|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ПЪТУВАНЕ КЪМ СЪРЦЕТО НА ТРАДИЦИЯТА
"В театъра на литературата"
от Антоанета Алипиева*
Пламен Пенев
web
Как се пише за една епоха, изтъкана от кошмарния, натрапен, антиприроден и
антиисторичен абсурд, чиито характеристики са основно организирани около омерзението,
стъписващо нормалното човешко съзнание и съществувание? Струва ни се,
че отговорът е - така, както е изкован езикът и подходът "В театъра на
литературата" от А. Алипиева. Как се гледа в кладенеца на отложеното литературно-обществено
битие и се рисуват потресните за нормалния разсъдък епизоди на реалността,
които са в пъти повече кошмарни от мислите и съзнанието на някакъв бедстващ
в посредствената си лудост ум? Така се пише - както авторът е подходил - с
хладното съзнание на почтения вътрешно плътен рисунък, облечен в ирония, в афористично-пародийни,
белетристично-охудожествяващи похвати и средства, които със смелост, талант и въображение да изразят неназовимото
от нашето обществено и литературно битие. Да надникнат в непоносимото и разкажат
за абсурда, който дори не е абсурд, а е повече от пустота, празнота, за което
Геров правдиво написа, определяйки го като "абсолютното нищо". Имаме
два основополагащи пласта: соцреалистичният контекст на антиисторическото,
антиестетическото и - този литературно-исторически ход, хроникиращ автентичното
народностно битие, - през "измите" и идейно-естетическите търсения и тенденции, който следва и снема неговия силует в проекциите
на автори, течения, общности, формулиращ, пълноценно естетически изричащ своята истинска
духовна и народностна същност. По такъв начин ескизно отбелязваме междинния,
жанрово преходен характер на текста, определим с еклектиката в себе си, ситуираща
го между проза и наука, както и със синтезните съсъществувания на множество
разнотипни художествени, исторически, генеалогично-етноцентрични и духовно-познавателни,
мирогледни пластове в него. И тук също стоят двата въпроса за обсъждане - на
соцреализма и на новото посттоталитарно/постмодерно време, в тяхната единна
цялост - открояваме уяснения й, самоосъзнат трагичен силует и съкровена същност,
разкриваща се в дадения обективен прочит и критическа рецепция. "В театъра
на литературата" е книга с голям вътрешен обем и широк мирогледен
и етичен фокус, който носи сгъстено семантично и философско-културологично съдържание,
с убягващ, флуидно неустановен силует. Афористично-пародийно/автоиронично задава
поредици от въпроси и метафорично-символно им отговаря с отиграния си стилно "отказ" от
конкретни авторски изводи. Едновременно влага някакъв загадъчно-осветен
от знанието за тях авторски хоризонт, но без да го налага и установява, изговаряйки
го сюжетно-художествено или формулирайки го в доминиращи аналитично-научни
идеи.
И затова, когато се позоваваме на Яни Милчаков, цитиращ изказани колегиални
и разнотипно-обогатяващи мнения, осмислящи книгата, отбелязваме в същата посока
щрихи и съждения на критическата й рецепция, която още тук, в първите й прочити,
определя за водещи нейната многопластова, идейно-психологическа разроеност
и жанрово-изказна поливалентност. Като впоследствие авторът добавя, обобщавайки
(през своите съждения и на колегите): "Странна книга, доста изненадваща,
рядка книга..."; "...металитературоведски постмодернизъм..."; "...Вярно,
но едностранчиво ще бъде, ако кажем само, че книгата на Антоанета Алипиева
забавно реконструира интелектуалния климат на този период. Тя постига това
с "палеонтологична" прецизност на фрагментите от бита и звученето
на текстовете, със стимулиращо въображение за "лицето" и "опакото" на
времето и с критична постмодерна ирония към всичко... Книгата може да бъде
четена в категориите на семиотизирания по ОПОЯЗ-овски "литературен бит";
можем да видим в нея игровото възкресяване на културни маски, на роли, изпълнявани
от различни типове литератури според тенденции в литературата; да проследим
силата на географско-литературната опозиция "столица-провинция";
да я наречем смешна "макроистория на литературния живот от края на ХХ
- началото на ХХІ век"; да я отнесем към жанра на "литературната
митология" и не на последно място - да откриваме в нея фикционализиран
авторски биографичен опит... книгата е оригинална проява на критичната самонаблюдателност
и хуманитаристката ирония... С подобна игровост... опровергава накрая и собствените
си внушения..." (Милчаков 2012: 3).
