Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
Национален пленер
ИДЕЙНА КОНЦЕПЦИЯ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ ПАМЕТНИК НА ВАСИЛ ЛЕВСКИ В ПАРКА НА ВЪЗРОЖДЕНЦИТЕ В ГР. РУСЕ:
Проект "Алея на свободата"
Нина Лешовска, Лъчезар Дочев
web | web | Ботев и българската литература
1. ДАДЕНОСТИ НА ТЕРЕНА
Паркът на възрожденците в Русе е едно прекрасно и неповторимо място за разходка. Разположението на дърветата напомня за естествено възникнала гора, а алеите между тях следват даденостите на терена и растителността. Липсва организираната геометричност, присъща на повечето градски паркове и градини, видима само в план или от птичи поглед, но която рядко е възприемана пълноценно от пешеходец. Присъствието на няколкото запазени гробници и параклиси допълнително усилва усещането за спокойствие и безметежност.
Мястото, избрано от инициативния комитет за изграждането на бъдещия паметник, също носи характерното излъчване на целия парк - тишина, уют, хармония... Високи дървета и храсти обграждат малък хълм, чиято извисеност се подчертава от подхода на съществуващите алеи. Там отсъства традиционната за пред паметници площадна видимост. Разположението на дърветата придава на мястото естествено сакрално излъчване и значимост. Мястото е наистина красиво, приказно озарено и предлага интересни възможности пред архитекти и скулптори.
2. ИДЕЯ
Търсейки познаваем художествен израз на идеята за Свободата, нашият колектив избра да покаже делото на Апостола като "разтворена врата", през чиито отвор струи светлината на просвещението и независимостта. С живота и делото си Левски ни е отворил вратата към Свободата; на нас ни остава само да преминем...
Подходът към композицията е лаконичен, съвременен - в духа и стилистиката на нашето време, а не историко-имитативен. Изборът на материали е подчинен на символичната връзка <Свобода = Светлина>. Образът на Левски в бронз е разработен като релеф, изпъкващ от вратата. Погледът му е насочен към отвора. Вратата е прорязана от "лъчи светлина", изработени от стъкло. Подобни има и в бетонната колона. Стъклени павета в настилката маркират Светлината по пътя към Свободата.
От другата страна на "вратата" сме избрали да сложим цитат от Левски, за което се консултирахме с историка професор Пламен Павлов, вдъхновени от новоизлязлата му книга и особено от заглавието ѝ "Левски - другото име на Свободата".
Какво да искам повече, като гледам Отечеството си, че е свободно? Нали това ми е предначертанието днес за него. Не да видя себе си на голям чин, но да умра, братко!... И тогава работата ни ще свети и Българско ще гърми най-бляскаво, като едничка държава в цяла Европа...
Цялата скулптурна конструкция, като изглед, се проектира в контурите на квадрат - статична композиция, която се вмества хармонично под ограждащите я дървесни корони. От друга страна, актът на разтваряне на вратата, посоката, зададена от настилките и от цялостното ситуационно решение, предполагат движение, преход, направление, цел...
В подхода си към архитектурната част от задачата сме се старали да се впишем максимално безконфликтно и органично в даденостите на терена - без рязане на дървета, създаване на нови алеи или каквато и да била промяна на естествените посоки, обособени от ландшафта и растителността в парка и конкретното място на паметника. Предвиждаме разширяване на съществуващата алейна мрежа в обхвата на техническото задание, полагане на нови настилки, оформяне на площадка за скулптурната композиция, насочено и парково осветление, пейки. Паметникът е достъпен и обозначен двустранно, а изгледите му са ефектни и въздействащи от всички страни.
3. ПРИЛОЖЕНИЕ
Композиция: Левски - отворена врата към Свободата (1)
Композиция: Левски - отворена врата към Свободата (2)
Композиция: Левски - отворена врата към Свободата (3)
Композиция: Левски - отворена врата към Свободата (4)
Композиция: Левски - отворена врата към Свободата (5)
© Нина Лешовска, Лъчезар Дочев
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 05.07.2019
Ботев и българската литературa. Нови изследвания. Съст. и ред. Антония Велкова-Гайдаржиева, Виолета Русева. Варна: LiterNet, 2018-2019
|