Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
:. Книгомрежа  Анотации на нови книги: RSS абонамент!
Каталози
:. По дати : Октомври  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook!  Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Среавни цени с Книгосвят във Facebook!
:. Книги втора ръка  Книги за четене Варна
:. Bücher Amazon
:. Amazon Livres
Магазини и продукти
:. Fantasy & Science Fiction
:. Littérature sentimentale
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Образование по БЕЛ
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ЕДИН МОДЕРЕН И ПРОВОКАТИВЕН УЧЕБНИК

Магдалена Костова-Панайотова

web

Учебникът по български език на издателство „Регалия 6“ за 12. клас несъмнено е събудил с появата си различни мнения както сред преподавателите и специалистите методици, така и сред учениците. Защото между основните задачи, които този учебник си поставя, не е само желанието да помогне на зрелостниците да попълнят и усъвършенстват езиковите и комуникативните си умения. Явен е и стремежът на авторите му да сътворят едно различно, модерно и провокативно помагало, което да събуди интереса на учениците към самостоятелната работа.

Учебникът съдържа два раздела - първи раздел: езикова теория, и втори раздел: езикови практики. В приложението авторите са подготвили различни образци. Със звездичка са отбелязани уроците, предназначени само за профилирана подготовка, с цел по-лесната ориентация на преподаватели и ученици.

Уводната част, която въвежда в раздела „Езикова теория“, представя система за четене на раздела, който е оформен като глосарий. Именно тази част е създадена най-провокативно. Предложеното меню на глосария представлява своеобразен показалец на лингвистичните термини. Начинът на оформяне на целия раздел използва идеи от компютърната сфера, което сам по себе си е предимство на учебника, тъй като зрелостниците, свикнали да използват редовно компютър, възприемат по-леко предоставената информация: учениците могат да се почувстват в „свои води“. Създават се и междупредметни връзки с изучаваното по информатика и компютри.

Струва ми се обаче, че този начин на представяне на материала затруднява ученици, които не са свикнали да боравят с компютър или на които им липсва достатъчна концентрация. Защото ползването на глосария на места се превръща в отпратка към отпратката. Например в първия урок - „Език и функции на езика“, има шест отпратки и при петата отпратка - „Основни функции на езика“, има още три препратки и т.н. Поради това смятам, че подходът на този учебник, който несъмнено има значими предимства, е подходящ за ученици с по-висока мотивация за усовояване на езиковите явления, за тези, които са от езикови гимназии, от гимназии като тази за древни езици и култури и др.

Първият раздел на учебника е обемно най-голям. Лингвистичната информация в него е поднесена във вид на речникови статии. Непосредствено след глосария са включени три урока, съдържащи задачи за проверка и самопроверка (четвъртият е за профилирана подготовка). В началото на всеки от тях, в каре, е предложен ред, в който да бъдат прочетени определени речникови статии. Така, според авторите, учениците придобиват последователно и точно познание за езика, за устройството и употребите му.

Предимство на учебника е голямото количество добре подбрани упражнения и задачи, представени след всеки от уроците, задачи, които дават добра възможност за проверка и оценка на знанията на учениците, за практическо прилагане на изученото съобразно с възможностите на зрелостниците.

Учебникът стимулира зрелостниците към откривателство, защото информацията в него трябва да се „открие“, да се „съгради“ от самия ученик. Помислено е и за възможността за самооценка на постиженията чрез достатъчно количество задачи, отговорите на които са дадени в края на учебника.

Вторият раздел - „Езикови практики“, е разделен на две части: „Административни практики“ и „Аргументативни практики“.

Първата част разглежда езиковите особености на основни документи, като заявление (молба), автобиография (CV), мотивационно писмо, на конкурсното есе и на интервюто, с които зрелостниците несъмнено трябва да могат да се справят в житейските практики. Авторите предлагат конкретни препоръки как да се изградят тези документи, спират се на разликите между автобиография и CV, предлагат стандартни образци, които са лесно усвоими и полезни.

В частта „Аргументативни техники“, която е предназначена за профилирана подготовка, чрез оптимално количество упражнения се дава възможност на учениците с интерес към езика да се запознаят с аспектите на функционирането на езика в дискурса, с различни дескриптивни и аргументативни техники. Осъществени са междупредметни връзки с предмети като литература, логика, философия, реторика.

Подбраните образци в последния раздел са приложени текстове, писани от студентка и ученик, които предлагат конкретни идеи как да създадем есе и литературноинтерпретативно съчинение.

Като цяло учебникът представлява интересно помагало, което с подхода си на поднасяне на информацията несъмнено допада на едни и затруднява други ученици. И тук е важна, струва ми се, ролята на преподавателя, който трябва да прецени до каква степен неговите ученици ще се справят с подобно предизвикателство. Учебникът съответства на терминологията и на езика в научната област и предлага съвременен модел на пособие по български език, което включва системно познание за основните понятия от изучаваната област, служи си с достъпен и ясен език и използва упраженения и текстове, които съответстват на възрастовите и познавателните възможности на учениците.

 


Георгиев, Б., Игнатов, Вл. Български език за 12. клас (за задължителна и профилирана подготовка). София: Регалия 6, 2002.

 

 

© Магдалена Костова-Панайотова, 2003
© сп. Български език и литература, 2003
© Издателство LiterNet, 09. 01. 2004
=============================
Публикация в сп. Български език и литература, 2003, бр. 3.