Издателство
:. Издателство LiterNet  Електронни книги: Условия за публикуване
Медии
:. Електронно списание LiterNet  Електронно списание: Условия за публикуване
:. Електронно списание БЕЛ
:. Културни новини   Kултурни новини: условия за публикуване  Новини за култура: RSS абонамент!  Новини за култура във Facebook!  Новини за култура в Туитър
Каталози
:. По дати : Август  Издателство & списание LiterNet - абонамент за нови публикации  Нови публикации на LiterNet във Facebook! Нови публикации на LiterNet в Twitter!
:. Електронни книги
:. Раздели / Рубрики
:. Автори
:. Критика за авторите
Книжарници
:. Книжен пазар  Книжарница за стари книги Книжен пазар: нови книги  Стари и антикварни книги от Книжен пазар във Facebook  Нови публикации на Книжен пазар в Twitter!
:. Книгосвят: сравни цени  Сравни цени с Книгосвят във Facebook! Книгосвят - сравни цени на книги
Ресурси
:. Каталог за култура
:. Артзона
:. Писмена реч
За нас
:. Всичко за LiterNet
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни

ВИКТОРИАНСКА АНГЛИЯ И "ФАНТАСМАГОРИЯ"-ТА НА ЛУИС КАРОЛ

Теменуга Маринова

web | Фантасмагория

Викторианската епоха е време на изключителен икономически подем. От 1837 г., когато кралица Виктория заема престола, до 1901 г. Англия заздравява позициите си в колониите. Бързото развитие на индустрията карало хората да напускат селата и да се заселват в големите градове. Създала се нова средна класа с нови естететически претенции към изкуството, литературата, архитектурата и вътрешния дизайн. Викторианският стил първоначално пазел строгата симетрия на готиката, но постепенно се превърнал в странна смесица от всички познати стилове. Тежки цветни килими покривали полирания до блясък паркет, леглото в спалнята имало задължително балдахин, по коридорите безшумно минавали слуги, за чието съществуване господарите им понякога дори не подозирали. Полъхът от Индия и Китай се усещал навсякъде. Вечер поданиците на Нейно Величество сядали в гостната и си разказвали истории за духове. Побивали ги тръпки при всяко проскърцване на пода, от странните шумове в мазето и далечния вой на кучетата. Призраците били навсякъде - върху картички, в театрите, по вестниците. Да, за тях вече можело да се прочете, защото Англия се сдобила с национален печат, чиято основна цел била да определя и налага тенденции във всички сфери на социалния живот. Освен пресата, литературата и изкуството изключителен дял в страховитите разкази имало едно ново изобретение - фотографията. Тя се превърнала в неоспоримо доказателство за съществуването на свръхестествени същества посредством всякакви светлинни ефекти. Кралица Виктория е първият монарх, когото можем да видим на снимка. Колкото по-здрава ставала политическата система, колкото повече нараствало икономическото могъщество на империята, толкова повече призраци се заселвали в къщите и умовете на хората.

Чарлз Доджсън (1832-1898) е надарен с математическа мисъл, прозорлив ум, невероятна фантазия и писателски талант. С други думи съществуват всички условия да бъде самотен и нещастен. Възпитан е строго в семейството на енорийски свещеник и заеква. Приема псевдонима Луис Карол, защото като преподавател по математика в Оксфорд счита, че писателските занимания могат да навредят на репутацията му. "Фантасмагория и други поеми" излиза през 1869 г. в издателство “Макмилън”. Заглавието на първата поема той заема от Магическия фенер на илюзиониста Етиен-Гаспар Робъртсън, чиито представления са много популярни в Англия през 19. век. Самата дума може да се разгледа и като съчетание от phantom (лат.) - дух и agora (гр.) - място за събиране. Античният свят е неизчерпаем източник на вдъхновение при словообразуването. Историите за свръхестествени същества, които посещават човека, сключват договори с него, измъчват сетивата му по всякакъв начин, за да го пречистят, унищожат или просто да му досаждат, не са нещо ново. Обикновено те са драматични и мрачни. Луис Карол превръща срещата с пратеника на безплътния свят в срещване. Фантасмагория не е точно гротеска. Тя по-скоро носи комедийната маска от древногръцкия театър. Връзката с Гарванът на Едгар Алън По става очевидна от самото начало. Луис Карол притежава твърде деликатен ум и не би написал пародия, която да ограничи собственото му въображение. А и пародията предполага друг вид плътност на вече съществуващ образ и не е толкова близка до природата на свръхестественото. Гарванът отначало е земно създание за разлика от Фантома, който е безтелесен. В края обаче птицата се превръща в сянка, докато малкият призрак ни става почти роднина. Персонажът на По е самотен, week and weary, заровен в книгите, където търси отговор на сполетелите го беди. Същият този самотник при Луис Карол е cross and muddy и очевидно обича да си пийва, което е едно реално обяснение за виденията му. Към това какво всъщност е реално обяснение ще се върнем малко по-късно. В действителност поемата Гарванът е била замислена от По като хумористична. В такъв случай не бих се изненадала, ако целта на Карол е била да ни разплаче с Фантасмагория. Общото между двамата е не само в болезнената страст към невинността, но и в отпечатъка на тази страст в творчеството им. По и Карол непрекъснато си разменят маските и там, където единият е мрачен, другият открито се смее. Колкото и зловещо да звучи, поемата на По се чете леко и може да бъде разбрана дори от дете. Фантасмагория е забавна, но трудна за проследяване в дълбочина даже от възрастен. На първо място човек трябва да внимава с всяка отделна дума, после с изречението, което предполага някакъв точен брой асоциации в математическа прогресия, предполагам. Повърхността крие дъно, а дъното се явява повърхност на друго дъно с вече малко по-различни параметри, които пък определят друга действителност и други... думи. Всичко това е толкова сложно, че изглежда безмислено и глупаво. Както са безмислени и глупави моралните норми на викторианска Англия, според които е наказуемо да предложиш брак на 11-годишно момиче, но е напълно приемливо да се ожениш за него, когато навърши 12. Изобщо змиорката е любимият образ на Карол. Фантасмагория е калейдоскоп, в който по чуден начин се смесват политика, право, образование, архитектура, литература, предразсъдъци, игри, изобщо всичко, за което се досещате. Сюжетът е непретенциозен. Един фантом посещава нашия герой и му разказва за света на призраците, който изключително напомня на света, обитаван от не-призраци. Но да се върнем на въпроса що е то реално обяснение. Отговорът е прост. Всяко явление, което се повтаря често, е истина. Ако видите гарван само веднъж в живота си, с течение на годините ще започнете да се съмнявате в съществуването му. И обратно. Непрестанното говорене за духове ги прави неоспорим факт. Едгар Алън По превръща пред очите ни един митологичен представител на пернатите в свръхестествен пратеник на отвъдното, който остава. Луис Карол успява да създаде от духа материя, която изчезва.

Добре е човек да избягва и двамата.

Този предговор, скъпи читателю, беше написан, за да се открехне съвсем леко завесата пред детската лекота на текста.

 

 

© Теменуга Маринова
=============================
© Електронно списание LiterNet, 27.12.2017, № 12 (217)