|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ЖАДУВАНОТО НЕВИДИМО
|
Оставащи пейзажи, Метаморфози + детайл смесена техника: акрил и пастел; хартия 320 gsm; *седиментен процес © E.Б.; 71 х 101 см |
Относно характера на седиментния процес в проект "Архитекта" логиката е мегалитно-скулптурна и "обективна", докато в "Отминаващи и оставащи пейзажи" тя е по-скоро субективно-асоциативна, диктувана от волевите функции на паметта и живостта на спомените, придружени от желание за "оставане" на или "отминаване" покрай "преживяно място - място на лични котви". В някои от композициите на "отминаващи пейзажи" авторското решение за двоен хоризонт много успешно предава идеята за "левитация на пейзажа" като мираж. Оставащите пейзажи: "Хабитат" и "Sans changement в Париж", са мегалитни, пейзажът "Метаморфози" - антропоморфен, а пейзажът "Шемет, Барселона" - носи космическо излъчване, фантастика.
Сложни питания изникват около функциите на луминозните и замъгляващи ефекти, чрез които цвето-вибрационните, сплитащо-разплитащи, слоево-седиментни появяващи се "феномени" биват фокусирани и/или замъглени. Те гравитират към неопределена фигуралност, трупайки бутафорна миметичност или бидейки тотално де-фигурирани, губят очертания и гравитация. Антигравитационно се сливат с "фона" и "политат" към полу-невидимост.
Това заличаване на границите между фигуративна и нефигуративна, респ. абстрактна, живопис, между видимо и невидимо, отвежда до многосмисленост. Усещането за отвореност на тълкуването апелира към въображението на публиката, към асоциации на чувства, копнежи, настроения. В това се крие загадъчността и тайнствеността в платната на Барамó - енигматичното, фантомното. Заглавията на пейзажите подсилват шансовете на въображението и паметта да извикат определен образ и да фигурират призрачна форма. Или пък да де-фигурират видимото на към жадуваното невидимо за сетивата. Бленувано невидимо, разпънато умозрение върху осите на фикционален пейзаж в левитация. Да сплавят форми от безформеното.
Отминаващи пейзажи - Понте Векио, Флоренция
смесена техника: акрил и пастел; хартия 320 gsm; *седиментен процес © E.Б.;71 х 101 см
Точно това качество придава на творбите на Барамó подсилено съвременен характер предвид нарастването на "миксирането" и "аморфността" във визуалната култура на "дигиталната цивилизация".
Тя постига този акцент "мануално" и артистично. Не "механично" и техно-дигитално. Дава нови шансове за оцеляване на авторовото начало, отблъсквайки анонимното визуализиране, гасящо активността на "субективното начало". Творчеството на Барамó е новаторско с диалектическия си подход, може да заприлича на забулено субверсивно, но липсата на агресия и идеите за културна приемственост на авторката я приобщават. Тя посяга едновременно на фигуралното и на нефигуралното начало и се разполага в едно, помежду двете, "трето художествено измерение". Тя еманципирано си "играе" с всички понятия, използвани за съвременната живописна творба: абстрактна, монохромна, фигуративна и предметна, експресивна и романтична...
Тайнственото и мистичното, копнежът заискряват пак!
БЕЛЕЖКИ
* Проектът е част от изложбата на Елица Барамó в Галерия "[a]cube contemporary", София, ул. "Л. Каравелов" № 9 (18.02.-08.03.2021), а текстът на проф. Красимир Делчев е писан специално за проекта. [обратно]
© Красимир Делчев
=============================
© Електронно списание LiterNet, 25.02.2021, № 2 (255)