|
Настройки: Разшири Стесни | Уголеми Умали | Потъмни | Стандартни
НЯМО КИНО - УТАЕНО МИНАЛО В ТЪРБУХА НА МЪРТВА РИБАЛюдмила Ламбовска Старите рушащи се къщи. Запуснатите дворове. Изтърбушените градини. Привличат ме с декадентския си сексапил, с мрачните огньове, които горят в зениците им, с мизантропията си… Видях обложката на книгата и се почувствах въвлечена във вътрешен диалог между съдържанието и емоционално-асоциативния отпечатък от тази първа картина. Атрактивна корица - разрухата, упадъкът, изчовърканото, изроненото, ожуленото, протритото, реално като пясък, хоросан и вар, а във въздуха - нереално-романтичното - целувката: двама протагонисти на абсурден спектакъл, който лесно можем да наречем любов. Но думите няма да бъдат изговорени, а сценарият е изгубен. Заглавието не е експресивно, а вглъбено и обърнато навътре, но привлича като грозна жена мъжете - ирационално и магнетично. Нямо кино. Стихосбирката на Иван Сухиванов ни стимулира да развихрим въображението си, да потърсим абстрактни кодове за среща с авторовата реалност. Краткостишията сгорещяват виденията ни, охлаждат фантазиите, захвърлят ни в екзистенциален размисъл, опровергават познатото, колабират в непознати води - "отвътре на клепача", довеждат ни до безмълвен пароксизъм, изцеждат ни емоционално, оголват ни като ръждиви джанти на стар автомобил, сблъскват ни с принудата, с "безсмислието да се упорства/ в изповядването на езика". Това е книга, която не търси комуникация, но намира отклик - ако се върнем към метафората с грозната жена: тя живее женствеността и нейните извивки, не ѝ е нужно да е красива, не се нуждае от фасада, за да представлява Бог. "Чувам" стиховете в тази книга като обяснение в любов към Бога - без да е философска, религиозна или теософска. Липсва догматика и патос, както и настояването, че казаното е истина от специална величина. Това е разказ за Бог като режисьор на филм без думи, който ще бъде прожектиран вчера, тази вечер или след време, някога, но не непременно пред същите зрители. "Бог е глагол." Действие, което се самореализира, няма да се случи никога, или е неустоима възможност. Филмът няма да бъде излъчен в праймтайма, не защото не е достатъчно добър, а защото полемизира с публиката, влиза в предизвикателни интеракции, разклаща везната на привидното ежедневно равновесие между човека и вселената. Исус отново е герой, който ще бъде предаден, ще бъде разпарчетосан, ще възкръсне, ще ни спаси, ще ни се подиграе - "дистрибутори на сакралното" - и ще продължи да се целува с Юда и утре. Като вечни съзерцатели на невъзможния за съзерцаване постулат, ние ще продължим да се вглеждаме в преводимите и непреводими траектории на мълчанието, илюстрирано с пестеливи актове на изповедност.
Поезията на Иван Сухиванов ни напомня, че Бог (би могъл да) изследва себе си ненатрапливо, но категорично. Авторът е алиениран по отношение на текста. Слива се с публиката, превръща се в наблюдател на вътреутробни колизии. Лирическият герой търси в грапавината на езика доказателства за физическата си достоверност, но открива "отражението - опасен дубликат". Вътрешните гласове се усилват, стимулирани от действието без звук. Нямо кино не е тъжна книга. Когато не намирам в книгите с поезия тъга, възприемам тази липса като модерен поетичен жест на автора към жизнелюбието в литературата, а не като доминация на руинирането и отчуждението, които неизменно, като бръшлян, населяват субективното и обективно присъствие на човека в света, и лесно могат да се разраснат. В книгата на Иван Сухиванов този баланс е много крехък. Липсата на тъга е жест към читателя, светлинка в тунела, но дали е надежда?
Апокалиптична поезия, която разказва за онова, което можем да "видим" след потопа (кавичките са, за да напомнят, че виждането може да бъде обърнато и навътре - към психичния свят, а също и към онова, което наричаме "невидимо", освен реалния свят) - "алвеоли на удавник".
Отново се връщам към корицата, която в конвулсивен каданс излъчва картина от времето преди раждането - на потенциалното съществуване, показва ни кадър отвъд "нямото кино" на всекидневното ни бълбукане. Мъжът, един лиричен Самсон, отделил се от захранващата го със сила земя, се е отдал на романтичен порив. Дали целувката високо горе е кулминацията на екзистенциалния му бунт? Това е една от възможните линии на тълкуване. Другата ни води в невъзможността любовта да съществува - стени, несигурност, условности разделят влюбените, но това означава, че повтаряното от лирическия герой, че е жив, е поетична имагинация на някой, който, в разрушения от апокалипсиса свят, бленува за начало и сътворение - и в този смисъл можем да видим тази целувка като ерупция на един могъщ постапокалиптичен Ерос. Но времето за доверчива среща с Бог още не е дошло. Далечно ехо от борба и напрежение ("вибрации в настилката -/ лебедова песен/ на китове самоубийци"), но и приемане на реалността - не болезнено, а със спокоен стоицизъм, и все пак чувам "единствен ти ли" като изтръгнат от дълбокото глух стон ("единствен ти ли виждаш това"). Самота ли е, или интровертен гърч?
Книга, в която не се говори за любов, липсват любимият, любимата, водевилът на отношенията… И това е утешително -
Корицата внушава усещане за свят, който е преживял катаклизъм, имало е война и сред разрушенията мъж и жена се целуват. Той е на колело - от онези, които се срещат в цирка, висок лост, а на него седалка; жената се е показала на отворения прозорец, навела се е навън и целувката им звучи като надежда, като обещание за съграждане, като първия тон на симфонична поема, която ще завладее публиката. Темата на обложката звучи и като интродукция към раждането на свят, но свят, който сякаш е лишен от необходимата виталност, и също ще бъде разрушен. Съприкосновението с тези стихове става бавно, внимателно, почти нежно, наложено от лапидарността на изказа, характерна дори за по-дългите стихотворения. "Немотата" на думите тежи като камък, който бавно ни завлича в дълбоки води.
Фотографиите в книгата са като омрачнели експонати в музей, който се опитва да съхрани чезнещото, да удържи топящото се време на безвремието, да увековечи вълните, родени в душевния океан, където битие и небитие се срещат като утаено минало в търбуха на мъртва риба.
Харесвам тази книга. Няма кино. Автор Иван Сухиванов.
Иван Сухиванов. Нямо кино. Бургас: Libra Scorp, 2015.
© Людмила Ламбовска |