Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

ЕРОТИКА И СВОБОДА

РАЗДЕЛ ПЪРВИ: ФОРМИ НА ПСИХОТРЕНИНГ В ГРУПАТА

Ангел Грънчаров

web | Еротика и свобода

5. Сексуален опит и спомени

И това е тема от въвеждащите. Поне тези цели може да са водещи:

1. Изследване на собствените сексуални представи и преживявания в периода на юношеството, а също и на детството;

2. Да се добие конкретна представа за сексуалните проблеми на юношите (тинейджърите);

3. Да се обсъди тяхното отношение към секс-обучението;

4. Да се даде възможност за осъзнаване на някои трудности, характерни за тази възраст?

5. Да се подчертае ролята на някои предпоставки, обуславящи възможните отклонения отклонения в сексуалния живот; и т.н.

Начин на провеждане:

Най-напред на участниците се предлага да си спомнят собствените представи и преживявания, проявили се, когато са се сблъскали за първи път с:

  • Промени в тялото, свързани с пробуждането на сексуалността
  • Менструация
  • Еякулация
  • Мастурбация
  • Секс
  • Хомосексуалност
  • Любов
  • Изневяра

и т.н.

Варианти:

Първи вариант:За да се въведе елемент на състезателност групата отново се разделя на две подгрупи и на всяка се предлага да излъчи участник, който да започне разговора по първия въпрос. Когато едната група започне разговора, с това тя вече е спечелила преднина. Другата група има правото на въпроси и реплики, касаещи изискването за по-голяма откровеност, като целта е говорещият да се "смути" и "обърка". По втория въпрос ролите се разменят, но никой от участниците не може да бъде заставен да говори без да желае това. Ако никой от групата не желае (или "не може") да сподели спомените си, групата губи този тур и по същия въпрос започва да говори другата група посредством някой свой представител. Предварително групите са се разбрали по следното: дали имат правото да фантазират, да се "представят" и да "лъжат" - или пък да са длъжни да говорят само "истината", т.е.да описват свои действителни преживявания. За предпочитане е да изберат втората възможност, но и първата си има предимства (Дали пък и двете всъщност не са равностойни?)

Втори вариант:Той протича по съвършено различен начин. Предлага се на всеки участник да запише по възможност най-точно чувствата, които са се появили в неговата душа по повод на изброените по-горе ситуации. Избират се най-важните чувства и върху начертаните по-долу скали се отбелязват на съответното място - започвайки от отрицателните и преминавайки към положителните:

Отрицателни Неутрални Положителни
виновен нормално удоволствие
сърдит изненада гордост
враждебен възбуда възторг
самотен   жизненост

По-нататък поведението и отношението на възрастните, които са предизвикали същите тези чувства и емоции, биват записани над линията така (примерно):

    приемане
  липса на респект честност
невежество толерантност откровеност
забрана объркване достойнство
Отрицателни Неутрални Положителни

След като завърши изпълнението на тази задача, може да се зададе въпроса:

"Ако лично вие бяхте на мястото на възрастните и трябваше да реагирате, то каква реакция бихте избрали по повод на съответното чувство?"

По този начин се установяват желаните, очакваните реакции и те се нанасят върху самата линия, което позволява да се забележи контраста (ако такъв съществува). Установяват се различията между поведението и отношението на възрастните и емоциите (преживяванията) на юношите. Последвалата дискусия може да се съсредоточи върху такива въпроси:

1. Какви чувства изпитахте по време на това обсъждане?

2. Кои са подобаващите, адекватните представи, които трябва да имаме за своята сексуалност и кои чувства съответстват на тях?

3. Какво предлагате да се промени в отношението на възрастните (родителите) към сексуалните проблеми на техните (вече не "малки"!) деца?

4. Дали моите връстници са в състояние да разберат моите сексуални проблеми и чувства? Изпитвам ли затруднение да споделям с тях?

5. Нуждаят ли се от промяна реакциите и поведението на учителите към тази проблематика? и други такива.

 

 

© Ангел Грънчаров
=============================
© Електронно списание LiterNet, 02.05.2003, № 5 (42)