Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
:. Книгомрежа  Анотации на нови книги: RSS абонамент!
Каталози
:. По дати : Май  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook!  Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Среавни цени с Книгосвят във Facebook!
:. Книги втора ръка  Книги за четене Варна
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

ЧУДОВИЩЕ И ЖЕРТВА

Борислав Гърдев

web

“Чудовище" е много различен от редовите холивудски филми. Затова е толкова искрен, нелицеприятен и разтърсващ. Той съществено допринася за реномето на доброто щатско кино, но продуцирано от малки студии и търсещо своя шанс най-вече сред отзивчивата и добронамерена публика.

Продукцията е дело на “Ню Маркет филмс", пари осигурява и звездата Чарлийз Терон, а сюжетът (заедно с постановката дело на отличната Пати Дженкинс) е по действителен случай, разкриващ драмата на серийната убийца и проститутка Айлийн Върнън, екзекутирана във Флорида на 9 октомври 2002 година.

Ако и да разполагат с екстремен драматургичен материал, нито Дженкинс, нито Терон гонят самоцелния мелодраматичен ефект и лесните клиширани хватки. Напротив - филмът е експониран като проникновена документално-психологическа драма, засяга ненатрапчиво същностни проблеми и съдържа премерено-допустима доза критичен патос, необходим за спечелване на меродавните критици.

“Чудовище" е нестандартен и предизвикателен спектакъл. Той привидно дисектира печалното битие на аутсайдерката Айлийн (Чарлийз Терон), отчаяно търсеща близост от уязвимата лезбийка Селби (необикновено органичната Кристина Ричи), постоянно отхвърляна от регламентите на корпоративна Америка, без перспективи за своя нещастен живот. И същевременно навлиза в провокативната зона на полицейски контролирания живот в страната, където за маргиналите алтернативата е улицата, а правосъдието предпочита грубата законова репресия (смъртната присъда) вместо мотивите (кървавото изнасилване), тласнали Айлийн Върнън към мизантропията и показните убийства.

Погледът на режисьорката Пати Дженкинс и оператора Стивън Бернщайн към едноетажна провинциална Америка е разголващо-стряскащ и смущаващ, тъй като извън мегаполисите властват скуката, лицемерието, предразсъдъците и битовото насилие. В такава душна и влудяваща атмосфера е много трудно удържането на повърхността. А за нестандартната Айлийн то е направо невъзможно. Именно заради това тя предпочита кражбите и разстрелите за осъществяване на СВОЯТА американска мечта.

Чарлийз Терон е изключителна и неузнаваема. Изявата й е вдъхновено-експресивна, дълбоко мотивирана и правдива, без грам кукленски сексапил или житейски фалш. В нейния трескав и гаснещ на финала пронизителен поглед се наслагва мъката и ужаса на малкия човек, мачкан и подхвърлян като парцал, за когото изходът е само един - смъртта.

Играейки със забележително себераздаване, южноафриканката създава ролята на живота си, печели мечтания “Оскар" и доказва, че може да бъде достойна конкурентка на Сюзън Сарандън и Анджелина Джоли,останали във филмовата история с култовите си изпълнения в “Телма и Луиз" и “Луди години".

Създаден с вещина и неподправен трагичен автентизъм, "Чудовище" повече буди тревожен размисъл, отколкото е средство за забавление и е поредното доказателство, че за стойностните проекти има място в кинопейзажа на САЩ.

 

 

© Борислав Гърдев
=============================
© Електронно списание LiterNet, 05.04.2004, № 4 (53)