Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ФЕРИДУН АНДАЧ И БЕЛИТЕ ЛЮЛЯЦИ
Книга с разкази
Дияна Боева
web
Обичлива
и еднообична е "Градината с люляците" - книгата с разкази на турския автор Феридун
Андач. Чете се, когато всички са заспали и в големите ни шумни къщи е вече тихо.
Условие, за да можем да чуем своите мисли и спомени необезпокоявани.
За Феридун Андач се твърди, че творческото му амплоа се подхранва от прочувственото
му отношение към преживяванията, спомена и паметта. Интересно е, когато една
национална литература разчита на разнообразни автори и почерци - на гама от
смисли и причудливи решения, които да потеглят в различни посоки.
Феридун Андач звучи някак човешки сред шума, надпреварата - ударите под кръста.
Отрязъците живот осмислят разказваческата му позиция като припев от песен. Като
един асонанс, който бяга от гърлената "алитерация" на дните, защото струпаните
"съгласни" извеждат в свят на прилепи и заслепения.
Сантименталността в книгата е връзката с миналото - онова, което винаги ни
кара да се обръщаме назад или като на завой да се въртим до побъркване. На едно
място в своята орбита.
Това са разкази, в които фразата е като щрих. Не се набляга на външния вид
на героите, а на душата и болката им. Помислих си, че турският автор прилича
на нашия Йовков, но не - липсват противопоставяния и неземни хубости, които
раздират смелостта и овладяността. Феридун Андач се интересува от трепета, треперенето,
слабостта и живеенето такова, каквото е - без драматизъм и желание за изначални
промени. Тук вече е съвременната разказваческа позиция, отцепена от сантимента-минало
и директно приземяваща читателя в настоящето.
Няма как да се обясни (и промени), че продавачът на леблебия е влюбен в майката
на героя (и от това светът не пропада) или че бащата си спомня и мисли за онази
другата - първата... Нещата са такива, каквито са. Същото важи и за случването.
Фантазното и моментното е отправна позиция, а мелодията на кларнета не може
да се изличи. Изобщо има едни такива точки и подсъзнания, в които Феридун Андач
"доплува" смело, желаейки да заведе и нас. Като на пристанище - само че за малко
и като на гости, защото пътят винаги предстои.
Напомнянето е едно - не бива да преставаме да преследваме светлината (не казвам
истината), да усещаме пулса на своите моменти... И ако случайно мъж съзре, че
"в зареяния поглед надолу... се преживява една дълбока тъга". Какво му остава
- освен да я утеши... Скръбта или жената?
Впечатляващи и съвсем не днешни усещания. Нали? Приликата е с приказните моменти
и сюжети, в които се крият повечето истории, писани някога. И тези, пошепнати
от Шехерезада!
A как ми се допи кафе в тази градина - с люляците! Страх ме е обаче от уроки,
червени конци и тъмнооки момчета!
Феридун Андач.
Градината с люляците. Прев. Кадрие Джесур и Хюсеин Мевсин. Ред. Антон Баев. ЦУМ - Център
за универсални медии. Пловдив, 2009.
© Дияна Боева
=============================
© Електронно списание LiterNet, 09.12.2010, № 12 (133)
|