|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
ГЕОРГИ БОРИСОВ: "И ЧАКАМЕ ДА ДОЙДЕ НА ЖИВИТЕ ЧАСЪТ"1Мариана Тодорова Още в ранните творби на Георги Борисов проличава способността на младия автор да предизвиква чрез поезията си съмнения в приложимата ценност на много и добре ситуирани човешки нрави. Защото само безличните съчинители обожават абсолюта в правилата на цивилизациите. Това са на 70-те и 80-те години на ХХ век, когато българските читатели са силно изненадани от прозата на Евгени Кузманов "Чайки далеч от брега", "Малки състезания" или "Самотният пътник за Берлин" на Димитър Паунов. И естествено, Георги Борисов е на челна позиция чрез истински манифести в класическа мерена реч - "Оставете човека", "Мои черни овни", "Гребец", "Картаген", "Взрив", "Какво ми каза свободата", "Пришълец", "Излизане от съня". Кой поетически аргумент е натежал в подбора му от силни, многопосочни послания в полза на многозначителното заглавие "Излизане от съня" - на поетичното? Или на реалното?
И друг път съм споделяла, че смятам стихотворението му "Сол" за една от най-добрите творби на Георги Борисов. То е своеобразен културен манифест за мястото на градския човек в общността, където на изпитание са поставени принципите на човешкото и социалното, природното и исторически неустойчивото: "...с леден глас поискаха по взводове/ звездите да строя и преброя." За тоталитарните "поръчки" на ония времена абсурдите в "преброяването", дори на звездите, съвсем не спират дотук. Кривокракият капитан от кораба на Евгени Кузманов е насочил платната на хоризонта и срещу кораба на Георги Борисов... Моженето и дарбата са алфата и омегата на всеки житейски преврат: първенците на духовното - във всички времена - са естествените мишени. И Георги Борисов не е изключение... Каква поличбена история има вградена в стихотворението му "Сол”! Колко драматични възли са заплетени - сред писъка на корабните плъхове, докато солените ветрове са громели прекършените мачти върху палубата. Поразяващ е трагизмът на лирическия персонаж ("Тогава ме изнесоха на гръб,/ на мачтата елхова ме пободоха").
В стихотворението "Гергьовден" са показани трагически сцени за "избраника", за Агнеца. Този акт на "принасяне в жертва" на най-доброто, най-здравото и най-красивото, на ангела с венче на челото, не дава мира на автора, докато той не отрече кървавото варварство в деня на "храбростта". И го прави безкомпромисно откровено като изпитание за своето име. Картините са потресаващи - денят начева с "кроткото" заточване на ножа от Касапина, действието издава рутинност в упражняване на занаята:
Това е само една от изрядните форми на "храброст" в резултат на нашата готовност сляпо да следваме традиционните модели за идентичност. Навлизаме в стихията на една поезия "където ври глаголът и клокочи". И как би могло да е другояче, когато се възправят поетически образи със сложни конструкции. Оказва се, че срещата с дръзката лудост на поетите е благословена, защото творческият усет на словесните майстори държи първенство в прякото противопоставяне ("Мои черни овни") срещу "правилата", застрашаващи човешкото лице на днешната цивилизация:
Социалното не е приоритет в поезията на Георги Борисов. С "глас обикновен" се разказват човешки съдби и се търси кислород за жертвите от провалените корпоративни днешни модели на глобалистичните игри на политици и военолюбци.