Допълваща тези отлики е и бележката на Пл. Дойнов, която акцентира върху същата
многоликост и колебание за жанровата и идейно-естетическа същност на книгата, определяща
самото вътрешно заложено текстологично емоционално богатство, семантичната усложненост
и социокултурно-литературна значимост на текста, който е с много литературни
свои лица и сякаш неоставащ в нито едно от тях: "Тази внезапна проза
на Антоанета Алипиева ни въвлича в суетене какъв жанр да й припишем. И бързо
се предаваме, защото може да е "роман", "записки по литературна
социология", "гротескова новела", "цикъл от критико-есеистични
фейлетони"... Имаме случай с толкова непознатата у нас литературоведска
сатира..." (Дойнов 2012: 4). Ето защо книгата носи в себе си наличен изследваческия
рефлекс, но той е латентно наличен и е друга
нейна основополагаща стила характеристика, съотнасяща този рефлекс към белетристично-разказваческия тотален, доминиращ и рамкиращ
цялото творчески силует. По такъв начин тези две начала очертават окончателния
облик на текста, който е преди всичко картина на обществено-литературния живот,
ситуиран времево в последната четвърт на ХХ век, но изявяващ се през устойчивите
модели и архетипи на културно-народностното, въплътено в обобщаващи щрихи
чрез образите-символи на персонажите от книгата. В създаването на множеството
гледни точки, а оттам и на триизмерния облик на разказа - над "всевиждащия
автор", "оценъчният глас" рамкира и съзнателно
осветява допълващо обективния ход и замисъл на книгата, нейните емоционално-психологически,
идейни и субектно-образни полета. Всичко това се разгръща с постепенното изясняване
на персонажите, разказа и вътрешното времепространство през сюжета и конвенционалната фабула, изграждащи така романовата
специфика на едно извън, надбелетристично и художествено цяло, в което еклектично
се пресичат и синтезно употребяват прозаични и критично-научни, но
контекстово и наддидактично втъкани в пластовете на разказа елементи, с което се оформят и
особеностите на този стил. В такъв смисъл елементите
на конвенционално белетристичната и научно-критическа стилистика тук са синтезно-продуктивно
съединени в нещо трето, което е следствието и резултатът, въплъщаващ въобще
езика, характерен за разказа: "...Тук авторът дочу гласа на публиката,
която взе да го пита защо в романа не се появява диалог... Публиката отново
задърдори, че така се нарушава романовата фабула, хронологията на времето,
и авторът се извини, върна се отново в 70-те, но пак отказа да предостави диалог,
защото романовата му цел беше психологическият портрет, за което най-удачно
му се струваше да наднича в душите и живота на хората..." (Алипиева 2012:
9).
Ето защо, поради всичко така обусловено, в хода на двете времена - историческо
и художествено-белетристично - с разгърнатите в първа и втора част десетилетия
на 70-80-те и на 90-те в трета, - можем очаквано да открием и нюансите, с които
се отличават авторитарните години сами по себе си и прокараната друга опозиция
по оста соцреализъм - посттоталитарна епоха (от 90-те нататък). В този смисъл
с идването на 90-те, след като стават привидно много неща и не се случва, не
се променя нищо, а всичко в същината си е все така безнадеждно в триизмерната
си профанно-прагматична обреченост на някакво свое времепространствено изчерпване
и просвещенска безидейност, става постепенно ясно, че не в това се състои очакването,
естетическото вълнение/изненада в разказа и ободряващия изход/обрат за сюжетното
действие. И тъй, лутащите се из дебрите на времето герои продължават своето
съществуване във фактичните нива на тяхното сомнамбулно-кошмарно, бълнуващо състояване/играене
в "театъра на литературата" - лутащи се, вътрешно и външно изгубени
и все по-малко намиращи опора в нещо, все по-малко достигащи до някаква разумност,
