Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

ЯВЛЕНИЕ НА КНИЖНИЯ ПАЗАР

Мирена Славова

web

Двата учебника по литература (задължителна и профилирана подготовка) и христоматията за 9. клас на издателство „Просвета“*, дело на млад, но компетентен и талантлив авторски колектив, изцяло съответстват на целите и структурата на учебната програма. Едновременно с това те представят достъпно и съответстващо на възрастовите особености на учениците съвременните постижения на литературознанието, културологията и въобще на хуманитаристиката по проблемите на словесността, митологията, античната и средновековната западноевропейска и старобългарската литература. Благодарение на логичното си изложение и на взаимосвързаността между отделните структурни компоненти учебниците осигуряват системност в обучението. Обобщенията, прегледните схеми и таблици, подходящото използване на различни шрифтове, хубавата рубрика „Не само за отличници“ улесняват процеса на учене. Учебниците стимулират и допълнителните самостоятелни занимания на ученика с умело подбраните теми за дискусия и за литературноинтерпретативни съчинения.

Стратегията за надграждане на знанията и уменията в учебника за второ равнище е осъществена чрез плодотворно сравнение с вече изучаваните литературни произведения. От своя страна христоматията съдържа умело подбрани текстове и части от текстове, които илюстрират учебното съдържание и са свързани с въпросите и задачите към отделните урочни единици - едно безспорно улеснение за работата на ученици и учители. Това са небанализирани, но едновременно с това представителни за съответния жанр текстове, някои от тях преведени за първи път на български език.

Литературните произведения се тълкуват в общочовешки план, което провокира младите хора да огледат мястото на съвременния човек в обществото и да разсъждават върху хармонизирането на индивидуалната изява на човека и скрепяването на хората в общност. Лишени от високопарност, проникновените наблюдения върху стила и структурата на отделните епизоди стимулират опитите на младежите за собствен критически поглед върху творбите. Използваните последни постижения на съвременната литературнокритическа мисъл и работата върху изследователските текстове във второ равнище формират нужните умения за осмисляне на творбата и за литературен анализ. Важно постижения на авторите е умелото и методично прокарване на връзки между различните периоди в развитието на европейската литература и изкуство, както и поставянето на анализираното литературно произведение в цялостния контекст на развитието на съответния литературен род или жанр.

Намирам за особено важно достойнство на учебния текст и факта, че една много трудна материя, като литературния анализ, която обикновено предполага словоизобилие, тук е намерила точен и разбираем за ученика изказ. Голямо предимство на изложението е подредеността, липсата на словесен баласт, което възпитава уважение към думата в едно време, когато зад все повече думи се крие все по-малко мисъл.

Компетентността, с която е представено учебното съдържание, се съчетава с умението сложната проблематика на литературознанието и културологията да бъде сведена до едно достъпно, но плътно по смисъл изложение. Основни понятия и термини са представени разбираемо и щадящо, без претенциозна ученост, в точни и достъпни определения. Курсивът подчертава важни дефинитивни съждения, а бележките под линия са необременяващи и полезни за читателя. Малкото чуждици и хубавият български език стимулират ученическото словесно творчество, когато обучаемите обсъждат съдържанието и проблематиката на литературните творби, диалогизирайки както с текста на учебника, така и помежду си.

Авторите показват в текста уважение към сложността на проблематиката и толерантност към други тълкувания и становища по разглежданите проблеми. В този смисъл това не е учебникарски текст, а учебно четиво с добре премерено представяне на различни идеи и подходи при анализа на проблемите. Стилът е развълнуван, но лишен от куха реторика, обучаващ, но не дидактичен. Това е текст, споделящ преживени от авторите проникновения в литературната творба, което предполага съпричастност и доверие у ученика и е сигурна предпоставка за ефективен учебен процес.

Посочените достойнства на учебниците по литература за 9. клас на В. Герджикова, А. Ангушева и М. Димитрова ги превърнаха в предпочитано учебно помагало, което се радва на заслужен успех сред учители и ученици. Те са явление на книжния пазар за учебна литература, защото предлагат на ученика не повърхностно или идеологизирано, а талантливо и компетентно учебно четиво, което успешно хвърля мост между проблематиката на античната и средновековната литература и нравствения, социален и интелектуален опит на съвременния младеж.

 


* Герджикова, В., А. Ангушева, М. Димитрова. Литература за 9. клас. Задължителна подготовка. София, Просвета, 2001. Литература за 9. клас за профилирана подготовка. София, Просвета, 2001. Христоматия по литература за 9. клас. София, Просвета, 2001. [обратно]

 

 

© Мирена Славова, 2002
© сп. Български език и литература, 2002
© Издателство LiterNet, 03. 01. 2003

=============================
Публикация в сп. "Български език и литература", кн. 1, 2002.