] 11. Едно от най-големите дарения е направено от търговеца Андрей Райков, който подарява на общината за нуждите на девическото училище свой жилищен имот на стойност 40000 гр. Допълнително в рамките на имота той построява училищна сграда на стойност 50000 гр. Осигурява и ежегоден приход на училището в размер на 9500 гр. от дюкяни, които подарява на общината. (Македония, г. IV, бр. 56 от 8 юни 1870.) Други факти, представящи големите материални дарения на шуменци по отношение на тяхната община, са представени в Блъсков (1907а: 68-80). [обратно] 12. Основният текст на документа е от 1 януари 1862. [обратно] 13 Текстът в скобите е добавен с друг почерк. Явно става дума за по-късно уточнение. [обратно] 14. Точка 8 също е добавена по-късно. Пълният текст на въпросното завещание е сътавен през 1869 и е публикуван в: Блъсков (1907а: 75-76). [обратно] 15. Констатацията е направена чрез паралел с данните в представителните изследвания на Ангел Димитров (1987: 235) и Красимира Даскалова (1997: 63-69). [обратно] 16. Македония, г. II, бр. 38 от 17 август 1868. [обратно] 17. А. Димитров квалифицира Шумен като "най-добре развитата част на Североизточна България в учебно отношение" (Димитров 1987: 100); виж и: Георгиева (1972: 147-169). [обратно]
© Вера Бонева Други публикации:
|