|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ОЩЕ ЕДИН НАУЧЕН ПРИНОС
КЪМ ГОРЕЩАТА ЛИТЕРАТУРОВЕДСКА ТЕМА ЗА ВЪЗРОЖДЕНСКИТЕ МОДЕРНИ СВЕТОВЕ
(За някои акценти в изследването на Елена Гетова "Изобретяване на модерни светове през XIX век. Иван Богоров") Мила Кръстева Ако трябва само с едно изречение да опиша цялостната си представа за изследването на Гетова, то това изречение е: "Изобретяване на модерни светове през XIX век. Иван Богоров", което събира наедно главно предишни публикации от участия на авторката в научни конференции, е приносно предимно с онези му тълкувания, които досягат непопулярната (от гледна точка на съвременния масов български читател) книжовност на Българското възраждане и проблематизират модернистичните дирения на недотам известни днес фигури на възрожденски интелигенти. Ако към горното изречение трябва да добавя и второ, то то отстоява, че: преди да се насочи към авторското си дирене, Гетова, с професионална коректност, е проучила вече казаното в българската наука по избраната от нея изследователска тема - една гореща тема, която активно се проблематизира у нас, особено от 90-те години на двадесетото столетие насам. Ако към горните две изречения трябва да добавя още, и още изречения - то, преди сам да се запознаеш с детайлите им, любословни ми читателю, ще ти подскажа как и защо ги премислих такива. За да се случи нататък преценката ми такава, каквато и сам ще я узнаеш наскоро, спомогна отчасти книгата на Марсиел Дьотиен "Изобретяването на митологията", която провокира последващите ми размисли с:
Всъщност книгата на Гетова не цитира "Изобретяването на митологията" на Дьотиен, а аналогията, която откривам, е по-скоро плод на теоретичното ми желание да премисля едно съвременно българско изследване, каквото е изследването на Гетова, с уроците, научени от Дьотиен. Вярвам, че аналогията, която предлагам, не е неуместна, най-малкото, защото и книгата на Дьотиен, и книгата на Гетова избират изобретяването като озаглавителен код, натоварен със смислови послания. Та, позовавайки се на твърденията в "Изобретяването на митологията", бих преценила "Изобретяване на модерни светове през XIX век. Иван Богоров", изследването на Гетова, като навременен опит за съставяне на същинската граматика на възрожденската българска модерност, в което се очертават някои от (не)възможните граници на изобретените от възрожденските интелигенти (учебникари, вестникари, пътеписци, лексикографи, книжовници, писатели) истински (или измислени), оригинални (или побългарени) модерни светове - онези модерни светове, които в преизподнята на теглото, белязано от игото, активизират окото и ухото на формиращата се през Възраждането (зрителска и читателска) аудитория и възбуждат първите възрожденски иронично-гротескни усмивки, отключени от илюзорната оптика, с която се о(б)глежда другата, кривата, Европа. Всъщност същинската задача, такава, каквато самата Гетова я формулира в изследването си, е:
Така избраната авторска стратегия, прицелена в опита да се търсят и откриват модерни светове, без да бъдат обединявани, има и това предимството, че освобождава и мен, тълкувателя на оригиналните авторски послания, от задължението да проследя страница по страница вписаното в "Изобретяване на модерни светове през XIX век. Иван Богоров". Водена от съзнанието за легитимността на моя критико-оценъчен избор, предопределен от авторския избор, нататък ще откроя писмовно главно два изследователски акцента, които досягат микросюжета, който условно назовавам "Иван Богоров" и макросюжета, който условно титулувам "Пътят и пътуването". Както е видно, още в заглавието фигурата на Иван Богоров е синтактично курсивирана, а изследователската логика предсказва, че писането за него целенасочено ще преминава като "червена" нишка през страниците. И това наистина се случва: изследването отново, и отново подема Иван-Богоровата "история" - една недотам позната на съвременния читател възрожденска съдбовност. От страница на страница животът на "изобретателя Богоров", смногостранните му енциклопедични изяви, е изучаван поетапно, за да се открои Богоровото присъствие в модерната направа на Възраждането. На Богоровите дирения са посветени повече от половината от страниците на "Изобретяване на модерни светове през XIX век. Иван Богоров" и бих казала - това са най-любопитните страници. Тези "Богорови" страници, в които частните му пътешествия са отразени на фона на големите новаторски възрожденски процеси, открояват:
