|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ПЪРВА ГЛАВА
ОБЗОР НА ПРОБЛЕМА. ТЕОРЕТИЧНИ ПРЕДПОСТАВКИ
ЗА ПРОУЧВАНЕ НА ДВОРОВЕТЕ В БЪЛГАРСКИТЕ МАНАСТИРСКИ КОМПЛЕКСИ
Веселин Рангелов
web | Пространствена
и функционална...
1.4. Основни изводи от обзора
От литературния обзор и проведените анализи бяха формулирани следните изводи:
- В световен мащаб устройството на християнските манастири е подчинено на
две основни устройствени схеми, продиктувани от спецификата на религията и
монашеското ежедневие, а именно:
-
Сирийска - всички съставни звена, включително и култовите
сгради, заемат периферно разположение в двора.
-
Византийска - култовите сгради били разполагани в средата
на двора, а по периферията - жилищните крила и стопанските помещения.
Възприетата в България византийска планировъчна схема също варира в пространствено
и функционално отношение взависимост от социално-икономическите условия, а
българските манастирски комплекси могат да бъдат класифицирани както следва:
-
Еднопространствени (Атонски модел) - манастирите от византийското
владичество и средните векове.
-
Двупространствени - манастирите от Първата Българска
държава и тези от периода ХVІІІ-ХІХ в., когато вследствие на извоюваните
религиозни свободи отново се утвърдила двупространствената схема.
- Трипространствени - през XIX в. организацията на дворовете
продължила своето бурно развитие, като окончателно била утвърдена необходимостта
от обособен поклоннически двор. Това е и окончателната промяна на пространствените
показатели.
- Времето, в което е построен, който и да е манастирски комплекс в България,
до голяма степен е предопределило пространствената му организация, взависимост
от политическата и социално-икономическата обстановка в страната.
- В периоди на възход (Второто Българско царство, Възраждането) пространствените
схеми търпят развитие.
- В периоди на упадък пространствените схеми са сбити, като се търси умерен
функционализъм.
- Голяма част от манастирските комплекси в България са строени по време
на османското владичество. Манастирите са центрове, съхраняващи българския
бит и култура, това до голяма степен налага фортификационен характер на тяхното
устройство, и най-вече разполагането им в труднодостъпни планински местности
с динамичен, пресечен терен, което от своя страна, води до устройство върху
обособени тераси. Или можем да направим заключението, че периодът на възникване
до голяма степен е предопределил, географското положение, а то от своя страна
оказва пряко влияние върху пространствената организация, която до голяма степен е продиктувана от социално-икономическото състояние в страната,
характерно за дадения период.
Планинското и предпланинско разположение до голяма степен е предопределило
и техния облик по отношение на строителните материали и най-вече на растителността
като съществен елемент от обемно-пространствената композиция.
-
Тъй като до края на ХІХ в. манастирите са били единствените значими обществени
сгради, изграждани от най-добрите творци и майстори за времето си, въплъщаващи
в себе си иновации и съвременно мислене, можем да заключим, че те са служили
за модел в архитектурно и пространствено отношение за поклонниците. От тази
гледна точка би могло да приемем, че те са оказали съществено влияние и върху
формирането и развитието на самобитната българска архитектура и градинско
изкуство, включително и по време на Възраждането.
-
Голяма част от запазените днес манастири са от епохата на зрялото Възраждане
и възстановки на по-стари манастири. Тежката съдба, която те са имали по време
на византийското и османското владичество, а по-късно и през годините на комунизма,
до голяма степен е унищожила автентичния характер на растителността. Масовите
опожарявания от кърджалии и по-късната безстопанственост по време на социализма
почти напълно са унищожили вековните насаждения. За тях днес съдим от стенописи,
рядко от писмени източници, и най-вече от възрожденските дворове, озеленявани
по примера на манастирските.
- Анализът показа, че начинът на обитаване на манастира до голяма степен
оказва влияние и върху неговото стопанисване, като безспорно то има значение
и за поддържането и облика на манастирския двор. От една страна, значение за
двора има наличието или липсата на монаси, от друга, в комплексите с монаси
от значение е броят им, и от трета, съществено значение има дали манастирът
е мъжки, или девически, т.е. при висока степен на поддържане можем да разграничим
две направления в озеленяването на манастирските комплекси:
-
Манастирските комплекси у нас най-често възникват в периоди на икономически
растеж, но същевременно и в сложна обстановка, като реакция на обществено-политическия
живот и опора на народа за запазване на българската идентичност. Именно манастирите
са центровете, в които през вековете са съхраненни българската книжовност
и самосъзнание. Разбира се, манастирите като най-важни обществени сгради през
вековете са среда и за останалите изкуства - живопис, архитектура и не
на последно място, на градинско-парковото изкуство, така че още от най-ранни времена
можем да говорим за синтез на изкуствата в българските манастирски комплекси.
-
От проведените анализи бе установено, че почти половината (44%) от манастирите
в България са без монаси, а голяма част от тях (64% или 28% отнесени към
общото) са и недействащи. Липсата на монаси и отливът от монашеството е съществен
проблем за Българската православна църква. Това до голяма степен обяснява
и окаяния вид на част от манастирските комплекси и още веднъж потвърждава
необходимостта от разработването на модел за устойчиво развитие на тези комплекси
в контекста на променените културни, икономически и социални условия.
-
Богатото културно-историческо наследство, съчетано с вълнуващ и неповторим
ландшафт, превръщат манастирските комплекси в желана туристическа дестинация,
което наред с основната им функция, без съмнение, е с изключително значение
за тези обекти, създавайки условия за тяхното развитие и съхраняване на автентичността
им и в бъдеще, въпреки отлива от монашеството. За съжаление, превръщането на
манастирските комплекси в обекти на отдиха нерядко е съпътствано от изграждането
на инфраструктура и подходящо за целта благоустройство, което обаче
води до необратима загуба на автентичния характер на обекта.
Фиг. 50. Дворът на Клисурския манастир "Св. Петка" - панорамна
снимка
Един от най-ярките примери за това е Клисурският манастир (фиг. 50) с асфалтираните
алеи и автомобилния паркинг в самия двор на комплекса, което също налага създаването
на конкретни, адекватни стратегии за развитие на всеки подобен обект.
От анализа бе установено, че манастирските комплекси в цялата страна предлагат
туристически удобства, но определено тези в Северна България са превърнати в
истински комплекси на отдиха и най-пълно се вписват в понятието "манастирски
туризъм". Манастирите в Южна България и Софийския регион също не правят изключение,
но тяхното разположение в близост до големите градове (София, Пловдив, Благоевград)
ги превръща по-скоро в обекти, удобни за краткотраен отдих и пикници. От друга
страна, близостта на курортни селища и включването на тези обекти в еднодневни
екскурзии и туристически маршрути е по-благоприятно именно в Южна България.
© Веселин Рангелов
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 13.08.2016
Веселин Рангелов. Пространствена и функционална организация на манастирските
дворове в България. Варна: LiterNet, 2016.
|