Траекторията е очертана от блестящото тяло на нямата риба (забитата кука в гърлото ѝ контролира летежа), болката от натиска на въздуха "разпаря" хрилете ѝ, а още по-страшното предстои... Митологичният християнски символ - рибата, с която Христос искаше да спаси и нахрани света - е другият лъч: когато самият ти си прихванатата от живота жертва. И както рибата лети към хлъзгавите длани на рибаря, така и днешният човек неумолимо се свлича по хлъзгавите сипеи на глобалния свят, което си е отрезвяващото чудо на пробуждането от хватката на съня. От края на 70-те, когато пише христоматийното стихотворение "Оставете човека", до ден днешен Георги Борисов очаква пришествието на Човеците пред храма на истината и вечността, оставайки верен на пръстта, на черната родна земя - и когато търси отговорите на своя гняв към насилствената грубост на града, и когато докосва с обожание животворните недра под него:
В "Пръст" (1973) просветлява магичното: камък, въглен, цвете, розов червей или предсмъртният мах на птицата, мигът, когато тя рухва на земята... Изострената наблюдателност на поета държи будни рефлексите ни за света на природата, а стихът у него проговаря чрез нашия глас и нашата болка за тяхната уязвимост. От това вътрешно сцепление на поетичен трагизъм с крехкото очакване на нещо по-добро, авторът, чрез трепета на сърцето на своя читател, припознава своята чувствителност в съотносима степен с него:
Гълъбът, символ на мира и свободата, изкушено желание за "улавянето" му още от малкото дете, е още по-голямо изкушение за порасналите мъже...
* * * Блянът играе огромна роля в поезията на Георги Борисов, почти толкова силно, колкото и трагизмът, породен от неговия силен скептицизъм. Самото зараждане на бляна, бленуването, неговите първи кълнове в душата на човека, са особено важни. Блянът е висш израз на чувствителността, донякъде и нейна проекция; докато злото не бленува, то е активно в реализацията си и иска резултати на всяка цена за удовлетворение на своя гняв. Блянът е строго индивидуален, произтича от личната чувствителност. Той е копнежът в човека с поетична нагласа да създава образи, картини, движения. А именно те - образите, картините, движенията - са дълбоко изстраданата същност на поезията на Георги Борисов, затова и са запомнящи се, защото предават усетения и изживения трагизъм. В "Гребец" (1984) младият тогава автор провижда своите богове и ни ги обрисува приказно: те идват направо от морето с крилати гребла, слезли са от южни "сънни" била, те са красиви с пеещите пчели в къдравите си бради и копнеят за звездни ята, за звучно вино край високи огньове... За една тоталитарна оптика (където съвсем други са нейните богове!) това може да остане ненаказуемо само ако е представено като сън на автора, и задължително трябва да остане като негова тайна. Но поетът изважда тази тайна наяве, без угризения или прогнози за последствията -
Това смирение ("да ги нося прегърбен"), нехарактерно за дръзкия непокорен поет, автор на "Взрив", "Ах, утре", "Воденица", не е контрапункт, а неприкрито преклонение пред професионализма в словесното изкуство, пред боговете в изкуството изобщо. И неговата готовност ("за пръв път гребец да им бъда") е заразителна:
Творбата "Картаген" е изтрезвяването, трагизмът е опустошителен... При Георги Борисов историята е и лична, и българска, тя е на плещите му като общочовешка заръка, и той я реализира блестящо:
"Аз съм онзи... аз съм... аз съм живият...". Това са думите на поета, произнесени през 1987 година, поел лична отговорност за съдържанието на книгите си. А от стихотворението "Надпреварване", посветено на Константин Павлов, става разбираемо на какво се крепи това постоянство на поетическия му нрав. Същото е и при драматичната му творба, посветена на Никола Радев, "Мълчание". Ако днес само знаехме кой може да обърне стъкленицата с пясъка на изтичащото време!...
С безспорната си силна индивидуалност като поет - със своите съмнения, търсещи други отговори, с трудно допустимата от мнозина поетическа откровеност до нерв, - Георги Борисов гради и утвърждава дълбоката чувствителност на днешния човек, прави го с дръзки послания, и от нас зависи да ги усетим и поемем.
БЕЛЕЖКИ 1. Цитат от стихотворението "Излизане от съня" на Георги Борисов (2020). [обратно]
ЦИТИРАНА ЛИТЕРАТУРА Борисов 2020: Борисов, Георги. Излизане от съня. Стихотворения и поеми. Пловдив: Жанет 45, 2020, 354 с.
© Мариана Тодорова
|