Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
:. Книгомрежа  Анотации на нови книги: RSS абонамент!
Каталози
:. По дати : Октомври  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook!  Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Среавни цени с Книгосвят във Facebook!
:. Книги втора ръка  Книги за четене Варна
:. Bücher Amazon
:. Amazon Livres
Магазини и продукти
:. Fantasy & Science Fiction
:. Littérature sentimentale
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Образование по БЕЛ
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

УЧЕБНИЦИТЕ НА ИЗДАТЕЛСТВО "КРЪГОЗОР"

Димитринка Воденичарова

web

През 2001 г. издателство „Кръгозор“ представи учебници за 9., 10. и 11. клас на средното училище. Те са естествено продължение на учебното помагало за 8. клас на издателство „Сиела“ от 2000 г. Цялостната концепция за развитието и структурирането на учебния материал е осъществена от Владимир Атанасов и Добрин Добрев, които са автори и на методическия проект. Учебниците са създадени за задължителната и профилираната подготовка, което дава възможност да се използват като книги за съприкосновение със света на литературата.

Материалът е представен в учебни статии с акцент върху основните теоретични понятия, подчертани с курсив. Представянето на литературния процес използва за основни ориентири конкретни автори от съответните направления.

Учебникът за 9. клас, чиито автори са Симеон Хаджикосев и Веселин Панайотов, се състои от четири раздела. Те представят особеностите на античната литература, Библията, средновековната европейска литература и старобългарската книжнина. Статиите разкриват взаимовръзката на историческите и културните явления, насочват вниманието на читателя към естетическите възгледи на писателите и към спецификата на техните произведения. Научната информация е структурирана в достъпни за учениците от 9. клас изложения. Въпросите, поставени към всяка статия, провокират логическото мислене. Много необходима е и библиографията, която дава възможност за използването на допълнителни източници. Темите за писмени упражнения: за литературноинтерпретативно съчинение и за есе, са в непосредствена зависимост от размисъла по литературните и общокултурните проблеми и представляват тяхно продължение. Учебникът наистина среща читателя „с чудния свят“ на словесното изкуство и го прави съпричастен с отдалечените във времето творби, мотиви, идеи. Полага се началото на системното научно познание за развитието на литературата в Европа. Анализирането на класически литературни произведения се съчетава със създаването на ученически текстове.

Учебникът за 10. клас разгръща и трансформира мотивите, идеите и образите, познати от учебника за 9. клас, като представя естетическите търсения на европейската литература от Ренесанса и Класицизма до модернизма и Българското възраждане. Авторите Владимир Атанасов, Симеон Хаджикосев, Добрин Добрев, Юрий Проданов и Дечка Чавдарова създават наистина книга за „диалога между най-значителните явления на западноевропейската и руската литературна класика“, за да мотивират мястото на българската литература сред този богат свят на голямата „духовна общност“. Основните статии съдържат необходимия обем от научни факти в тяхната свързаност с познатото и изучено в 9. клас. Въпросите и библиографията доизграждат цялостната представа за общокултурните процеси и художествената литература. Информацията, съдържаща се в критическите мнения за авторите, поместените анекдоти, афоризми, епиграми и пародии създават пълноценна картина за епохата и тенденциите на развитие.

Стимулирането на любознателността на съвременния читател продължава и в учебника за 11. клас с авторски колектив Владимир Атанасов и Добрин Добрев. Светът на българската литература е видян в контекста на нейната духовна ценност. Предпоставената теза - книгата да дава „наслада и приключение“ - се осъществява чрез дълбочината на анализационните разработки, чрез проникновеното слово, разкриващо значимото и непреходното в достиженията на родната ни литература, съотнесена с европейските образци. Рубриките, познати от учебника за 10. клас, съществуват и тук, като значително се увеличават представените критически мнения и библиографският списък. Това е в съответствие с необходимостта учениците от 11. клас все по-самостоятелно да работят с критически източници, да се ориентират в сложните културни процеси и да осъзнават същността на българската литература.

Учебниците по литература на издателство „Кръгозор“ са издържани в един великолепен стил, който е съчетание от строго научно познание и лична интерпретаторска визия на авторите. Това предизвиква интереса на читателя и превръща учебника в наистина необходима книга за необятния свят на литературата. Чрез обръщенията към читателите в началото на всеки от учебниците се започва непосредствен диалог с аудиторията, постига се естествено „въвличане“ в света на художественото слово.

Учебниците на издателство „Кръгозор“ се отличават и с добро естетическо оформление, особено важен принос за което имат цветните илюстрации, обособени в самостоятелна кҐла. В края на учебниците за 9. и 10. клас са включени и речници на литературните понятия.

Многообразието от учебни помагала и учебници по литература за горния курс дава възможност да се избере най-подходящият за съответното училище, ученици и преподаватели. Изборът на учебниците на издателство „Кръгозор“ не е случаен за тези, които предпочитат предизвикателствата и възприемат света на литературата като общуване с вечните и непреходни ценности на цивилизацията. Интерпретирането на художествените текстове се превръща в ориентир за младия читател, който трябва самостоятелно да изрази своето виждане за естетическите стойности и нравствените послания на литературните творби. Съчетаването на теоретична информация с опит за изграждане на практически умения за анализ осъществява основната методическа цел на литературното образование - личността на ученика да се обогатява с необходимите познания, да се развиват индивидуалността му и собственото му виждане за литературата.

Не на последно място трябва да се отбележи и възможността, която учебниците на „Кръгозор“ дават на преподавателя, творчески да използва предложената му свобода в осъществяване на диалога между ученика и художествената творба.

 


Хаджикосев, С., В. Панайотов. Литература за 9. клас. София, Кръгозор, 2001.

Атанасов, Вл., С. Хаджикосев, Д. Добрев, Ю. Проданов, Д. Чавдарова. Литература за 10. клас. София, Кръгозор, 2001.

Атанасов, Вл., Д. Добрев. Литература за 11. клас. София, Кръгозор, 2001.

 

 

© Димитринка Воденичарова, 2002
© сп. Български език и литература, 2002
© Издателство LiterNet, 23. 01. 2003

=============================
Публикация в сп. "Български език и литература", кн. 1, 2002.