лекотеещи битийно и творчески, незначещи и бледнеещи още приживе, в плен на
своята обречена незначителност. И няма голямо значение вече какво те правят,
какво съграждат и рушат на "сцената" (през 70-80-те и 90-те съответно),
как и с какво присъстват, след като са скрито, а вече и явно "доизтикващи" времето
на своя живот и този в разказа, понесени от една неприкрита, ненатрапена инертност
на своя "белетристичен живот", пренесен също към потока и тона
в заключителната част на книгата. Вътрешната изговореност и междуличностната
изчерпаност на диалози, пресичания, противопоставяния е рамкирана, подчинена
в една обединителна за всички тях умора от всичко, от себе си също - Традиционалистът
и Модернистът, и всички останали от двете части, повествуващи за 70-80-те,
преминалите в 90-те, мутирали и изродено продължени в "изяждащите биографиите
си" - Поетът с изядената биография и Белетристът с повърнатата биография
(допълващи този нескончаем кошмар на техните съзнания),
в безкоренността на Пластилинения, в безсмъртието на Свръзката и неизкоренимото
й присаждане в сцената с бунището (символ на тотално руинираната, деструктирана
действителност, имаща за свое битие само обезсмислянето си в роенето на отричащи
се "значения-светове"), а единственият остатък от реакция тук е
потрес и немеене. Всички те доизричат темата за безнадеждната заключеност,
безизходност в двете изравнени и единосъщни епохи - на соцреализма и поставторитарната, които поради общата си първопричина са градива и следствие на системата, бидейки
от единния порядък на обединителното й антиприродно, антиисторично безсмислие,
мултиплициращо в същността си лицата на античовешката несвобода, на обречения
затворен цикъл от събития и картини, рисуващи и заслоняващи, способни да видят
единствено отвътре света на робството и псевдоприродния ход на тази система.
За да остане спрямо всичко това събирателният за смисъл и устои образ-символ
на Самотника. Зад когото виждаме все повече другата линия, неясна, съзнателно
неустановена и така издигната до доминанта спрямо всички останали за действителното
съдържание на 90-те. Насечена, сегментирана до неузнаваемост национална литературно-историческа
памет, в която разумно се ситуират участниците
от 90-те, ознаменуващи крайната точка на отдалечаване - през своите безценностни,
релативистично-псевдотворчески, схематизирани човешки битиета на действия и
амбиции - от автентичната линия/ос на националната традиция, която за тях
е празна мъртва фраза, това, което е светещ храм и единствено начало-живот,
оставащ в голямата история. До такъв краен, уродлив предел на примитивно-кошмарен
свят е доведена властващо-бедстващата реалност, като имаме оценъчния ориентир
на сакралната светеща традиция, някъде там, неизменна и коригираща, пренареждаща
с последната си дума всичко в течащата литературно-обществена гмеж. По този
начин водещ е постигнатият етично-хуманистичен крясък на хуманитариста, съотнесен
към общото поле на погубената и унизена цивилизационно-културна виталност на
жизнения/живеещ дух и неговата погаснала, първозданно унаследена одухотвореност.
Видял драмата през двете линии - на вулгарната, социологизираща, подменена
и овластена литературно-историческа действителност, и другата - автентично-националната,
която е и истинското битие, отместено, отлагано, вменено му унизително внушение
за неговата непотребност, - но всепобедно - в контекста на някаква окончателна
санкция, отстояща над всичко това, одобряваща и въздаваща справедливост. И
поради всичко това възрожденският културологично-символен конструкт е като
неизменна нишка в книгата (и през кратките, неслучайни в хода на разказа, намеци
за близост с патриархално-родовото, позовавайки се и на някои Вазови фрагменти).
