Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
УЧЕБНИЦИТЕ ПО ЛИТЕРАТУРА ЗА 9. КЛАС

Красимира Кацарска

web

Чудесен е фактът, че през последните няколко години се изпълни желанието на по-голямата част от учителството - да има вариантни учебници. Постепенно се изживява и предразсъдъкът, че те трябва да се създават само от университетски преподаватели. Както личи от резултатите - по-четивни, в максимална степен съобразени с учебните програми в съответния клас, с добри анализи се отличават онези учебници и помагала, които са създадени от действащи учители с висока култура и с интерес към изследователската работа.

По тези причини между шестте одобрени от МОН учебника по литература за 9. клас избрах за работа този на „Булвест 2000“ с автори Доротея Табакова, Антонио Гинев, Мариана Бакърджиева, Илиана Кръстева и Георги Кръстев. Познавам научните изяви на някои от тях - като колеги и създатели на помагала. Съжалявам само за това, че христоматията на екипа излезе по-късно, защото е много по-пълна от тази на „Анубис“, предпочетена от повечето учители заради навременното й предлагане на книжния пазар.

Много са достойнствата на всеки един от учебниците. Затова бих искала да ги съпоставя от гледната точка на пригодността им към ученическата аудитория съобразно със сложността на изучавания материал (антична литература, Библия, ранна средновековна европейска и старобългарска литература - и то в рамките на два учебни часа седмично, като не броя часа по български език). На практика по материала се „препуска“ - и ако ги няма часовете по СИП и възможността да се използват тези по български език за развитието на речта, - е невъзможно да се свърши необходимата работа, предвидена за четири часа седмично (само по литература - както беше до преди няколко години).

Учебникът на „Булвест 2000“ предлага пространни статии с акценти върху основната проблематика и с изнасяне на понятийния апарат. Така той не само спомага да се повиши равнището на обучение, но и показва доверие в учениците. Урочният материал е умело структуриран с оглед на основната задача на обучението - изграждане на литературно образована личност, на която предстои полагането на общонационална матура след 12. клас.

В учебника са посочени важни източници, от които могат да се почерпят допълнителни сведения за авторите и произведенията - без да се абсолютизира мнението нито на древните, нито на съвременните изследователи. Любопитните факти след темите кореспондират с въпросите и задачите, насочващи мисълта на ученика към най-важното, което трябва да бъде прочетено и осмислено. Илюстративният материал е богат и съдейства за възприемане на изучаваната литература. Личи, че предложеният научно-методически модел е отработен от практикуващи учители в подходяща среда - с мислещи и търсещи ученици. Учебникът дава компетентен отговор на много литературоведски и методически въпроси. Ето защо и „прохождащите“, и рутинираните учители биха могли да ползват като план предложените от авторския колектив теми и проблеми и така да създадат у учениците си стремеж към системна работа не само с художествените текстове, но и с учебника.

Както вече споменах - всеки от останалите одобрени от МОН учебници има своите достойнства. Много прецизно са оформени каретата, таблиците и схемите за сравнително изследване на литературни явления и проблеми в учебника на издателство „Просвета“ с автори Виолета Герджикова, Аделина Ангушева-Тиханова и Маргарет Димитрова. Въпросите и задачите не са изнесени в края, а са вътре в самите учебни статии. И макар че илюстративният материал е малко, той дава възможност да се усети атмосферата на разглежданата епоха.

С учебника си на издателство „Слово“ Димитър Кенанов и Димитър Кръстев предлагат един много сбит и нагледен модел на литературата. Задачите са малко, но предизвикват интерес заради насърчаването самостоятелната познавателна активност на учениците. Разделът за Библията е много силен и дава възможност дори на най-негативно настроение към религията и вярата подрастващи да влязат в културологичните пластове на тази мъдра книга. Понятийният апарат е богат и е обвързан с необходимостта от усвояването на терминология, която ще бъде полезна не само за завършването на 12. клас и полагането на матура.

