|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
П. К. ЯВОРОВ. "ПОДИР СЕНКИТЕ НА ОБЛАЦИТЕ" Антон Страшимиров web | П. К. Яворов. Критически силуети П. Яворов е от генерацията, която четеше Надсона. И е като Надсона заунивен от безсилие: липсва му творческа фантазия. Още в първите си опити той посегна на широк поетически образ (“Калиопа”). С Любен Каравеловски речитативно блед стих той пристъпи към Ботевски волен сюжет. И даде работа, единствена у него като плод на творческа фантазия, а по израз и звучност отстъпваща даже на Вазова (“Но в твърде синя над пустиня - грейне ли луната, бяс умира - не се спира, яхнал на метлата”, с. 9). Сам Яворов цени тоя си опит: той с него открива сега и новия сборник (трети по ред от едните и същи негови работи, само с няколко нови добавки). С всичко друго, което е дал, Яворов остава само стихотворец повече на съзвучието, отколкото на дълбокото преживяване. Но той е смислен, като любимецът на своята генерация, Надсона: обича народа, страната си, и тъжи, че не е силно жизнеспособен, за да се размахне. (“Главата тегне изнурена - в гърдите нито капка мощ; - мъгла в душата уморена, като в настъпилата нощ”, с. 22). Нежизнеспособността у Надсона, обаче, се придружава от физически недъг. У Яворов е просто безсилие - творческо и мисловно: не го импулсира неговата унила генерация, поставена на мисловен кръстопът - да чувства още народнически, а да е подавена от произходящите из класовата диференциация модерни революционни идеи...Ето изрично туй творческо безсилие от мисловен кръстопът:
Форма Ботевска, заунивен тон на народната песен, - и една печална изповед: вчерашните надежди са глупави, а аз не ви нося нови...Това е единствената песен през цяла година на Яворова - период на покрусване (1901 - 1902 г. ). Той беше вече дал “Градушка” и “Една нощ” и не се чувствуваше - открито твърдеше, че не се чувствува - на нищо способен. А негласно редактираше стихотворния отдел на социалистическото списание “Общо дело” . То не можеше, разбира се, да го вдъхнови: психическото безверие не се заменя с политически убеждения. Ако Пею Яворов не беше само един песник, ако у него имаше творческа фантазия, той би изживял своя психичен кризис с художнишко възмогване: би погребал първия си опит “Калиопа” в нови построения от поетически образи, които да надхвърлят временното и да търсят вечното в живота. Но той не беше толкова силен. А пък и не беше така поетски наивен, да се хвърли във водовъртежа на революционните възродителни идеи и да потърси в тях своето психическо пресъздаване. Той изби в затъпвающе отчаяние. Обиждаше го положението му (телеграфист), та стана редактор на македонски вестник и поведе някаква борба, в която съвсем не вярваше. Ето тази безверна борба го хвърли в четите и го вдъхнови на “хайдушките песни”, които не са продължение на “Градушка” и “Една нощ”, а на “Калиопа”. В тях няма ни сянка от борческа болка, от копнежите на цял народ, нито даже топъл навей от епично кървавите борби. Те са опит на художника да възкреси в себе способността чрез поетическо творчество да реагира на възторзите или покрусите на своето време. Те, такива, каквито са, те биха могли да бъдат написани от кой да е художник, песник и след двадесет години. А в тия опити преди всичко трябва да се търси талант, художническата мощ. Да се отричат хайдушките песни на Яворова може, когато той изцяло се отрича. И безсилието на Яворова именно в тия опити определя неговото място в националната литература. При интензивен литературен живот той би бил една тънка, но топла струя. И би дал малко работи, но интимни, които биха завладявали слуха у младежта поне на няколко поколения. Сега - Яворов е едно недоразумение. Стиховете му говорят за психичен трагизъм, за ужасна самота, критиците го рисуват “фигура, приведена напред, сякаш и физически отвърната от тоя свят”, а всичко туй е заменяне на действителен литературен живот, с изкуствен: Яворов е неразделен от най-заурядни среди; той безпогрешно прави кариера и като писател, и като чиновник е един обикновен житейски лъжливец. Обяснение: слаб оргиналитет, писателят остана на кръстопътя; той като човек се повлече от средата си с временното й настроение - груб ламтеж за нажив, положение; а като писател се преви под модернизма във всемирната литература, и в днешното време на велики съмнения намери с простичък български ум само тичане подир сенките на облаците. А. С.
© Антон Страшимиров Други публикации: |