Отнесено към възрожденската изказно-стилистична ситуираност в книгата, героите
й - когато Авторът е всезнаещ и съпоместен сред тяхната двуизмерно-плоскостна,
марионетъчна патетика на сценичната им игра - са поместени гротескно-пародийно
в широката рамка на авторовия замисъл (приравним с хронотопа, съдбата, историчното),
в който символно обобщените и назовани "имена" на героите са своеобразно
обхванати, подчинени, изживяващи значещата откроена фреска на нещо всеобемащо
ги, над тях, фокусирано и визуализирано през всевиждащата понятийна среда на
този "авторов замисъл", една от генериращите формотворчески и стилистични
черти на книгата. Което препраща както към изговарянето на националното (пред
голямата история и време), така и към ангажиращия патос на най-съкровения свой
замисъл - през очертаваните измерения на сомнамбулно-пародийната абсурдност
в литературно-културните десетилетия от последната четвърт на българския ХХ
век с нейната антиисторична и антиестетическа битност, с атрофирали социопатични
маниери и скудоумни човешко-творчески хоризонти - реконструира някакъв единен
и природно логичен силует на национално литературно и духовно-културно битие,
намерило и препотвърдило своите основания в недрата на самото себе си, на изначалната
си духовно-историческа същност, именувана и определима като традиция. В този
смисъл "В театъра на литературата" със своите окончателни творчески
интенции е както очертаване на тази соцреалистична пародийно гротескова среда
на антиисторичност и надмогването й с извеждането извън нейната сомнамбулна
безизходност, така тя е и постигане/защита/реконструиране чрез преформулирането
на високи понятия като "традиция" - в нейната пълноценна и възможна
сетнешност - през осветяването на същностните й генеалогични дадености, въвеждането
им в активно съвременно обръщение, превеждането им, осъзнато целенасочено, на световните хуманитаристко-философско-естетически
езици, - а също и обръщането на това, вече осъзнато съзнание към тези езици.
Ето защо "В театъра на литературата" е действителна и практически
извършена идейна апология на националната култура и литература, постигната
почтено и аналитично мотивирано в хода на разказа. Над всичко е идеята за национално-надвременното,
вековечно, непреходно, диренето и намирането на неговото сакрално-материално,
действително историческо, процесуално осъзнато мащабиране и битие, основания
и съществуване, заради което е всичко. Сюблимността, радикалната
смислова нагнетеност в заключителната картина с дървото и Поета романтик по
своеобразен единосъщен начин събира и помирява крайностите и разделенията на
деструктираната и десакрализирана реалност, през революционните й изгубвания,
повторно претворяваща я, възвръщаща за ново преродено битие, - след митологизирането
й и осветяващо, одухотворяващо я с тази свръх-идея за Родината, след възвърнатия
одухотворен нов смисъл, над който е одобрителната невидима ръка на висшата
санкция. И поради всичко това "В театъра на литературата" се изявява
като един своеобразен идейно-критически кръстопът, еволюционен връх в диренето
и защитата в съвременен литературно-исторически и социокултурен контекст - през
радикалните релативизми в съвременността на националната идея в бедстващите
реалии на днешната действителност.
В изгубеното ни време на мултикултурализъм и шизоидно-психоидно безродничество
- опустошаващо сетивата, самите креативни начала, щение за живот и творческо-интелектуално
съществуване на невъзможните нормални, недеформирани междучовешки отношения,
на отказ от битиен ангажимент към каквото и да е, и на импулса за измечтаване
на реалност и предстоящо, това е книга-явление за намирането на адекватно,
осъзнато обръщане към себе си и към фокусираното обживяване на външното, възвръщане
в самите територии на естественото. Книга за излизането от интригантско-провинциалистко-бездарното и оттласкване от идеологическото преходно на "измите",
чрез което тя проговаря с естетическите знаци на универсалното, общоевропейското
и световното от литературната история.
Тя е за докосването и достигането през непреходното на това национално-духовно,
съставено от дух и самостоен вътрешен смислопораждащ реален живот, организиран
в дълбочина, с дългата памет, вертикално скрепена от достойнството на избледнялата,
но още жива идея за цялостния хуманистичен цивилизационен силует, единствено
възможен, обвит от съдържащото добро и пораждащото човешкост.
БЕЛЕЖКИ
* Текстът е съкратен, преработен вариант
на критически откъс от книгата "Записки. Начало (Литературно-исторически
етюди)". Русе: Лени Ан, 2015. [обратно]
ЛИТЕРАТУРА
Алипиева 2012: Алипиева, А. В театъра на литературата.
Сюжети, типажи и случки, видени откъм опакото. Велико Търново: Слово, 2012.
Милчаков 2012: Милчаков, Я. Колко може да е интересна
душата на литературоведа. // Литературен вестник, 31.10.-06.11.2012, бр.
35, с. 3.
Дойнов 2012: Дойнов, Пл. // Литературен вестник, год.
21, бр. 29, 19-25.09.2012, с. 4.
© Пламен Пенев
=============================
© Електронно списание LiterNet, 08.10.2015, № 10 (191)
|