Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

СТАЯ НА СТРАХОВЕ И НАДЕЖДИ

Борислав Гърдев

web

"Паник-стая" е перфектно стилизиран студен трилър, заснет виртуозно от операторите Дариус Конджи и Конрад Хол под ръководството на култовия режисьор Дейвид Финчър.

Както и в други негови филми ("Седем", "Играта", "Боен Клуб"), и в "Паник-стая" в основата е интригуващ и плашещ сценарий, дело на Дейвид Кьоп ("Спайдърмен"). Историята, привидно е семпла и стандартна, но поднесена впечатляващо, с вкус и финес. За нас са еднакво интересни преживяванията на Мег Олтман (Джоди Фостър) и нейната дъщеря Сара (Кристен Стюарт), и на тримата бандити, появили се в луксозния им апартамент, по следите на облигации за милиони долари, оказали се скрити в паник-стаята (убежището в тузарското жилище, където търсят спасение от натрапниците майката и щерката).

Основният проблем, който Финчър лансира, е за уязвимостта при защитата на семейството, която често води до смърт по жесток начин.

Той ни поднася шеметен разказ с причудливи ракурси към прословутата тайна стая, докато динамиката в интерпретацията на Фостър, следва опитите й да се справи успешно с нахалните крадци.

Постановчикът прибягва до ултрамодерни движения на камерата на Конрад У. Хол и натрапчивата с нагнетяващото напрежение музика на Хауърд Шор и до любимите му екзистенциални страхове за съществуванието на състоятелния човек в САЩ, които са негова запазена марка.

Въпреки опитите за характерологична индивидуализация тримата обирджии /изключвайки усилията на Форест Уитакър/ са най-неинтересната и банална част от филма, тъй като нас ни интересува най-вече неизкоренимото желание на човек да защити собствения си дом и достойнство.

Финчър не заема категорично страна в конфликта. За него и Мег, и Бърнам /Ф. Уитакър/, са герои и жертви, а на финала, благодарение играта на Уитакър, дори се прокрадва елемент на съпричастност към съдбата на самотния крадец с благородно сърце, напомнящо класическите герои на Хъмфри Богарт.

"Паник-стая" е стряскаща творба и пример за икономично направено и камерно, но силно въздействащо кино.

 

 

© Борислав Гърдев
=============================
© Електронно списание LiterNet, 22.11.2002, № 11 (36)