Изключително интересни и провокативни с научите си трактовки са и онези раздели и параграфи, които тълкуват свои и чужди съдби, с оглед на модерните потреби на онова време от пътешествия (мислени и като авантюра на тялото, и като духовен блян). В тази изследователска визия са обгледани по-цялостно и усилията на непопулярните днес възрожденци (Константин Фотинов, Неофит Рилски), а също и на оставените следи от чуждите пътешественици, преминавали през поробена България и пътеписвали памет за нея . Като научно стойностни бих посочила и страниците, които:
Поради сериозността на избраната от Гетова тема и сполуките на диалогичното й изследване, си позволявам да не се съглася с една констатация, която не мога да подмина "без думи". Отнася се до моето сериозно съмнение по повод отразеното твърдение: "Богоров тръгва към географията, за да може да институционализира посоките и нагледите на българското пространство. Това все още не са описания, които разгръщат белетристични умения и собствена емоционална визия, а и нямат тази мисия. Защото, както е известно, Вазов е този, който открива за литературата естетиката на родното, на подвига, на смъртта, както и на визиите на българското" (с. 20). Доколкото познавам културата на Българското възраждане, и в частност Богоровите изяви, смея да вярвам, че тази постановка е методологически невярна. Защото, какво би била цяла една културна епоха на криза, каквото е Българското възраждане, без СВОЯ естетика и на:
И бих казала, че голямата провокация на нашия занаят, може би дори най-голямата, е да се открият културноестетическите знаци на градивното-и-деструктивното на тази точно възрожденска литературна естетика на родното, подвига, смъртта и визиите за българското. Тази естетика е създадена от самите възрожденци, в това число и от Богоров, и не ще да е откритие на Вазов. Защото Българското възраждане, когато дедите-бащите-синовете-внуците са били, са и ще бъдат все несвободни българи, не може да не се естетизира литературно и:
Темата е сложна и пространна, а краткото писане рискува да пропусне същностното. Затова спирам дотук, а преди да приключа, обобщавам: бидейки епоха на дълбока криза (културноисторическа, политическа, духовна, религиозна), поробената възрожденска България разказва Големите си разкази, като естетизира литературно и родното, и смъртта, и подвига, и визиите за българското - с героичните, но и с пораженческите им вписвания. Вазовата литературна естетика пък, за която пише Гетова, е нещо твърде друго. Вазовата литературна естетика на родното, подвига, смъртта и визиите за българското е следосвобожденски феномен, който аксиологизира националните идоли с друга естетическа мяра и с друг литературно-художествен апарат, белязани символно от дистанцията на преминалата история1 и от следосвобожденската философскоисторическа оценка за антитеза на робството, каквато е свободата. Изследването на Гетова "Изобретяване на модерни светове през XIX век. Иван Богоров" породи у мен и съмнение. Когато затворих страниците му, се запитах толкова ли крайно модерен всъщност е Иван Богоров. И дали думата е за все същия Богоров, който системно и натрапливо пише и говори за необходимостта "да се почисти" българският ни език? Бих препоръчала да се цитират своевременно и значително по-пълно всички ползвани библиографски източници, за да се проследи коректно вътрешната логика, определила посоката на изследователския процес у Гегова. В книгата, вероятно заради "сглобата" на многобройните публикации от конферентни участия, посветени на теми, които са различни от темата за модерните възрожденски светове, са допуснати чести повторения (напр. в трактовките, посветени на Богоров, и Славейков). Понякога се повтарят дословно дори цели параграфи (напр. на с. 37 и с. 47). Грапавините, присъщи на всяко писане, не омаловажават факта, че новопубликуваното изследване на Гетова "Изобретяване на модерни светове през XIX век. Иван Богоров" вечеима свое място в литературната наука за Възраждането. Вярвам, че то тепърва ще бъде предмет на критикооценъчни прочити. 26 януари 2010 г.
БЕЛЕЖКИ 1. Интересно и плодоносно в тази визия е изследването на В. Стефанов "Херменевтика на робското пространство" (1994). [обратно]
ЛИТЕРАТУРА Дьотиен 2004: Дьотиен, М. Изобретяването на мита. София: Лик, 2004. Каравелов 1984: Каравелов, Л. Събрани съчинения в дванадесет тома. Т. 1. София, 1984. Стефанов 1994: Стефанов, В. Херменевтика на робското пространство. // "Под игото" на Иван Вазов. Критически прочити. Шумен: Глаукс, с. 15-27.
Елена Гетова. Изобретяване на модерни светове през XIX век. Иван Богоров.Велико Търново: Фабер, 2009, 167 с.
© Мила Кръстева
|