Сбито, без допълнителна научна информация и провокации към ученическата аудитория е представен задължителният образователен минимум в учебника на издателство „Кръгозор“ с автори Симеон Хаджикосев и Веселин Панайотов. Понятийният апарат е вплетен в отделните статии, но е и систематизиран в края на учебника, за да не се затруднява възприемането му. Литературоведските интерпретации са здраво обвързани с конкретния художествен текст и това е особено полезно за онези ученици от масовите училища, които - не е тайна - изобщо няма да прочетат произведенията. И ако за друг тип учебници преразказът на сюжетите е неприемлив, тук той е на мястото си. Използваните символи улесняват учениците при работата им с конкретните текстове. Препратките към източниците за изучаване на отделните периоди са недостатъчни, но все пак ги има. Най-добра е частта за Библията.

Големият колектив на издателство „Анубис“ предлага рубрика „Научна консултация“ и едно добро „Работно ателие“, макар че използваните източници (сравнителни таблици, предложения за „съдебен процес“ и други) невинаги са изведени коректно. Научната консултация за литературата на Европейското средновековие е чудесна. Разделянето на задължителната от профилираната подготовка има своите основания само дотолкова, доколкото се предполага, че в масовите училища са малко учениците с хуманитарни наклонности. Но в действителност се получават някои празноти при възприемането на произведенията и това лишава от възможността да се научи повече за тях поне от онези подрастващи, които се готвят сериозно при написването на съчинение или на класна работа. Цялата усвоена терминология и знания през тази учебна година може да послужат и на бъдещите зрелостници за осъществяването на културологични паралели с по-ранни литературни явления.

Стамена Димова е позната отдавна на учителската гилдия с търсенията си като авторка на помагала. Саша Радева също има своите научни интереси и е популярна с опита си като дългогодишна базова учителка. Заедно с Огнян Радев те са създали екип и са написали добър учебник в „АБВ 2000“. Всеки от тях има свое лице и би могъл да допадне на различни по нагласа учители. Експресивно и есеистично пишещият Огнян Радев понякога звучи дисонансно с научно обоснованите и проверени в практиката търсения на Стамена Димова или с аргументираните тълкувания на сложната библейска тематика от страна на Саша Радева. Смяната на шрифтовете, използваните таблици и вмъкването на задачи и въпроси в статийните изложения са добри решения. Планът на всеки урок може да бъде написан в часа и от учениците, а те са улеснени и от изнесените акценти, свързани с художественото майсторство на авторите. Препратките към други изследвания кореспондират със собствените наблюдения на учителите и ги насочват да намерят правилния път към ученическата аудитория - независимо от трудността на изучавания материал.

По всичко личи, че добрият учител не би могъл да избере за себе си само един от предложените учебници, но е длъжен да направи предложение на учениците си към кой от тях да се насочат, за да се работи по-леко през учебната година. Но едно е сигурно: крайно време беше да се даде шанс и на пишещите учители да предложат своите наблюдения и опита си, да покажат системата от уроци върху даден автор и желанието си да стимулират познавателната активност на подрастващите чрез нови гледни точки. А университетските преподаватели биха могли да се ангажират не само в екипите, а като научни консултанти и рецензенти, защото практиката предлага много повече възможности за осмислянето на един текст в работна обстановка - чрез беседа и дискусия, - отколкото кабинетните занимания на учените.

 


Табакова, Д., А. Гинев, М. Бакърджиева, И. Кръстева, Г. Кръстев. Литература за 9. клас. София, Булвест 2000, 2001.

Герджикова, В., А. Ангушева-Тиханова, М. Димитрова. Литература за 9. клас. София, Просвета, 2001.

Хаджикосев, С., В. Панайотов. Литература за 9. клас. София, Кръгозор, 2001.

Богданов, Б., М. Шнитер, И. Илиев, Св. Черпокова, Д. Николова, Л. Шишкова, Е. Зашев, К. Василева. Литература за 9. клас. София, Анубис, 2001.

Радев, О., Ст. Димова, С. Радева. Литература за 9. клас. София, АБВ 2000, 2001.

Кенанов, Д., Д. Кръстев. Литература за 9. клас. Велико Търново, Слово, 2001.

 

 

© Красимира Кацарска, 2002
© сп. Български език и литература, 2002
© Издателство LiterNet, 20. 01. 2003

=============================
Публикация в сп. "Български език и литература", кн. 1, 2002.