|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
СТО ГОДИНИ ИЛИЯ ПЕТРОВ Румен Спасов С голяма изложба на два етажа в Националния изложбен комплекс на Съюза на българските художници бе отбелязана стогодишнината на един от европейските върхове в българското пластично изкуство - Илия Петров. За Илия Петров много се е писало. Но като че ли повече за късния, отколкото за младия. В този смисъл съпътстваща изложба-конкурс на учениците от Националното художествено училище за изящни изкуства “Илия Петров”, озаглавена сполучливо “Портрет на художника като млад”, е напомняне, че всеки класик, преди да застине в монолитната представителност на високите думи, е бил млад, е бил ученик. И подобно героя на Джеймс Джойс, е понасял несправедливостите на света и конкретно - на училището спрямо изострените му сетива, светоусещането, прохождащия му в живота дух. Всъщност и на младини, и в преклонната си възраст, Илия Петров притежава основната характеристика на творческата личност - да търси, да проницава и да рисува, без да се задоволява с постигнатото, без да робува на моди и на идеологеми. За Илия Петров са се писали много доноси. Ето какво пише един от христоматийните цензори на 50-те години на отминалия век:
И още:
По-късно защитникът на формалистите получава най-високото отличие за времето си - Димитровска награда. Погребан е с почести като последователен художник-комунист... Парадокс, естествен за обърканите години, в които преминава творческата му зрелост, завършила с неизлечима болест. Настоящата юбилейна изложба е истинска панорама на създаденото от големия художник като ненадминат портретист, живописец в класическата школа на Никола Маринов, свободен естет, изразяващ себе си и чрез рисунката, и чрез многобройните си графични илюстрации на литературното ни наследство, и чрез опитите му в областта на малката пластика. Много по-ценни от доносите на “силните на деня” са размислите на големия художник за изкуството, представляващи интерес не само за художниците. Предлагам на любезния читател някои от тях - като контрапункт на жанра “донос”... Илия Петров за работата си: ...............
...............
...............
...............
...............
............... В заключение ми се иска да споделя, че с Илия Петров всъщност “ме запозна” госпожа Надежда Станева (още преди да успея да разменя думи лично с нея) чрез една своя художествено-мемоарна книга. През 70-те и 80-те години на миналия вече век подобни книги, говорещи за реални хора и творци, се срещаха рядко. Та в този “Дневник с продължение” присъства младият художник - такъв какъвто по-късно го видях и на автопортрета му от началото на 30-те години. Дързък, амбициозен, работоспособен, и вечно и съдбовно недоволен от постигнатото. Струва си да го запомним точно такъв и да си даваме сметка колко много днешните млади таланти, към които най-често сме или снизходителни, или безмилостни, приличат на него всъщност...
© Румен Спасов, 2003 |