|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ЗА "ИМЕТО" ОТ ХРИСТО КАРАСТОЯНОВМария Донева "Името" е роман за една жена. За живота й след смъртта. Мъртви са близките й. Миналото й. Страната, която тя познава. Мъртво е бъдещето, за което я е подготвяла собствената й царствена кръв. Тя живее живот на удавник. Живот на удавник, отнесен от мътното, бързо течение на революцията. Преплувани морета от мръсна резеда. Пристанища, пълни с отчаяни и озверели хора. А после - бавната, плитка, застояла вода на селския живот. Прозорците гледат към балкана и към полето, но тя никога не отива там. Спомените й са за случки, които не е преживяла. За разговори, в които не е участвала. За шеги, на които са се смели други хора. Непреживени спомени, взети от вестниците. Самозванки се опитват да си присвоят името й. Чужди мъже развяват нейното знаме с нейния герб. Други жени, принцеси и царици, се омъжват, а тя остава сама и на никого, защото на земята няма равен и достоен за онова име, което тя никога не успява да изтръгне от себе си и да забрави. Тя е най-малката сестра, за която няма принц и приказката й никога не се състоява. Умна жена, която използва своята интелигентност единствено за да си припомня коя е и да се опитва да забрави коя е. Наблюдателна, всевиждаща. През дебелия слой вода, от дъното на самотата си, вижда смешното и ужасното, но нито се смее, нито плаче.
В романа усещането за историчност се смесва с усещането за безвремие. За какво му е на един удавник да знае коя година е точно и какво показва календарът. Споменават се факти и събития, някои общоизвестни, други - куриозно странни, всичките верни, но без датировка. Историята е размита и дистанцирана, като нещо, което се случва на някой друг. Героинята на романа "Името" е скрита от всички. Толкова скрита, колкото може да се скрие слон в кибритена кутийка. Всички знаят коя е и каква е. Държавни глави, политици, духовни лица, генерали, царе и поети я посещават. Нея, или по-точно името, което никой не произнася, но е известно на всички. Самозванките водят съдебни дела, за да докажат, че са наследници на царската династия. Истинската княгиня не прави нищо и няма нужда да доказва нищо. Тя е. Кой цар доказва, че е цар? Ако има нищожност на титлата й, тя се корени в нищожността на живота й.
В романа почти не се споменават имена. Хората са по-скоро функции, отколкото характери, по-скоро маски, отколкото лица. Кметът, отмалял от обожание и страх пред поредния властник. Мъжете с пресметливи и прикрити погледи, изпълнени с мечти, сметки и планове за власт. Момичетата от селото, поколение след поколение, които се сменят в нейния салон и слушат уроците й. Мъжът. Войникът. Нямата. Самото Име е герой в романа, равностоен герой, който присъства с отсъствието си. Налага своята сянка, определя отношенията, реакциите и решенията на всички действащи лица в близкото обкръжение на княгинята и на политическата сцена. Баща й доживява до 50 години и е убит. Тя доживява до 50 години и в празничната вечер на рождения й ден, печална и усмихната вечер, в живота й с трясък се връщат спомените за преживяното. Разбиват заключените врати на паметта и се изливат - гневни, фантастични, мъчително детайлни. Заедно с въпросите. Защо са я опазили. От кого я крият. Кой я преследва. Какъв е смисълът да живее и да съществува. Може би отговорът е в един крясък, който се носи над пристанището в Константинопол в последните дни от бягството, продължило повече от две години и половина.
Царствеността. Благородството. Вечният космичен ред, на който царят е пазител и гарант. Анастасия Романова няма царство, но има царственост. Името й я закриля, а тя със скромния си, мълчалив живот закриля онова вечно благородство, което убийствата, преследванията, грозотата, пагоните, каскетите, годините - никой и нищо не може да унищожи. Защото тя е там. С истинското си име. В романа няма съмнение, че тя е спасената княгиня. Най-голямото доказателство за това е фактът, че тя никога не е правила опити да доказва коя е. Кой цар доказва, че е цар.
След всички тези впечатления и разсъждения върху романа "Името" е редно да обобщя. Голямото постижение на Христо Карастоянов в тази книга е плътният, монолитен образ на княгинята. Без да прави нищо особено значимо - повече от половин век тя учи момичетата на шев и кройка, немски, френски… рисува макове и дървета… мълчи… и в своето говорещо мълчание израства като впечатляваща личност. Не толкова с нещата, които прави, колкото с нещата, от които се въздържа. От лъчезарното дебело момиченце като от пашкул се излюпва една суха и мълчалива жена, недокосната от мъж, недокосната от живота. Недокосната от властолюбие, горделивост, отчаяние, дребнавост. Величие в малките неща, самочувствие на родена княгиня. Търся друг женски образ от българската литература, с който да я сравня, и парадоксално в представите ми изниква само едно име - Султана на Талев. Близостта на тези два образа е извън и над конкретиката на художественото битие. Напротив, като сюжет и съдба те са коренно противоположни - Султана основава род, а Анастасия е последната от династията си. Султана е майка и баба на множество деца, а Анастасия остава в своето девство. Близостта им обаче е в желязното достойнство. В категоричното, непоколебимо знание за това какво е правилно и как трябва да се живее. В чистотата. В абсолютната липса на мрънкане и недоволстване срещу съдбата. В трагичната горчивина на битието. В това че и двете - Султана с присъствието, а Анастасия - с отсъствието и с името си - са опора за хората от своя век. В галерията от герои в "Името" присъстват и големите имена от европейската политическа сцена от епохата, и безбройните безименни селяни, и ученичките, които шият на машините, смеят се, посрещат поредните победители с блеснали очи. Но целият век е само фон, приглушена канава, на която се откроява тя, възкръсналата, спасената, истинската княгиня. Читателят ще запомни тази величествена, остаряла принцеса, заключена в кулата си на два ката, която гледа към балкана през единия прозорец и към полето през другия. И едно късо, горчиво изречение. "Адът не е място, адът е време."
© Мария Донева Слово, произнесено на премиерата на романа на Христо Карастоянов в Ямбол. |