Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Март  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

ЕРОТИКА И СВОБОДА

РАЗДЕЛ ПЪРВИ: ФОРМИ НА ПСИХОТРЕНИНГ В ГРУПАТА

Ангел Грънчаров

web | Еротика и свобода

2. Какви са подходящите техники?

Ясно е,че тук става дума за техники на обсъжданията и дискусиите, а не за някакви други техники. Безспорно необходими са форми и правила за водене на разговор в група, поставила си определени цели. Всяка група в процеса на обсъжданията може да внася корекции в първоначално приетите техники - за да стигне до своите, но също и най-подходящите (ефективни) начини за споделяне и изследване. Но техниките от своя страна необходимо се опират на някои принципи:

1. Възможност за пълноценна изява на всеки участник;

2. Приемане на индивида от неговата група, но без изискване той да се откаже от различията си с нея; липса на принуда (натиск) от страна на групата спрямо индивида с цел последния да се откаже, да пожертва своите различия без изискващата се вътрешна убеденост;

3. Състезателност, конкурентност на мненията, стремеж да победиш в спора без да накърниш чувствата на опонента;

4. Самостоятелност в очертаването на границата на "допустимата откровеност": индивидът сам решава какво да говори и как да го каже, а групата не се меси в неговия избор, няма право да изисква по-голяма откровеност ("интимност") - макар да не се е лишила от възможността за спонтанни реакции и оценки;

5. Групата преодолява различията вътре в самата себе си само чрез зачитане на мнението на всеки участник и чрез убеждаване - не чрез "гласуване", при което мнозинството налага мнението си над малцинството и над индивида, не и по друг механичен начин: различията могат никога да не "угаснат", но целта е постигането на приемлив за всички компромис;

6. Всяка група формира и други принципи, стига да са полезни - и съобразно особеностите на групата и на индивидите, които я съставят: по начин обаче, който не накърнява "водещите принципи" и т.н.

А ето и самите техники:

"ГРУПОВА ДИНАМИКА": "Голямата", цялата група се дели на подгрупи ("отбори"), обикновено две, съставени от своя страна от "двойки" участници, които могат да обменят мнения и да се подкрепят в индивидуалните си изяви. Работата по групи е успешна само тогава, когато в групата съществува атмосфера на равнопоставеност. Когато се работи в по-тесен кръг (подгрупа, "от-бор") трябва да се осигури възможност на всеки участник да вземе думата, а също и да се изкаже без да бъде прекъсван. Стратегията "работа по двойки" позволява на всеки участник да бъде изслушан внимателно от партньора си, който - по възможност - е най-добре да е от другия пол. В най-малката група, състояща се от двама, могат да се дискутират по-трудни и по-интимни въпроси и ситуации с цел взаимно "окуражаване". След това най-важните въпроси, повдигнати в подгрупите, биха могли да се дискутират в голямата група: това пести време и отклонява от недотам смислени спорове. Най-интересно е обсъждането на различията в мненията - и това не бива да се забравя; "пълното единство", "единомислието" е просто... "нежелан идеал", пораждащ само скука.

"МОЗЪЧНА АТАКА": Тази техника позволява на участниците да правят коментари и тълкувания без да се страхуват че ще бъдат критикувани (оценявани). Това е добър начин за премахване на напрежението и за генериране на идеи. Мозъчната атака би трябвало да отнеме само няколко минути: тук все още няма място за дискусии, за дълги обсъждания.

РАЗГЛЕЖДАНЕ НА КАЗУСИ (СЛУЧАИ): Накратко се описва ситуация, в която има дилема, алтернативи. Тази дилема се явява база за дискусии. Дава възможност за изследване и изразяване на най-различни ценности, мнения, чувства, субективни позиции. Малките групи ("двойките") могат да обсъдят коя стратегия да опитат. Споделят се непринудено различни възгледи, включително и най-провокиращите.

ИГРА ПО РОЛИ: Всъщност за отпадането на задръжките и за освобождаване на съзнанието най-важното е създаването на нагласа за това, че цялото обсъждане не е нищо друго освен една игра. "Играейки", ние най-пълно се приближаваме до свободата си. Вживяването в играта, увличането е предпоставка за нейния цялостен и благотворен ефект. Всеки сам избира ролята, която му изглежда най-подходяща за него. Щом "играем", значи не сме длъжни да бъдем сериозни, т.е.можем да фантазираме, да се преструваме, да "лъжем", да бъдем иронични, "патетични", безкрайно ентусиазирани и т.н.

ПРОЯСНЯВАНЕ НА ЦЕННОСТИ: Всичко се свежда до изразяване на субективно и емоционално отношение към проблемите, в които си въвлечен и "погълнат", до отдаването на интуитивни догадки и вътрешни усещания, на усета за "нещата от живота", които са толкова значими и незаменими за всеки един от нас.

ПРИВЛИЧАНЕ НА "ЕКСПЕРТИ": Това са най-активните участници; "експертите по секс" сами се налагат като такива, но те не трябва да се превръщат в единствени "говорители", зад които останалите да се прикриват (като зад "стена", която е непробиваема!).

 

 

© Ангел Грънчаров
=============================
© Електронно списание LiterNet, 02.05.2003, № 5 (42)