Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
:. Книгомрежа  Анотации на нови книги: RSS абонамент!
Каталози
:. По дати : Октомври  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook!  Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Среавни цени с Книгосвят във Facebook!
:. Книги втора ръка  Книги за четене Варна
:. Bücher Amazon
:. Amazon Livres
Магазини и продукти
:. Fantasy & Science Fiction
:. Littérature sentimentale
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Образование по БЕЛ
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

КИНЕМАТОГРАФИЧЕН РОМАН

Дияна Боева

web

Романът "Четвъртък" на Здравка Евтимова "звучи" като снимков материал. Той е като фотоси, които се редят беззвучно, като лента от старото нямо (но истинско) кино. Като един-единствен черно-бял кадър, запечатващ частиците на нечие чуждо (не моето) битие.

Силата на "Четвъртък" не е в психологизацията на героите или в пластичността на образите. Не е и в експресивната лексика, нито пък в желаната и търсена оригиналност. "Четвъртък" е тромаво и на места задъхващо се четиво, но е и текст, който разказва, разказва и пак разказва. Разказва една и съща история, в различен порядък, но в един и същ план. Реципиентът има усещането, че чете "Упражнение по стил". Като, разбира се, изключим неумението на авторката да завършва текстовите блокове и да оцелостява смислите. А затова в повечето случаи е нужна техника, а не многословие.

Героите са типажи (бедни и богати), случките са всекидневни, а преживяванията, не лични, а социални. Това е интересната страна на романа. Бедните в "Четвъртък" нямат пари, но искат да имат. Богатите имат пари, но са нещастни (както и бедните впрочем).

Липсва и морализаторският тон. Просто авторката догонва клишето и не се страхува да го употреби.

Поне в този роман героините не са "опаки, вироглави, честни до инатливост" (Пламен Тотев за "В студената ти сянка, лейди"). Нито пък откриваме (вече споменах): "типове психологическа аргументация за повествователните характери" (Милена Кирова пак за "В студената ти сянка, лейди). За добрия роман не е задължително нито първото, нито второто условие.

В "Четвъртък" липсва и "женскостта". И какво от това! Жената я няма или присъства по-скоро като безпаметно същество, което забравя, че пари могат да се печелят - не само и не единствено - чрез секс на масата в бар "Мазното", където се реже месото за кайма.

Достойнствата на текста на Здравка Ефтимова се определят чрез неговите липси, които не са недостатъци, а се включват в съзвучието на живота около нас, който също е една голяма липса.

 


Здравка Евтимова. Четвъртък. Пловдив: ИК "Жанет - 45", 2003.

 

 

© Дияна Боева
=============================
© Електронно списание LiterNet, 24.01.2005, № 1 (62)

Други публикации:
Култура, № 3, 23.01.2004.